SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Petteri Orpo ei näe Kesärannan terassilta, miksi palkansaaja kehtaa valittaa

Pääministeri Orpo totesi pääministerin haastattelutunnilla, että tavallisen palkansaajan näkökulmasta miettiessä on vaikea nähdä, mikä hallituksen esityksissä on niin vaarallista, että pitäisi lakkoilla.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– On pääministeri Orpolta alhaista vihjata, että tyytymättömyys hallituksen toimiin johtuisi vain poliittisista erimielisyyksistä. Pienituloisten ja köyhien määrä tulee vain kasvamaan hallituksen toimien johdosta, SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm muistuttaa.

Sosiaali ja terveys ry Sosten laskelmien mukaan köyhyys lisääntyy hallituksen toimien johdosta. Sosten laskelmissa on huomioitu hallitusohjelmassa linjatut indeksijäädytykset, työttömyysturvan porrastus, työttömyysturvan suojaosan ja lapsikorotusten poisto, suurin osa asumistuen leikkauksista sekä lapsilisien korotukset.

– Nämä hallituksen raa’at toimet tulevat lisäämään inhimillisiä vaikutuksia jo ennaltaan hankalassa tilanteessa. Elämisen kustannukset ovat kasvaneet, rakennusalan kriisi pahenee ja huoli tulevaisuudesta kasvaa. Hallituksen toimet lisäävät harvan luottamusta valoisasta tulevaisuudesta, Malm painottaa.

Hallitus on todennut, että se ei peräänny esityksistään ja pääministeri Orpo ”pitää surullisena, että käytetään yleislakkokorttia”. Monet suomalaiset ovat huolissaan työntekijän oikeuksien heikkenemisestä, hyvinvointivaltion romuttamisesta ja sosiaaliturvaleikkauksista.

– Ne tavalliset palkansaajat, joiden asemaan pääministeri Orpo ei osaa samaistua, kyllä kertovat mikä heitä hallituksen toimissa huolettaa, jos pääministeri pysähtyisi edes hetkeksi kuuntelemaan heitä. On todella huolestuttavaa, kuinka irtaantunut tavallisten suomalaisten arjesta pääministeri tuntuu olevan, Malm päättää.

SDP:n Razmyar: Kyllä maahanmuuttaja työllistyy, jos Suomen asenne paranee22.2.2024 17:50:12 EET | Tiedote

Helsingin Sanomat uutisoivat tällä viikolla, että ulkomaalaisten työttömien määrä on noussut Suomessa ennätyksellisen suureksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli joulukuussa yli 44 000 ulkomaalaista työtöntä työnhakijaa. SDP:n Nasima Razmyar korostaa, että maahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttaa sekä nykyinen taloustilanne, mutta myös asenneilmapiiri ja hallituksen maahanmuuttovastainen politiikka.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.202420.2.2024 14:12:03 EET | Tiedote

Työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.2024 (Muutokset puhuttaessa mahdollisia) Arvoisa puhemies, Tilanne Suomen työmarkkinoilla on poikkeuksellinen. Maa on ajautunut vastakkainasettelun kierteeseen, ja tämä kierre uhkaa syventyä. Keskinäinen luottamus ja talouden kasvun pohja uhkaa rapautua. Kun tilanne on vakava ja kun välikysymys koskee koko hallituksen politiikkaa, niin olisin odottanut, että tähän olisi ollut vastaamassa pikemminkin pääministeri Orpo tai valtiovarainministeri Purra. Eihän tämä kriisi ole työministeri Satosesta kiinni, ei hänen vikansa, eikä hänen ratkaisuvallassaan. Työministeri on tässä enemmänkin renki kuin todellinen ratkaisija. Puhemies, Myös tämä välikysymys on jätetty poikkeuksellisesta syystä. Normaalisti välikysymyksen pääasiallinen tavoite on kaataa hallitus. Tämän välikysymyksen päätavoite on toinen. Tämä välikysymys on opposition vahvin ja vakavin käytettävissä oleva vetoomus sen puolesta, että hallitus käynnistäisi aidot neuvottelut työmarkkinoiden kri

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Orpon ”välttämättömät uudistukset” jotka ”eivät ole kovin radikaaleja tai dramaattisia” ovat takuulla kohtuuttomia niille, joiden toimeentuloa ja ostovoimaa ne heikentävät18.2.2024 17:01:22 EET | Tiedote

Orpon hallitus pakkokauppaa yksipuolisia työelämäuudistuksiaan lääkkeeksi Suomen ongelmiin, vaikka todellisuudessa ne vievät Suomea täysin väärään suuntaan. Viikonlopun mielipidekyselyt osoittavat vahvasti, että kansa ei tue hallituksen rajua heikennyspolitiikkaa, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.