Keskusta nimesi 12 ensimmäistä ehdokasta Euroopan parlamentin vaaleihin.

Lahdessa kokoontunut Keskustan puoluevaltuuston kokous nimesi 12 ensimmäistä ehdokastaan kesällä 2024 käytäviin Euroopan parlamentin vaaleihin.

Ehdokkaiksi nimettiin:

Perttu Helin, 45, FM, erityisopettaja, Turku (Varsinais-Suomi)
Kati Häkkinen, 43, yrittäjä, Mikkeli (Etelä-Savo, Itä-Savo, KN)
Venla Kajan, 25, opiskelija, Kuopio (KOL)
Elsi Katainen, 56, MEP, Kuopio (Pohjois-Savo, KN)
Timo Kaunisto, 60 , FT, MMM, Hämeenlinna (Etelä-Häme)
Piia Koriseva, 51, yrittäjä, toimittaja, Paimio (Varsinais-Suomi)
Mika Lintilä, 57, kansanedustaja, Toholampi (Keski-Pohjanmaa)
Valtteri Paakki, 25, FM, maakuntasuunnittelija, Jyväskylä (Keski-Suomi, Keskustanuoret)
Petri Roininen, 59, DI, toimitusjohtaja, Helsinki (Helsinki)
Sami Ronkola, 30, lastensuojelun ohjaaja, Kerava (Uusimaa)
Joel Taskila, 31, yrittäjä, Oulu (KOL)
Ira Toppinen, 51, ekonomi, sivistysjohtaja, Siikalatva (Pohjois-Pohjanmaa)

Keskustan ehdokasasettelu on pitkällä ja vain kahdeksan ehdokaspaikkaa jää avoimeksi ja puoluehallituksen nimettäviksi talven aikana.

Keskusta valmistautuu vaaleihin täysimittaisesti ja tavoitteenaan lisätä kannatustaan. Lähestyvistä presidentinvaaleista huolimatta puolue on halunnut olla jo tässä vaiheessa hyvin valmistautunut kesällä käytäviin vaaleihin, koska tulevalla EU-kaudella vaikutetaan pitkälti siihen, mikä Euroopan unionin tulevaisuus on.

Tätä työtä vauhdittamaan puoluevaltuusto hyväksyi myös puolueen eurovaaliteesit, jotka toistavat Keskustan kestävää Eurooppa poliittista linjaa. Teeseistä käy hyvin selvästi ilmi, että Keskusta ei hyväksy kotien pakkoremontteja, eikä maan- ja metsänomistajan asemaa heikentäviä päätöksiä. Sen sijaan kannatamme mahdollistavaa sääntelyä ja kestävää energia- ja ilmastopolitiikkaa, luonnonvarapolitiikkaa ja alueiden politiikkaa.

Tutustu Keskustan eurovaaliteeseihin täällä>

Keskustan puoluesihteeri haluaa junarahat maakuntiin: ”Orpo ja Purra rakentavat historian kalleinta siltarumpua”17.2.2024 10:15:18 EET | Tiedote

Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho peräänkuuluttaa puolen miljardin kasvupakettia rakennusalalle ja maakuntien tukemiseen. Rahat Siika-aho ottaisi Orpon hallituksen ajamasta Turun tunnin junasta. Siika-ahon mukaan rakennusalalle tarvitaan vähintään 300 miljoonaa euroa ja maakuntien kasvun tukemiseen vähintään 160 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Tukea tarvitaan muun muassa perusväylien parantamiseen ja laajakaistayhteyksien rakentamiseen. - Hallitus jätti rakennusalan konkurssiaallon kouriin, eikä itäiselle ja pohjoiselle Suomelle ole luvattu muuta kuin juhlapuheita. Hallituksen saamattomuuden seurauksena ihmisiltä menevät työpaikat ja firmat alta. Orpon ja Purran toimettomuuteen tarvitaan ryhtiliike nopeasti. Siika-ahon mukaan rakennusalan ja maakuntien kasvupaketti voidaan rahoittaa Turun tunnin junaan varatulla 460 miljoonalla eurolla. Orpon ja Purran ajama junahanke on asiantuntijoiden mukaan kannattamaton ja Siika-ahon mielestä symboli hallituksen piittaamattomuudesta maakunt

Keskustan Saarikko: Miljardit hakusessa - kumpi on oikeassa, Orpo vai Purra?3.2.2024 12:49:47 EET | Tiedote