SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Muuttuuko harmaa mustaksi

Harmaa talous on lisääntynyt, vaikka kansallisesti, sekä Euroopan Unionin toimesta sitä pyritään suitsimaan. Vuosituhannen vaihteen jälkeen harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta on tullut kiinteä osa järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa myös Suomessa. Tästä räikeimpinä esimerkkeinä ovat olleet monet ravintoloiden takahuoneissa asuneet kokit tai thaimaalaiset marjanpoimijat sekä puutarhatyöntekijät. Ihmiskauppaa tapahtuu valitettavasti myös Suomessa.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Harmaata taloutta esiintyy tyypillisesti työvoimavaltaisilla toimialoilla, kuten rakennus-, majoitus- ja ravitsemis- sekä kuljetusalalla. Sen tyypillisiä ilmenemismuotoja ovat muun muassa pimeiden palkkojen maksaminen, kuittikauppa, pimeät yrittäjätulot ja lyhyen elinkaaren yritysten käyttö verojen välttämiseksi. Toiminnan yleisyyden arviointia vaikeuttaa se, että se on suurelta osin piilorikollisuutta, josta vain pieni osa tulee viranomaisten tietoon.

Harmaaseen talouteen liittyvä rikollisuus aiheuttaa taloudellisia menetyksiä yhteiskunnalle, kun veroja ja veroluonteisia maksuja jää saamatta. Myös muiden työntekijöiden työolosuhteet, työn saanti ja palkkaus voivat kärsiä pimeää työtä tekevien työntekijöiden halvempien työnantajakustannusten vuoksi.

- Pimeää työtä tekevät työntekijät työskentelevät ilman työehtosopimuksia ja vakuutuksia, eikä heille kerry lakisääteistä eläkettä toteaa kansanedustaja Niina Malm ja jatkaa: Myöskään kuluttajalla ei ole pimeästi ostettuun palveluun tai tuotteeseen minkäänlaista lakisäänteistä kuluttajansuojaa.

Lisäksi harmaan talouden lisääntyessä veronmaksumoraali ja oikeusjärjestelmän uskottavuus heikkenee entisestään.

- Koijariyritykset eivät saa olla mukana markkinoilla häiritsemässä kilpailua ja rehtien työnantajien työllistämismahdollisuuksia, vaatii Malm ja jatkaa: Suomessa harmaata taloutta on kitkettävä kriminalisoimalla alipalkkaus sekä takaamalla ammattiyhdistyksille sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaltuutetuille kanneoikeus.

Marinin hallituksen aikana panostettiin vahvasti viranomaisten ja kansalaisten yhteistyöhön harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa. Tavoitteena oli osoittaa, että näiden asioiden torjunta kuuluu kaikille.

Nykyisen hallituksen ohjelmassa ja budjetissa harmaan talouden torjuntaan suhtaudutaan välinpitämättömästi.  SDP:n vaihtoehtobudjetissa haluamme jatkaa hyvin alkanutta työtä harmaan talouden esille nostamiseksi ja vähentämiseksi, sillä emme halua, että harmaa talous muuttuu liian monen arjessa mustaksi.

SDP:n Razmyar: Kyllä maahanmuuttaja työllistyy, jos Suomen asenne paranee22.2.2024 17:50:12 EET | Tiedote

Helsingin Sanomat uutisoivat tällä viikolla, että ulkomaalaisten työttömien määrä on noussut Suomessa ennätyksellisen suureksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli joulukuussa yli 44 000 ulkomaalaista työtöntä työnhakijaa. SDP:n Nasima Razmyar korostaa, että maahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttaa sekä nykyinen taloustilanne, mutta myös asenneilmapiiri ja hallituksen maahanmuuttovastainen politiikka.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.202420.2.2024 14:12:03 EET | Tiedote

Työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.2024 (Muutokset puhuttaessa mahdollisia) Arvoisa puhemies, Tilanne Suomen työmarkkinoilla on poikkeuksellinen. Maa on ajautunut vastakkainasettelun kierteeseen, ja tämä kierre uhkaa syventyä. Keskinäinen luottamus ja talouden kasvun pohja uhkaa rapautua. Kun tilanne on vakava ja kun välikysymys koskee koko hallituksen politiikkaa, niin olisin odottanut, että tähän olisi ollut vastaamassa pikemminkin pääministeri Orpo tai valtiovarainministeri Purra. Eihän tämä kriisi ole työministeri Satosesta kiinni, ei hänen vikansa, eikä hänen ratkaisuvallassaan. Työministeri on tässä enemmänkin renki kuin todellinen ratkaisija. Puhemies, Myös tämä välikysymys on jätetty poikkeuksellisesta syystä. Normaalisti välikysymyksen pääasiallinen tavoite on kaataa hallitus. Tämän välikysymyksen päätavoite on toinen. Tämä välikysymys on opposition vahvin ja vakavin käytettävissä oleva vetoomus sen puolesta, että hallitus käynnistäisi aidot neuvottelut työmarkkinoiden kri

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Orpon ”välttämättömät uudistukset” jotka ”eivät ole kovin radikaaleja tai dramaattisia” ovat takuulla kohtuuttomia niille, joiden toimeentuloa ja ostovoimaa ne heikentävät18.2.2024 17:01:22 EET | Tiedote

Orpon hallitus pakkokauppaa yksipuolisia työelämäuudistuksiaan lääkkeeksi Suomen ongelmiin, vaikka todellisuudessa ne vievät Suomea täysin väärään suuntaan. Viikonlopun mielipidekyselyt osoittavat vahvasti, että kansa ei tue hallituksen rajua heikennyspolitiikkaa, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.