Väitös: Nuoret kuluttajat ovat sosiaalisessa mediassa sekä aktiivisia toimijoita että vaikuttamisen kohteita
YTM Jesse Tuominen tutki väitöskirjassaan nuoria kuluttajia sosiaalisen median alustoilla. Aiempaa kattavaa analyysia erityisesti nuorten kuluttajien ja sosiaalisen median välisestä suhteesta on yllättävän vähän.

Tuomisen tulosten mukaan median toimijat vaikuttavat nuorten ostopäätöksiin ja kulutuskäyttäytymiseen. Toisaalta nuoret ovat sosiaalisessa mediassa myös aktiivista esimerkiksi osallistumalla boikotteihin ja tuomalla esiin kuluttajaidentiteettiään vaikutelman hallinnan keinoin.
– Nuoret käyttävät jatkuvasti sosiaalista mediaa, jossa kaupallisen sisällön rooli on erityisen korostunut. Nuoret ovat myös tärkeä asiakasryhmä sekä yrityksille että sosiaalisen median vaikuttajille. Onkin mielenkiintoista pohtia, minkälainen nuorten kuluttajien asema on sosiaalisen median aikakaudella, Tuominen kertoo.
Nuoret ja erilaiset kaupalliset toimijat, kuten yritykset ja sosiaalisen
median vaikuttajat, ovat yhä tiiviimmin kosketuksissa erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, kuten YouTubessa, Instagramissa ja TikTokissa.
– Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa muita ikäryhmiä enemmän, jolloin he myös todennäköisemmin altistuvat kaupalliselle sisällölle muita ikäryhmiä enemmän. Toisaalta kulutus on nuorille tärkeää myös identiteetin kannalta, koska nuoret käyttävät erilaisia kulutushyödykkeitä ja brändejä sen rakentamiseen, Tuominen arvioi.
YTM Jesse Tuomisen sosiologian väitöskirjan "Young Consumers on Social Media" tarkastustilaisuus järjestetään 5.12.2023 alkaen klo 12.00 yliopiston vanhassa juhlasalissa, S212. Vastaväittäjänä toimii professori Veronika Kalmus (University of Tartu) ja kustoksena professori Terhi-Anna Wilska (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Linkki väitösjulkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9823-3
Taustatietoa
Jesse Tuominen on suorittanut yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnon Tampereen yliopistossa pääaineenaan sosiaalipsykologia. Hän on toiminut Jyväskylän yliopistossa väitöskirjatutkijan työtehtävässä sosiologian oppiaineessa vuodesta 2019 lähtien.
Tuomisen tutkimukselliset intressit liittyvät kuluttamiseen ja sosiaaliseen mediaan. Hänen väitöstutkimustaan ovat rahoittaneet (#Agents-hanke (SA), DigiConsumers-hanke (STN) ja Jyväskylän yliopisto.
Lisätietoja:
Jesse.o.tuominen@jyu.fi, +358408452324
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemialta rahoitusta Jyväskylän yliopistoon kansainväliseen suurteholaskennan tutkimusyhteistyöhön19.12.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt tutkimusrahoitusta suurteholaskennan kansainväliseen yhteistyöhön. Rahoitusta osoitettiin 12 hankkeelle yhteensä 6,4 miljoona euroa kaudelle 2026–2028. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta, yhteensä noin 960 000 euroa.
Anu Kankainen valittiin akatemiaprofessoriksi19.12.2025 08:01:48 EET | Tiedote
Fysiikan professori Anu Kankainen sai arvostetun akatemiaprofessorin rahoituksen kaudelle 1.1.2026-31.12.2031.
Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinto 2025 Joni Kettuselle18.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistosäätiö on päättänyt luovuttaa vuoden 2025 Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinnon toimitusjohtaja, psykologian tohtori Joni Kettuselle. Firstbeat Oy:n perustaja Joni Kettunen johtaa yhtiönsä kahta liiketoimintaa, huippu-urheilua ja hyvinvointia.
Väitös: Verkkokauppoihin uppoutuminen voi auttaa rentoutumaan – tutkijan vinkit auttavat välttämään epäterveet käytösmallit verkko-ostoksilla18.12.2025 08:55:00 EET | Tiedote
KTM Tiina Kaletonin väitöstutkimus tarkastelee immersiota verkkokaupassa kuluttajan näkökulmasta. Immersio eli uppoutuminen tai mukaan tempautuminen ostoksiin voi auttaa rentoutumaan ja tekemään harkittuja päätöksiä, mutta aiheuttaa myös esimerkiksi ahdistusta jatkuessaan liian pitkään. Verkkokauppojen elementit myös ruokkivat negatiivista käytöstä painostamalla nopeisiin ostopäätöksiin.
Väitös: Julkisen sektorin IT-hankkeet kaatuvat usein rakenteellisiin ongelmiin - ratkaisuna modulaariset järjestelmät ja läpinäkyvyyden lisääminen17.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Reetta-Kaisa Kukkonen selvitti väitöstutkimuksessaan, etteivät julkisen sektorin IT-hankkeiden ongelmat johdu teknisen osaamisen puutteesta, vaan hallinnon rakenteellisista ongelmista. Siiloutuminen, tiedonkulun katkokset ja jäykät hankintakäytännöt johtavat hankintoihin, joissa järjestelmistä tulee helposti jäykkiä, vaikeasti muokattavia ja kalliita ylläpitää. Ratkaisuksi Kukkonen esittää modulaarisempiä järjestelmiä ja hankintatiedon suurempaa läpinäkyvyyttä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme