L&T Teollisuuspalvelut Oy:n Porin Peittoossa sijaitsevan Kipsikorven materiaalinkäsittelyalueen laajennushankkeen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Satakunta, Varsinais-Suomi)

Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut 29.11.2023 perustellun päätelmän L&T Teollisuuspalvelut Oy:n Porin Peittoossa sijaitsevan materiaalinkäsittely- ja loppusijoitusaluetta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.

YVA-menettelyssä on tarkasteltu toiminnan laajentamista koskevia vaihtoehtoja sekä niiden vaikutuksia. Lisäksi tarkastelussa mukana on ollut vertailuna vaihtoehto, jossa muutokset jätetään toteuttamatta ja alueen toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan mukaisesti.

Arvioidut hankevaihtoehdot YVA-menettelyssä olivat:

Vaihtoehto VE0 – hanketta ei toteuteta

Hankealueelle ei rakenneta suunnitelman mukaista materiaalinkäsittelykeskusta. Toimintaa jatketaan voimassa olevan ympäristöluvan mukaisilla alueilla ympäristöluvan mukaisesti.

Vaihtoehto VE1 – materiaalinkäsittelykeskuksen perustaminen

Alueelle vastaanotettavien jätteiden määrä on enintään 150 000 t/a. Hankealueelle rakennetaan suunnitelmien mukainen materiaalinkäsittelykeskus, joka käsittää:

• voimassa olevan ympäristöluvan mukaisen vaarattoman jätteen loppusijoitusalueen (pinta- ala yhteensä 30,3 ha, täyttötilavuus 2,8 milj. m3 rtr)
  • vaarallisen jätteen loppusijoitusalueen (pinta-ala 19,1 ha, täyttötilavuus 2,8 milj. m3 rtr) 15
  • materiaalien käsittelykentät (yhteensä 6,9 ha)

Vaihtoehto VE2 – materiaalinkäsittelykeskuksen perustaminen

Alueelle vastaanotettavien jätteiden määrä enintään 300 000 t/a. Hankealueelle rakennetaan suunnitelmien mukainen materiaalinkäsittelykeskus, joka käsittää:

• materiaalien käsittelykentät (yhteensä 6,9 ha)

Ympäristövaikutuksia syntyy mm. vaikutuksista luonnonympäristöön, maankäyttöön ja maisemaan, pinta- ja pohjavesiin, luonnonvarojen käyttöön ja kiertotalouteen, ilmastoon sekä elinoloihin ja viihtyvyyteen

Yhteysviranomainen katsoo perustellussa päätelmässä, että laajennushankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia ovat toiminnan aikaiset vaikutukset luonnonympäristöön, maankäyttöön ja maisemaan, luonnonvarojen käyttöön ja kiertotalouteen, pinta- ja pohjavesiin, ilmastoon sekä elinoloihin ja viihtyvyyteen. Hankkeella voi olla myös positiivia vaikutuksia aluetalouteen ja sitä kautta väestöön sekä kiertotalouteen.

Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan kaikki tarkastellut hankevaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, mutta vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuus riippuu osittain selostuksessa esitettyjen, ympäristövaikutuksia vähentävien toimenpiteiden toteuttamisesta ja suojausratkaisuissa.

Ympäristövaikutusten näkökulmasta vaihtoehdoilla VE1 ja VE2 ei ole juuri eroa. Mikäli laajennushanke jätetään kokonaan toteuttamatta (vaihtoehto VE0), niin verrattuna laajennusvaihtoehtoihin jäävät jätteiden kierrätystoimintaan suunnitellut kehittämistoimenpiteet toteuttamatta.

Arviointiselostuksessa on esitetty vaikutusten lieventämiskeinoja. Yhteysviranomainen toteaa, että niiden toteuttamisen varmistamiseksi mahdollisessa ympäristölupapäätöksessä on tarpeen asettaa määräyksiä ainakin toiminnan vaikutusten tarkkailusta, loppusijoitusalueiden maisemoinnista ja muotoilusta sekä riskeihin varautumisesta. Lisäksi selostuksessa esitettyjä luontoselvityksiä tulee lupakäsittelyn yhteydessä täydentää oikea-aikaisella direktiivilajiselvityksellä ja Vesijärven linnustoselvityksellä. Lupapäätöksessä tulee muun muassa antaa erityiset määräykset luontovaikutusten seurannasta. Maisemavaikutusten kannalta on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota paitsi osayleiskaavan loppusijoitusalueiden maksimikorkeuksiin, myös nykyisen puuston säilyttämiseen ja uuden puuston istuttamiseen suoja-alueilla jo hankkeen toiminta-aikana sekä alueen maisemointiin toiminnan päätyttyä.

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa:www.ymparisto.fi/kipsikorvenkasittelykeskusPoriYVA

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Erika Liesegang, puh. 0295 023 051, sähköposti etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Hur mår våra havsområden?23.2.2024 12:18:49 EET | Tiedote

Under senhösten 2023 slutfördes uppdateringen av den statliga bedömningen av Finlands marina område "Havsmiljöns tillstånd i Finland 2024". Detta är en omfattande bedömning av experter av vad som är känt om det nuvarande tillståndet i våra havsområden. Detta informationspaket kan ses och vid behov kommenteras under knappt en månad, fram till 15 mars 2024. På hemsidan kan du enkelt sätta dig in i hela tillståndsbedömningen, från övergödning till miljögifter och från sjöfåglar till näringsvävarnas tillstånd.

Miten merialueemme voivat?23.2.2024 12:18:49 EET | Tiedote

Loppusyksyllä 2023 valmistui Suomen merialueen tila-arvion päivitys “Suomen meriympäristön tila 2024”. Tämä on laaja asiantuntijoiden laatima arvio siitä, mitä kaikkea merialueidemme tämänhetkisestä kunnosta tiedetään. Tutustu Meriympäristön tila -tietopakettiin ja kommentoi tarpeen mukaan 15.3.2024 mennessä. Verkkopalvelussa voit helposti tutustua itse tila-arvioon, rehevöitymisestä ympäristömyrkkyihin ja merilinnuista ravintoverkkojen tilaan.