WolfcomWolfcom

Parhaat ostokset ja tunnelmallisimmat joulutorit Virossa

Mikä nostattaisi joulumieltä paremmin kuin kuljeskelu joulumarkkinoilla kauniiden koristeiden ja käsitöiden, glögin ja paahdettujen manteleiden tuoksun keskellä? Ei juuri mikään, jos on uskomista uutismedia CNN:n listausta, jolle tänään aukeava Tallinnan joulutori on jälleen nostettu yhdeksi maailman parhaimmista joulutoreista¹. Joulunalus on myös hyvä hetki ottaa varaslähtö vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartton tarjontaan: joulun alla sadat kansantanssijat valtaavat joulukaupungin ja kansallismuseo ERMissä järjestetään myös joulumessut.

Joulumieltä nostattavat, tunnelmalliset joulutorit kuuluvat olennaisena osana joulutunnelmaan virittäytymiseen. Tallinnan joulutori on yksi maailman vanhimmista ja tunnetuimmista joulutoreista. Toreilta löytyy ostosten lisäksi kuumaa glögiä ja erilaisia herkkuja sekä joulumieltä herättelevää ohjelmaa. Sergei Zjuganov Visit Estonia

Perinteisten joulutorien lisäksi designin, käsityön ja vintagen ystäville löytyy omat täsmäkohteensa, perheen pienimpiä unohtamatta. Kokosimme tähän joulunajan shoppailuvinkit:

Joulumieli kattoon joulutorilla

Tallinnan Raatihuoneentorin perinteisillä joulumarkkinoilla voi virittäytyä joulutunnelmaan ja nauttia hyvästä joulumielestä. Torin keskelle on pystytetty valtava kuusi, kuten jokaisena jouluna vuodesta 1441 asti. Sen ympärillä olevista kojuista voi ostaa käsitöitä, joulukoristeita sekä höyryävän kuumaa glögiä ja makeisia.

Tallinnan joulumarkkinat, Raekoja plats, Tallinn, avoinna 1.12.2023-7.1.2024

Persoonallisia lahjoja kulinaristeille ja vintagen ystäville

Katetulla Baltijaaman torilta löytyy kulinaristeille sopivia ruokalahjoja, kuten leivonnaisia, makeisia ja säilykkeitä lahjakoriin pakattavaksi. Torin yläkerta on täynnä persoonallisia vintage-myymälöitä sekä antiikkikojuja, joilta voi tehdä jännittäviä löytöjä kotiin tai lahjaksi.

Balti Jaama Turg, Kopli 1, Tallinna

Designin ystävän luottoputiikit

Telliskiven alue on täynnä design-putiikkeja, jotka tarjoavat tunnettujen ja nousevien virolaisten designereiden uniikkeja vaatteita, koruja ja sisustustavaroita pukinkonttiin laitettavaksi. Pienessä Chocolala-suklaapuodissa voi lahjan personoinnissa mennä jopa niin pitkälle, että konvehdit voi valmistaa itse lahjan saajan mieltymysten mukaan liikkeen konvehtityöpajassa.

Telliskivi, Telliskivi 50, Tallinn

Chocolala, Suur-Karja 20, Tallinn konvehtityöpajojen varaukset:

Voiko jouluna olla liikaa glitteriä?

Noblesnerin satamassa sijaitsee kaikkien jouluttajien koristetaivas. Suuresta myymälästä löytyy kuusenkoristeita jokaiseen makuun aina perinteisistä luonnonmateriaaleista valmistetuista näyttävästi kimalteleviin lasikoristeisiin. Kiireinen koristelija voi hankkia Shishistä vaikka kokonaisen kuusen valmiiksi valittuine koristeineen ja valoineen.

Shishi, Peetri 3, Tallinn

Tartto muuttuu joulukaupungiksi

Tarton Raatihuoneentori muuttuu sunnuntaina taianomaiseksi joulukaupungiksi, jossa on perinteisten jouluostosten lisäksi paljon nähtävää ja koettavaa. Vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupungin tarjonnasta saa esimakua, kun joulukuun 9. sadat kansantanssijat ympäri Etelä-Viroa saapuvat Tarton joulukaupunkiin tanssitapahtumaan. Samana viikonloppuna 9.-10.12.2023 Viron kansallismuseossa järjestetään vuotuiset joulumessut, joilta voi löytää laadukkaita käsitöitä ja virolaisia elintarvikkeita pukinkonttiin.

Tartton joulutori, Raekoja plats, Tartu, 3.12.2023-7.1.2024

Eesti Rahva Muuseum, Muuseumi tee 2, Tartu.

Lasten satumainen joulu Lottemaassa

Pärnun ulkopuolella sijaitseva sympaattinen Lotte-koiran teemapuisto muuttuu talven ihmemaaksi, jossa joulukoristeet valaisevat Loten ja hänen ystäviensä hauskat talot, rehevät puutarhat ja salaperäiset metsäpolut. Pärnun kaupungin keskustan joulumarkkinat tarjoavat perinteisten ostosten lisäksi kulttuuriohjelmaa koko perheelle.

Lottemaa, Reiu, Pärnumaa. Lottemaan joulu avoinna, 16.-17.12.2023, 25.-30.12.2023 ja 5.-7.1.2024
Pärnun joulumarkkinat, Itsenäisyyden aukio (Iseseisvuse väljak), Pärnu

Euroopan Unionin osarahoittama.

1. CNN The best Christmas markets taking place around the world in 2023

Samuel Sorainen, Visit Estonia, viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Jana Kutšinskaja, Head of International Media, Estonian Tourist Board
+372 509 9370, jana.kutsinskaja@eas.ee

Tarton Raatihuoneentori muuttuu koko joulukuuksi taianomaiseksi joulukaupungiksi, jossa on perinteisten jouluostosten lisäksi paljon nähtävää ja koettavaa.
Pienestä Chocolala-suklaapuodista löytyy valikoima laadukkaita käsintehtyjä konvehteja. Lahjakonvehdit voi myös tehdä itse vastaanottajan lempiraaka-aineista puodin suklaatyöpajassa.