Tampere-talo lahjoitti Pirkanmaan 7.-luokkalaisille yli 500 lippua Tampereen Kirjafestareille – ”Uskon, että lukuilo lisääntyy”

Tampere-talo lahjoitti Pirkanmaan 7.-luokkalaisille liput Tampereen Kirjafestareille. Lahjoitus tukee nuorten lukuilon lisäämistä ja on osa Tampere-talon laajempaa sosiaalisen vastuun ohjelmaa. Tapahtumaan ilmoittautui mukaan 531 koululaista. Tampereen Kirjafestarit järjestetään Tampere-talossa viikonloppuna 2.–3. joulukuuta 2023. Luvassa on uudistunut ja entistäkin monipuolisempi kirjallisuuden, kulttuurin ja joulun juhla.

Tampereen Kirjafestarit tarjoaa toiminnallista ohjelmaa lapsille ja nuorille. Viime vuonna tubettajasiskokset Elina ja Sofia kiinnostivat erityisesti nuorta yleisöä. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tampere-talo tukee nuorten lukemista ja kirjallisuuden arvostusta lahjoittamalla kaikille halukkaille Pirkanmaan 7.-luokkalaisille liput Tampereen Kirjafestareille. Kirjallisuuden ja kulttuurin suurtapahtumaa vietetään Tampere-talossa tulevana viikonloppuna. Lahjoitus on osa Tampere-talon laajempaa sosiaalisen vastuun ohjelmaa. Määräaikaan mennessä tapahtumaan ilmoittautui mukaan 531 innokasta 7.-luokkalaista.

”Olimme varautuneet lahjoittamaan seiskaluokkalaisille lähes tuplamäärän lippuja, mutta olemme hyvin tyytyväisiä myös tähän ilmoittautuneiden määrään. Tampere-talo on kaupungin kulttuurisymboli, ja meille on tärkeää tukea monenlaista kulttuuritoimintaa. Tampereen Kirjafestareiden yhteydessä haluamme erityisesti rohkaista nuoria löytämään iloa lukemisesta. Lukutaito on oppimisen ja henkilökohtaisen kehityksen kannalta äärimmäisen arvokas asia. Puhumattakaan siitä, mihin ihmeellisiin maailmoihin kirjojen kautta on mahdollista matkustaa”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Tanja Järvensivu kertoo.

Tampereen kaupungin perusopetuksen lukukoordinaattori ja kehittäjäopettaja Katja Saxholm on huolissaan nuorten lukutottumuksista. Moni asia kilpailee nuorten vapaa-ajasta, ja usein alakoulusta yläkouluun siirryttäessä lukemiseen käytetään yhä vähemmän aikaa. Yksi syypää on älypuhelin, mutta myös vanhemmilla on suuri rooli lukuinnon välittämisessä eteenpäin.

”Hienoa, että Tampere-talo tarjoaa nuorille pääsyn Tampereen Kirjafestareille. Monet vanhemmat eivät tänä päivänä lue, eikä nuorten kotona ole fyysisiä kirjoja. Yhä vähemmän on niitä oppilaita, jotka sanovat lukevansa vapaa-ajallaan. Nuorten ajasta kilpailee muun muassa älykännykän helppo ärsyketulva. Nuorten on myös vaikea löytää itselleen aihealueeltaan ja taitotasoltaan sopivaa luettavaa. Kirjafestareilla on ainakin paljon lukemiseen kannustavia virikkeitä esillä. Uskon, että lukuilo lisääntyy, jos vain saamme heidät saapumaan paikalle”, Saxholm toivoo.

Tampereen Kirjafestareiden ohjelmasuunnittelussa on otettu lapset ja nuoret alusta asti huomioon. Perheen pienimmille on luvassa oma toiminnallinen Lasten Festivaalialue ohjelmalavoineen, lukukoirineen, pakohuonepeleineen ja askartelupajoineen. Lastenkirjailijoista ääneen pääsevät muun muassa suosittujen Supermarsu-kirjojen äiti Paula Noronen sekä Tatu ja Patu -kirjojen luojat Aino Havukainen ja Sami Toivonen. Nuortenkirjallisuuden ja sarjakuvan tekijät kohtaavat yleisön ja toisensa Duetto 1 -salissa, ja joulupukki vierailee toisen kerroksen suurella joulutorilla ja tunnelmallisessa tonttukahvilassa.

”Kaikki toiminnallinen tekeminen ja pakohuonepeli kiinnostavat nuoria aivan varmasti. Kirjailijoiden näkeminen ja kohtaaminen on myös aina inspiroivaa ja lisää kiinnostusta kirjoihin. Toivottavasti nuoret houkuttelisivat myös perheensä ja kaverinsa mukaan tapahtumaan. Kirjallisuus voi olla koko perheen yhteinen juttu”, Saxholm toivoo.

Tampereen Kirjafestareita vietetään Tampere-talossa lauantaina ja sunnuntaina 2.–3. joulukuuta klo 10–18. Tapahtuman ohjelma ja aikataulut löytyvät osoitteesta kirjafestarit.fi. Liput ovat myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fi:n lipunmyyntikanavissa.

Lasten ja nuorten vapaa-ajan lukeminen on vähentynyt. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
Suomen Kennelliiton lukukoiria on tavattavissa Tampereen Kirjafestareilla. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.

Iskelmä Gaalan voittajat paljastuvat tänään Nokia Arenalla – ensi vuoden Blind Bird -liput nyt myynnissä16.2.2024 12:35:00 EET | Tiedote

Iskelmä Gaalaa juhlitaan tänään perjantaina 16. helmikuuta Tampereen Nokia Arenalla. Lavalle nousevat BEHM, Juha Tapio, Elastinen, KUUMAA, Anna Puu, Olli Halonen, VIIVI, Portion Boys, Suvi Teräsniska, Vesterinen Yhtyeineen, Erika Vikman ja Sara Siipola. Gaalassa palkitaan vuoden iskelmä, albumi, artisti, yhtye, tulokas ja viihdyttäjä. Yleisön äänestämien palkintojen lisäksi gaalassa jaetaan Teoston vuoden musiikintekijä -palkinto sekä Iskelmän toimituksen raadin valitsema Pro Iskelmä -palkinto. Ensi vuoden gaalaliput ovat nyt myynnissä.

Riihimäen Voimalan kehittämisestä aiesopimus – Tampere-talo-konserni ja Akun Tehdas mukana kehitystyössä25.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Riihimäen kaupunki, Tampere-talo-konserniin kuuluva tapahtumayhtiö Talo Events Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku´s Factory Ltd ovat solmimassa aiesopimusta Voimalan kehittämisestä. Tavoitteena on kehittää Riihimäen rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta Voimalasta ainutlaatuinen tapahtuma- ja kulttuurikeskus. Sopimuksen voimaantulo edellyttää Riihimäen kaupunginhallituksen käsittelyä ja hyväksyntää tiistaina 30. tammikuuta 2024.