Hernan Diazin Luotto ehdolla Jarl Hellemann -käännöspalkinnon saajaksi

Hernan Diazin menestysromaani Luotto (Gummerus 2023) on ehdolla suomennetun kaunokirjallisuuden Jarl Hellemann -palkinnon saajaksi. Teoksen on suomentanut Jaakko Kankaanpää. Luotto on nerokas romaani rahasta, vallasta ja totuudesta. Alkuperäisteos Trust (2022) palkittiin Yhdysvalloissa Pulitzerin kirjallisuuspalkinnolla.

Luotto-kirjan kansikuva

Luotto sisältää neljä keskenään erilaista kertomusta salaperäisestä pörssipohatasta ja hänen vaimostaan. Jarl Hellemann -raadin mukaan Jaakko Kankaanpää on tavoittanut hyvin kielen ja tyylien eri rekisterit sujuvassa suomennoksessaan.

"Koska Diaz jäljittelee kussakin osassa erilaista tyyliä – Henry Jamesista Gertrude Steiniin — teoksesta kasvaa moniääninen kudelma amerikkalaisen unelman tavoittelusta. Lukijan on pohdittava, voiko yhteenkään kertojaan luottaa. Taloudellisiin suhteisiin liittyvä luottamuksen kysymys kutoutuu myös lukuprosessiin."

Jarl Helleman -palkinto annetaan parhaan käännösromaanin suomentajalle vuonna 2024 järjestettävän Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalin yhteydessä. Voittaja valitaan viiden ehdokkaan joukosta.

Kustannusyhtiö Tammen vuonna 2014 perustaman Jarl Hellemann -käännöskirjapalkinnon tarkoituksena on tuoda esiin kirjallisesti korkeatasoisten alkuteosten laadukkaan käännöstyön merkitystä sekä nostaa käännöskirjallisuuden tunnettuutta. Palkinnon jakaa Suomen Kirjasäätiö. Sen suuruus on 5 000 euroa.

Kirjailija Hernan Diaz
Luotto-romaanin kansikuva

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse ja vapaa sana.

Ennakkotiedote: Suomen ylikulutuspäivä lähestyy taas – 25.3. ilmestyvä uutuuskirja Planetaarinen vaatekaappi neuvoo, kuinka pukeutua maapallon kantokyvyn rajoissa29.2.2024 09:57:43 EET | Tiedote

Onko mahdollista hankkia vaatteita siten, että maapallon resurssit riittävät, mutta samalla nauttia pukeutumisesta ja leikitellä tyyleillä? Sissi Penttilän ja Aku Varamäen uutuuskirja Planetaarinen vaatekaappi (Gummerus) tarjoaa konkreettisia ratkaisuja vaatearjen tueksi kaikille, jotka haluavat elää kestävästi ilosta ja tyylistä tinkimättä. Silmiä avaava ja inspiroiva tietokirja ilmestyy 25.3.

Ennakkotiedote: Mahtisukujen salaisuuksia, taideaarteita ja nykyitalialaista arkea – Muutosta Firenzeen, unelmien kaupunkiin kertova kirja on hurmaava nojatuolimatka taiteeseen ja kulttuuriin 1200-luvulta tähän päivään22.2.2024 11:45:00 EET | Tiedote

Kuinka suoraviivainen skandinainen, jonka italiantaito on oopperamusiikista peräisin, neuvottelee kiinteistönvälittäjän kanssa unelmakämpän kosteusvaurioista? Taidehistorioitsija ja Kansallisoopperassa työskennellyt oopperalaulaja Salla Leponiemi toteutti haaveensa ja muutti mäyräkoiransa Figaron kanssa Firenzeen. Maaliskuussa ilmestyvässä kirjassa Firenzeläiset elämät (Gummerus) hän kertoo elämänmuutoksestaan ja esittelee lukijalle hurmaavalla tavalla firenzeläistuttavuuksia piazzalla päivystävästä pappaparlamentista Medicien kaltaisiin historian suurnimiin sekä taiteilijoihin ja arkkitehteihin, jotka ovat jättäneet jälkensä kaupunkiin.​

Ennakkotiedote: Merja Mäen tunteikas romaani käsittelee historiankirjoituksessamme vähälle huomiolle jäänyttä aihetta: suomalaissotilaiden ja karjalaisnaisten romansseja jatkosodan miehitysvaiheen aikana ja näistä suhteista syntyneitä lapsia15.2.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Merja Mäki teki kaunokirjallisen läpimurron 2022 ilmestyneellä evakkoromaanillaan Ennen lintuja (Gummerus), joka palkittiin Tulenkantaja-vientikirjapalkinnolla. 11.3.2024 ilmestyvä jatkosodan miehitysvaihetta kuvaava Itki toisenkin (Gummerus) jatkaa tunteikkaiden sota-ajan Karjalaan sijoittuvien romaanien sarjaa. Mäellä on karjalaisia sukujuuria Käkisalmessa.