Väitös: Nuoret kuluttajat ovat sosiaalisessa mediassa sekä aktiivisia toimijoita että vaikuttamisen kohteita
YTM Jesse Tuominen tutki väitöskirjassaan nuoria kuluttajia sosiaalisen median alustoilla. Aiempaa kattavaa analyysia erityisesti nuorten kuluttajien ja sosiaalisen median välisestä suhteesta on yllättävän vähän.

Tuomisen tulosten mukaan median toimijat vaikuttavat nuorten ostopäätöksiin ja kulutuskäyttäytymiseen. Toisaalta nuoret ovat sosiaalisessa mediassa myös aktiivista esimerkiksi osallistumalla boikotteihin ja tuomalla esiin kuluttajaidentiteettiään vaikutelman hallinnan keinoin.
– Nuoret käyttävät jatkuvasti sosiaalista mediaa, jossa kaupallisen sisällön rooli on erityisen korostunut. Nuoret ovat myös tärkeä asiakasryhmä sekä yrityksille että sosiaalisen median vaikuttajille. Onkin mielenkiintoista pohtia, minkälainen nuorten kuluttajien asema on sosiaalisen median aikakaudella, Tuominen kertoo.
Nuoret ja erilaiset kaupalliset toimijat, kuten yritykset ja sosiaalisen
median vaikuttajat, ovat yhä tiiviimmin kosketuksissa erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, kuten YouTubessa, Instagramissa ja TikTokissa.
– Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa muita ikäryhmiä enemmän, jolloin he myös todennäköisemmin altistuvat kaupalliselle sisällölle muita ikäryhmiä enemmän. Toisaalta kulutus on nuorille tärkeää myös identiteetin kannalta, koska nuoret käyttävät erilaisia kulutushyödykkeitä ja brändejä sen rakentamiseen, Tuominen arvioi.
YTM Jesse Tuomisen sosiologian väitöskirjan "Young Consumers on Social Media" tarkastustilaisuus järjestetään 5.12.2023 alkaen klo 12.00 yliopiston vanhassa juhlasalissa, S212. Vastaväittäjänä toimii professori Veronika Kalmus (University of Tartu) ja kustoksena professori Terhi-Anna Wilska (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Linkki väitösjulkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9823-3
Taustatietoa
Jesse Tuominen on suorittanut yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnon Tampereen yliopistossa pääaineenaan sosiaalipsykologia. Hän on toiminut Jyväskylän yliopistossa väitöskirjatutkijan työtehtävässä sosiologian oppiaineessa vuodesta 2019 lähtien.
Tuomisen tutkimukselliset intressit liittyvät kuluttamiseen ja sosiaaliseen mediaan. Hänen väitöstutkimustaan ovat rahoittaneet (#Agents-hanke (SA), DigiConsumers-hanke (STN) ja Jyväskylän yliopisto.
Lisätietoja:
Jesse.o.tuominen@jyu.fi, +358408452324
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme