TAKU ja Akavan Erityisalat: Taide- ja kulttuurialan asiantuntijat syvässä palkkakuopassa

Taide- ja kulttuurialan asiantuntijat kärsivät muita aloja selvästi heikommista palkoista, kertoo tuore tilasto. Alaa edustavat TAKU ja Akavan Erityisalat lähettävät terveisiä vientimallineuvotteluihin: Palkkauksen on vastattava työn vaativuutta.

Taide- ja kulttuurialan palkat ovat pudonneet kehityksestä. Ala kärsisi merkittävästi, mikäli maan hallituksen esitys ns. vientimallista toteutuisi. (Kuva: Kerttu Penttilä)

Taide- ja kulttuurialan korkeakoulutettujen asiantuntijoiden palkkataso jää reilusti alle muiden alojen vastaavan palkkatason. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden taide- ja kulttuurialan asiantuntijoiden mediaanipalkka on jopa 30 prosenttia alempi kuin muilla aloilla. Rahamääränä tämä on 1 367 euroa.

Alemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden osalta ero on 704 euroa ja tohtorikoulutettujen osalta jopa 1 850 euroa. Alan asiantuntijoista 57 prosenttia arvioi, ettei palkka vastaa työn vaativuutta.

Asiantuntijatyöstä maksettava asianmukainen palkka

– Korkeakoulutettujen taide- ja kulttuurialan asiantuntijoiden työ vaatii laajaa osaamista, vastuunkantoa, joustavuutta sekä ongelmanratkaisukykyä – ja siitä on maksettava asianmukainen palkka, sanoo Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry:n toiminnanjohtaja Nea Leo.

Kaikkien taide- ja kulttuurialalla kokoaikaisesti työskentelevien korkeakoulutettujen asiantuntijoiden mediaanipalkka on 3 075 euroa kuukaudessa, joka ei yllä edes Suomen yleiseen, kaikkien palkansaajien 3 411 euron mediaanikuukausipalkkaan.

Vientimalli sementoisi palkkakuilun

Taide- ja kulttuuriala on yksi Akavan Erityisalojen edustamista alipalkka-aloista. Viime kierroksella lakotkin vaatineella kunta-alan palkkaratkaisulla päästiin jonkin verran korjaamaan myös  kehityksestä pudonnutta kulttuurialan palkkatasoa. Maan hallituksen esittämä vientimalli estäisi kuitenkin vastaavat palkkaratkaisut tulevaisuudessa, huomauttaa toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

Nyt käynnistyneissä vientimallineuvotteluissa tulee päästä sellaiseen sopuun, jolla eri alojen välisiä rakenteellisia palkkaepäkohtia voidaan korjata jatkossakin. Työn vaativuuden ja sen edellyttämän koulutuksen on näyttävä palkassa alasta riippumatta, vaativat Salla Luomanmäki ja Nea Leo.

> Lue kannanottomme vientimallista

Tiedotteen palkkatiedot perustuvat Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry:n kyselytutkimuksen tuloksiin (Infontain Oy 2022) sekä Tilastokeskuksen dataan: https://www.stat.fi/julkaisu/cl8lql9y3rxqq0cvz6iv4aadl

TAKUn kyselyyn vastasi 752 henkilöä vastausprosentin ollessa 23 %. Kyselyssä selvitettiin muun muassa alan mediaanipalkkaa, palkkaan ja palkkakehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä eroja eri sektorien välillä.

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry edustaa taide-, kulttuuri- ja tapahtuma-alan korkeakoulutettuja asiantuntijoita. TAKU on yksi Akavan Erityisalojen jäsenjärjestöistä.

Nea Leo, toiminnanjohtaja, Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU, puh. 044 066 4800.
Salla Luomanmäki, toiminnanjohtaja, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.

Akavan Erityisalat: Työmarkkinamallin otettava huomioon eri alojen palkkatarpeet ja työvoiman saatavuus9.1.2024 07:39:14 EET | Tiedote

Hallituksen esitys jäykästä, lakiin perustuvasta vientimallista ei ratkaise maamme työmarkkinoiden ongelmakohtia. Mikäli esitys toteutuisi, ei julkisrahoitteisten alojen ja yksityisten palvelualojen alipalkkaukseen ja työvoimapulaan saada korjausta. Hallituksen esitys rikkoisi myös useita Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita, muistuttaa Akavan Erityisalat lausunnossaan.

Akavan Erityisalat: Järjestöt ovat osa hyvinvointiyhteiskuntaa - rahoitus turvattava13.12.2023 12:39:03 EET | Tiedote

Kansalaisjärjestöistä uhkaa tulla julkisten palveluiden ohella kuluvan hallituskauden häviäjiä, mikäli ennakkotiedot leikkauksista toteutuvat. - Leikkuri on osumassa kulttuuriin, liikuntaan ja nuorisoon - paitsi julkisella puolella myös järjestöissä. Näiden alojen arvostus on jäämässä juhlapuheiden tasolle. Tilanne on kohtuuton sekä palveluja tarvitsevien että aloilla työskentelevän henkilöstön kannalta, sanoo Akavan Erityisalat.