Vihreiden Alametsä: Vihreitä tarvitaan entistä enemmän Euroopassa - Kokoomuksen ihmisoikeuspolitiikka hävettää.

Vihreiden europarlamentaarikko Alviina Alametsä nosti esiin Suomen oikeistohallituksen ja kokoomuksen europarlamenttiryhmä EPP:n synkkää saldoa Euroopan tason ihmisoikeuskysymyksissä. Alametsä puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Tampereella.

Alviina Alametsä

Alametsä muistutti, että Kokoomuksen johtama Suomen hallitus ei ole halunnut edistää sitä, että seksi ilman suostumusta olisi rikos koko Euroopassa. Suomi ei ole Alametsän mukaan ajanut tätä neuvotteluissa, kun EU:n jäsenmaat neuvottelevat tästä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa torjuvasta EU:n lainsäädännöstä.

– On noloa, että tasa-arvon maaksi itseään kutsuva Suomi ja Kokoomus toimivat väkivallan uhrien etua vastaan. Tämä lainsäädäntö olisi historiallinen askel kohti yhdenvertaisempaa Eurooppaa. Se täytyy saada maaliin tällä parlamenttikaudella. Toivon todella, että Suomi liittyy uutta raiskauslainsäädäntöä tukevien maiden joukkoon, Alametsä painotti.

Alametsän mukaan Vihreillä on myös laajemmin tärkeä rooli ihmisoikeuksien puolesta. Siihen monet muut puolueet eivät ole sitoutuneita. Alametsä muistutti, että puheet eroavat teoista ja harva europarlamenttiryhmä ajaa esimerkiksi sateenkaarioikeuksia.

– Kokoomus kuuluu parlamentissa EPP-ryhmään, jonka edustajat vaativat sateenkaarivapaita tiloja ja vähemmistöistä kertomisen kieltämistä kouluissa. Jos oikeisto todella ajaa sateenkaarioikeuksia, niin tällaista ei pitäisi katsoa läpi sormien ja leikkiä, ettei sitä tapahdu. Onneksi Puolassa opposition vaalivoitto antaa toivoa siitä, että muutos on mahdollinen, Alametsä sanoi.

Ihmisoikeuksien puolustamisen ja rauhan työn lisäksi Vihreiden ytimessä on myös luonnonsuojelu ja ilmasto.

– Tärkeimpiä asioita, joissa Vihreät ovat suorastaan korvaamattomia, on ilmaston ja luonnon puolustaminen. Siinä riittää työtä, sillä europarlamentissa yritetään Kokoomuksen ja keskustan toimesta kaataa luonnonsuojelulle elintärkeitä esityksiä, kuten ennallistamisasetus, Alametsä muistutti.

Lue koko puhe osoitteessa:

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.