Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kohti taantumaa

Tilastokeskus julkisti tänään ensimmäisen varsinaisen arvion kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteesta. Suomen bruttokansantuote kääntyi odotetusti voimakkaaseen laskuun. Olemme menossa kohti taantumaa, summaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

Suhteessa edelliseen neljännekseen bruttokansantuote supistui 0,9 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna oltiin 1,2 prosenttia alempana kokonaistuotannon tasossa.

Appelqvistin mukaan aamun julkistus vastaa Tilastokeskuksen reilut kaksi viikkoa sitten esittämää ennakollista arviota.

”Synkeä lukema siis vahvistui tarkastuslaskennassa. Aamun julkistuksessa saatiin lisäksi tarkempia tietoja kasvun rakenteesta bruttokansantuotteen alaerien osalta”, Appelqvist sanoo.

Appelqvistin mukaan toteutuneet luvut bruttokansantuotteen kehityksestä vahvistavat tulkintaa lähestyvästä taantumasta.

”Nyt eletään aika rajua tuotannon supistumisen jaksoa, joka on vasta alussa. Myös vuositasolla ollaan reilusti pakkasella, eli saldo viimeisen vuoden jaksolta on talouskasvun osalta miinusmerkkinen. Kovin paljon ei jää tilaa jossittelulle, koska kaikki bruttokansantuotteen suurimmat alaerät supistuivat syksyllä selvällä marginaalilla”, toteaa Appelqvist.

Myös alkuvuoden lukuja tarkistettiin alaspäin, eli suhdannekuva synkistyi koko kuluvan vuoden osalta. Vielä keväällä oltiin kuitenkin loivassa kasvussa, joten suhdannetilanteen heikkeneminen on ollut rajua kesän jälkeen.

Vuoden kolmannella neljänneksellä kaikki keskeiset kysyntäerät, eli yksityinen ja julkinen kulutus, vienti sekä investoinnit, supistuivat selvästi. Vienti laski 1,8 prosenttia, yksityinen kulutus 0,6 prosenttia, julkinen kulutus 2,7 prosenttia ja investoinnit 1,5 prosenttia.

Appelqvistin mukaan pienenä valopilkkuna voi mainita sen, että investointien lasku selittyy rakentamisen toimialan vaikeuksilla.

”Sen sijaan teolliset investoinnit koneisiin ja laitteisiin olivat edelleen pienessä nousussa. Kovin paljon muuta hyvää ei aamun surkeista kasvuluvuista löydy”, Appelqvist sanoo.

Appelqvistin mukaan suhdanteen heikkeneminen on kiistaton tosiasia, jota ei pääse pakoon.

”Valitettavasti on myös jokseenkin selvää, että bruttokansantuotteen lasku tulee jatkumaan talvella. Silti varoisin myös liiallista pessimismiä, joka voi muodostua itseään toteuttavaksi ennusteeksi. Vaikka nyt on vaikeaa, ei ole mitenkään selvää, että koko ensi vuosi tulee olemaan taloudessa huono. Jos on edes vähän tuuria matkassa, niin jossain vaiheessa ensi vuonna vientikysyntä, kotimainen kulutuskysyntä ja rahapolitiikka saattavat kaikki kääntyä asentoon, joka tukee taas kasvua. Sitä ennen täytyy kuitenkin selvitä talven yli”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamari: Pk-yritykset haluavat tehdä vaikuttavia ilmastotoimia22.2.2024 07:56:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Ennen kaikkea niitä halutaan tehdä ilmastonmuutoksen torjuntaan osallistumisen takia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yli 200 yritystä kertovat, että ilmastonmuutoksen torjunnan lisäksi asiakkaiden odotukset ja erottautuminen kilpailijoista ovat tärkeitä syitä tehdä ilmastotoimia. Ilmasto-ohjelmaan osallistuu pk-yrityksiä eri toimialoilta ympäri Suomea.

Ristiriitaiset mutta pelättyä paremmat työllisyysluvut – työllisyyden lasku ei ole laajentunut koko taloutta koskevaksi ilmiöksi20.2.2024 09:37:46 EET | Tiedote

Aamun työllisyystilastot maalaavat jossain määrin ristiriitaista kuvaa. Työttömyyden nousu on jatkunut edelleen, mutta työllisyys piti kohtalaisesti pintansa vastatuulesta huolimatta. Työvoimaan osallistumisen hyvä kehitys vuodenvaihteen ympärillä on riittänyt tasapainottamaan työttömyyden noususta tulleen paineen työllisyyteen.