Hanna van der Steenin Hylätyt ehdolla Topelius-palkinnon saajaksi

Suomen lasten- ja nuortenkirjailijat ry myöntää Topelius-palkinnon vuosittain korkeatasoiselle nuortenkirjalle. Hämeenlinnalaisen kirjailija Hanna van der Steenin monitasoinen fantasiaromaani Hylätyt kilpailee Topelius-palkinnosta neljän muun ehdokkaan kanssa.

Hanna van der Steenin moderni fantasiaromaani Hylätyt on monitasoinen seikkailu, jossa vauhdikkaan juonen lomaan on ujutettu osuvaa ja tarkkanäköistä yhteiskuntakritiikkiä.

Hylätyt kertoo kolmesta sisaruksesta, villitukkaisesta Saarusta, näkymättömästä Jamista ja mykästä Madusta, jotka on hylätty ränsistyneeseen huvilaan metsän keskelle maailmassa, jota hallitsevat väkivaltaiset gammo-olennot. Heidän on käsketty piileskellä. Miksi?

Suomen lasten- ja nuortenkirjailijat ry:n perustelut palkintoehdokkuudelle:

"Omalaatuinen ja vauhdikasjuoninen fantasiaromaani kolmesta pieninä metsän keskellä sijaitsevaan Huvilaan hylätystä, hyvin erikoisesta sisaruksesta. Kylmän, yhä vain pitenevän Davastian talven keskeltä sisarukset lähtevät vaeltamaan kohti lumottujen saarta, jossa heitä odottaa outo, yllättävä maailma. Sisarusten välinen rakkaus ja huolenpito kulkevat mukana halki tarinan ja juoni kietoutuu jännittäväksi vyyhdiksi. Van der Steen on luonut hienon todellisuuden vivahteikkaitten päähenkilöiden ympärille."

Raadin jäseninä toimivat kirjastonjohtaja Henna Kaukoniemi, erityisopettaja Helena Siitonen ja kirjailija Petteri Paksuniemi. Palkinto jaetaan tammikuussa 2024 ja sen arvo on vuosiluvun mukaan 2024 euroa.

Hanna van der Steen on kriittisen korkeakoulun kirjoittajakoulun käynyt, maailmallakin asunut suomalainen kirjailija. Hylättyjä ennen hän on kirjoittanut useita kiitettyjä nuortenkirjoja, mm. Tähtisilmät-sarjan sekä Punapipoinen poika -säeromaanin.

Topelius-palkinto on Suomen vanhin kirjallisuuspalkinto, ja sitä on jaettu vuodesta 1946. Sen ovat voittaneet mm. Kirsi KunnasTove Jansson ja Marjatta Kurenniemi.

Kvalitin kevät 2024 >>>

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: info@kvaliti.com

Kansikuva Hylätyt

Kvaliti on lasten- ja nuortenkirjoihin erikoistunut kustantamo, joka panostaa laadukkaisiin – mutta samalla myös hauskoihin! – kirjoihin.