Yli 4000 suomalaista paljasti tärkeimmän joulukoristeensa – kaksi selvästi ylitse muiden
Prisman asiakasomistajilleen teettämässä laajassa kyselytutkimuksessa 4563 vastaajaa kertoi suosikkikoristeensa lisäksi myös muun muassa milloin joulukoristeet laitetaan esille ja milloin ne otetaan pois. Prisman myyntidatasta selviää, että perinteisiä joulupalloja haastaa tänä vuonna uusi koriste ja pienet pöytäkuuset ovat sesongin suuri hitti.

Suomalaisten tärkeimmäksi joulukoristeeksi nousi kynttilä, jonka puolesta liputti 71 prosenttia vastaajista. Kynttilä kiilasi juuri ja juuri ehkä hienoisen ennakkosuosikin, joulukuusen, edelle, sillä kuusen valitsi 70 prosenttia vastaajista. Tutkimuksessa sai valita monta vaihtoehtoa.
Nämä kaksi koristetta olivat suomalaisten mielestä ylitse muiden, sillä kolmanneksi sijoittunut erilaiset jouluvalot sai selvästi pienemmän 60 prosentin osuuden.
“Perinteinen punainen kynttilä kaikissa muodoissa on selkeästi suomalaisten suosikki joulusta toiseen. Joulun tunnelmaa luodaan tänä päivänä myös ulkotulilla. Joulukuussa myydäänkin noin 50 prosenttia koko vuoden ulkotulien ja ulkokynttilöiden myynnistä”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Hienoisena yllätyksenä voidaan pitää sitä, että neljänneksi tärkein joulukoriste on suomalaisten mielestä joulusukka (52 %), joka on perinteisesti mielletty enemmän amerikkalaiseen jouluperinteeseen.
Aito kuusi vai muovikuusi? Suomalaiset ovat puhuneet
Eräs modernin joulun perinteisimmistä väittelyistä liittyy siihen, millainen joulukuusi tuodaan kotiin. Onko se aitoa neulasta vai kenties muovia? Prisman kyselytutkimus kallistaa vaa’an tässä keskustelussa lievästi aidon kuusen kannalle, sillä sen valitsee hiukan alle puolet eli 45 prosenttia vastaajista.
Muovikuusen suosio on melko lähellä oikean suosiota, sillä sellaisella kotiaan somistaa tänä jouluna 35 prosenttia vastaajista. Huomattavaa on, että myös muovikuusen ostajat haluavat kuusensa vihreänä (81 %). Valkoinen kuusi tulee perässä kaukana 16 prosentin saaliilla.
“Muovikuusissa on Prismassa nähtävissä selkeää kiinnostuksen nousua ja niitä on myyty 11 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kasvu tulee erityisesti pienistä pöytäkuusista, joita on myyty peräti 73 prosenttia edellisvuotta enemmän”, Viitanen kertoo.
Joulusisustaminen aloitetaan heti joulukuun alussa – koristeet vaihdetaan parin vuoden välein
Kyselytutkimuksen mukaan yleisin hetki laittaa joulukoristeet esille on joulukuun alku (34 %). Hiukan harvempi (29 %) odottaa koristelua muutamaan viikkoon ennen joulua, kun taas hiukan alle joka viides (17 %) laittaa koristeet esille vasta muutama päivä ennen joulua.
Marraskuussa koristelevia vastaajista löytyi 14 prosenttia. Todellisia jouluhulluja kyselytutkimuksen mukaan edustaa yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa.
Ylivoimaisesti suurin osa vastaajista poistaa koristeet loppiaisena (51 %) tai tammikuun aikana (24 %). Oletettavasti sama yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa, ilmoittaa poistavansa koristeet vasta kevään edettyä pitkälle.
Joulukoristeiden hankintavälissä on lievää hajontaa. Suurin osa vastanneista (34 %) ilmoittaa vaihtavansa joulukoristeet muutaman vuoden välein ja 27 prosenttia ilmoittaa vaihtovälin olevan tätäkin harvemmin. Lähes joka neljäs (22 %) menee joka joulu samoilla koristeilla. Joka kymmenes vastaaja puolestaan hankkii uudet koristeet joka jouluksi.
“Perinteisten joulupallojen suosiota ja myyntitilaston kärkipaikkaa haastaa tänä vuonna hiutaleen muotoiset joulukoristeet. Näiden myynti on kasvanut liki 40 prosenttia edellisestä vuodesta. Tällä hetkellä myydyimmissä tuotteissa näkyvät väreissä vaaleat, beiget ja tummemmatkin sävyt. Tietenkin myös jouluinen kimallus on vahvasti yhä esillä”, Viitanen paljastaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme