Sosiaalipalvelujen tiedot alkavat näkyä OmaKannassa Pohteen asiakkaille
Aiemmin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat ovat voineet tarkastella OmaKannasta ainoastaan terveys- ja hyvinvointitietojaan. Tavoitteena on, että sosiaalipalveluissa kirjatut tiedot alkavat näkyä 30.11.2023 alkaen vaiheittain. Tiedot tulevat ensin näkyviin Hailuodossa, Tyrnävällä, Lumijoella, Siikalatvalla ja Kärsämäellä. Lisäksi Pohteen asiakkaille alkaa näkyä OmaKannassa perheoikeudellisten palvelujen ja vammaispalvelujen tietoja.

Pohteen asiakas näkee pian OmaKannassa tietoja, joita hänestä on kirjattu hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa asioidessaan. Tavoitteena on, että tiedot alkavat näkyä 30.11.2023 alkaen. Kaikki sosiaalipalvelujen tiedot eivät tule näkyviin kerralla, vaan tietoja alkaa näkyä vaiheittain eri palveluista. Asiakirjat kuten päätökset, palvelutarpeen arvioinnit, suunnitelmat ja sopimukset, sekä omatyöntekijän yhteystiedot ja tiedot oman asiakkuuden alkamisesta löytyvät OmaKannasta.
Sosiaalihuollon tiedot näkyvät OmaKannassa niille asiakkaille, joiden asiakastietoja kirjataan uuteen Saga -asiakastietojärjestelmään Hailuodossa, Tyrnävällä, Lumijoella, Siikalatvalla ja Kärsämäellä. Lisäksi Pohteen asiakkaille alkaa näkyä OmaKannassa perheoikeudellisten palvelujen ja vammaispalvelujen tietoja.
Aiemmin asiakas on saattanut saada monia näistä tiedoista vain paperisena. Jatkossa asiakas voi halutessaan luopua paperipostista, sillä OmaKannassa tiedot säilyvät tallessa ja niihin on helppo palata. Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, voi hän valtuuttaa jonkun läheisensä hoitamaan asioita puolestaan, jolloin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle.
Kaikkia kirjattuja tietoja ei näy OmaKannassa
Pohteen asiakas ei näe OmaKannassa esimerkiksi vanhemmuuden selvittämiseen liittyviä asiakirjoja, turvakotipalvelujen sekä lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyviä asiakirjoja, maksusitoumuksia tai poistettuja eli mitätöityjä asiakirjoja.
– Pohteella on linjattu, että lastensuojeluilmoitusten ja huoli-ilmoitusten näkyvyyttä OmaKannassa rajataan siihen asti, että ne on ehditty käsitellä asiakkaan kanssa. Näin asiakas ei saa tietoa hänestä tehdystä lastensuojeluilmoituksesta tai huoli-ilmoituksesta ensimmäisenä OmaKannasta, kertoo Pohteen sosiaalijohtaja Leena Pimperi-Koivisto.
Vanhempi näkee OmaKannassa alaikäisten huollettavien tiedot. Lapsi voi pyytää, etteivät häntä koskevat tiedot näy vanhemmalle, mutta ammattilainen arvioi aina, onko tietojen näkyvyyden rajaamiselle perustetta.
Kaikki terveys- ja sosiaalipalvelujen tiedot samassa paikassa
– Asiakkaalle suurin hyöty on se, että jatkossa hän näkee OmaKannassa yhdellä kirjautumisella niin terveys- kuin sosiaalipalvelujenkin tiedot, kertoo liiketoiminnan asiantuntija Marjo Hirvonen Kelan Kanta-palveluista.
Jos asiakas havaitsee tiedoissaan puutteita tai virheitä, tulee hänen ottaa yhteyttä asioitaan hoitavaan sosiaalipalvelujen ammattilaiseen. Ammattilainen tekee tarvittavat korjaukset asiakkaan tietoihin, jonka jälkeen ne päivittyvät OmaKantaan.
Tulevaisuudessa sosiaalipalvelujen tiedot liikkuvat Kanta-palvelujen avulla myös eri sosiaalipalvelujen antajien välillä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Näin tiedot kulkevat asiakkaan mukana, jos hän esimerkiksi muuttaa hyvinvointialueelta toiselle tai käyttää sekä julkisia että yksityisiä sosiaalipalveluja. Asiakas voi antaa luvan tietojensa luovuttamiseen OmaKannassa. Myöhemmin se onnistuu myös sosiaalihuollon yksikössä asioidessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena Pimperi-KoivistoSosiaalijohtaja, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Puh:050 395 0331leena.pimperi-koivisto@pohde.fiMarjo HirvonenLiiketoiminnan asiantuntijaKela, Kanta-palvelut
Puh:050 551 8585marjo.hirvonen@kela.fiPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme