Miltä junat näyttävät tulevaisuudessa? Äänestä suosikkiasi!

VR:n ja muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon järjestämään junien ulkoasun ideakilpailuun osallistui määräaikaan mennessä yhteensä 160 kilpailutyötä, joista kilpailulautakunta valitsee voittajan joulukuun alussa. Ennen voittajan valintaa VR haluaa kuulla suuren yleisön mielipiteen ja järjestää kaikille avoimen äänestyksen parhaasta ideasta.

Kilpailulautakunta on valinnut yleisöäänestykseen yhteensä 10 kilpailutyötä. Äänestys löytyy täältä ja se avataan yleisölle 29.11. ja on auki 4.12. klo 12  saakka. Äänestyksen perusteella palkitaan yleisön suosikki, mutta lopullisen voittajan päättää kilpailulautakunta. Voittajat julkistetaan 11.12.2023. Voittajan idea toteutetaan yhteen kaukoliikenteen junavaunuun vuoden 2024 alussa. Lisäksi VR suunnittelee käyttävänsä voittajan luomaa visuaalista ilmettä myöhemmin koko kalustossaan.

”Haemme kilpailussa ideaa, joka on aikaa kestävä, tyylikäs sekä tunnistettava ja erottuva, sillä tulevaisuudessa Suomen raiteilla on varmasti myös muidenkin junayhtiöiden väreissä junia. Kilpailu on upea mahdollisuus suunnittelijoille saada oma kädenjälki näkymään vuosiksi miljoonien matkustajien iloksi. Viime vuonna raiteilla matkusti noin 13,2 miljoonaa matkustajaa – haluamme kuulla myös yleisön mielipiteen siitä, miltä junamme näyttävät tulevaisuudessa”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.

VR on tilannut uusia lähi- ja yöjunia, joka saadaan liikenteeseen vuonna 2026. Uuden kaluston myötä on sopiva hetki suunnitella junien ulkoasun yhdenmukaistamista vastaamaan paremmin VR:n brändiä. Kauko- ja lähijunien nykyinen ulkoasu on palvellut pitkään, jo vuodesta 2010 saakka. Vuonna 2019 uudistetun brändin mukaisesti toteutettu ilme on jo nähtävissä esimerkiksi vr.fi:ssä ja VR Matkalla -sovelluksessa sekä yhtiön verkkosivuilla.

Junien ulkoasukilpailu, joka päättyi 20.11.2013 oli suunnattu muotoilualan ammattilaisille ja opiskelijoille. Kilpailun voittajan päättää kilpailulautakunta, johon kuuluvat mm. VR:n toimitusjohtaja, brändin ja muotoilun asiantuntijoita   , konduktööri sekä Ornamon nimeämiä muotoilualan edustajia. Kilpailun palkintosumma on 30 000 euroa.

VR:n media desk

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

VR ja SSAB sähköistävät raskaan teollisuuden kuljetuksia – ensimmäiset sähkörekat liikenteeseen tänä vuonna21.2.2024 09:00:07 EET | Tiedote

Teräsyhtiö SSAB Europe ja VR:n logistiikkaliiketoiminnasta vastaava VR Transpoint ovat käynnistäneet yhteishankkeen raskaan teollisuuden kuljetusten sähköistämiseksi. VR investoi vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin hankkimalla täyssähkörekkoja, jotka tulevat SSAB Europen kuljetuksiin. Hankittavat rekat kuuluvat kokonaismassaltaan suurimpiin, jotka liikennöivät sähköisesti säännöllisissä asiakastoimituksissa Suomessa. SSAB Europe puolestaan investoi raskaan kaluston latauspisteisiin.

Korjattu: VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja, torstaina 15.2. liikenteestä ajetaan noin 80% - Lähiliikenne kulkee normaalisti14.2.2024 17:12:35 EET | Tiedote

VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja huomiselle torstaille, jolloin liikennöidään noin 80% normaaleista vuoroista. Lähiliikenteen junat (R, G, Z, O, M, H, T ja D-junat) kulkevat normaalisti, kuten myös yöjunat ja kiskobussit. Suosituimmilla reiteillä liikennöidään normaalisti, hiljaisimmilla reiteillä on edelleen linja-autokorvauksia tai harvennettuja vuoroja. Rekisteröityneet matkustajat saavat tiedon, jos varattu junavuoro perutaan. Oman junan tilanteen voi myös tarkistaa VR:n verkkosivuilta vr.fi:stä.

VR lisää kaukoliikenteen junavuoroja, torstaina 14.2. liikenteestä ajetaan noin 80% - Lähiliikenne kulkee normaalisti14.2.2024 17:06:01 EET | Tiedote