Tamperelainen Ida Korsimo on STTK:n Tulevaisuuden tekijä 2023

Tämän vuoden STTK:n Tulevaisuuden tekijäksi on valittu Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA:aa edustava Ida Korsimo. Tamperelaisella Korsimolla on yhdistyksensä hallitustyöskentelyyn vahva ote ja hänen kerrotaan tuovan sen toimintaan reipasta meininkiä ja hyvää henkeä.

Tamperelainen Ida Korsimo on valittu vuoden Tulevaisuuden tekijäksi.
Tamperelainen Ida Korsimo on valittu vuoden Tulevaisuuden tekijäksi. Kuva: Susanna Kekkonen

Korsimo on iloisella ja myönteisellä asenteellaan saanut nuoria innostumaan liiton toiminnasta ja paikalliseen yhdistykseen monia uusia nuoria mukaan. Hän vaikuttaa oppilaitosyhteistyössä, ylläpitää kontakteja paikalliseen oppilaitokseen ja järjestää tapahtumia opiskelijajäsenille.

Vuosittaisella Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnalla halutaan kannustaa nuoria toimimaan aktiivisesti ammattiliitossaan, uudistamaan ammattiyhdistyliikettä ja tuomaan rohkeasti esiin ajatuksia työelämän ja oman ammattiliiton kehittämiseksi.

— Me arvostamme nuorten tekemää tärkeää työtä ja haluamme saada nuoret mukaan liittojen toimintaan. Nuoret tulevat tulevaisuudessa muuttamaan työelämää ja liittojen toimintaa ja tämän vuoksi haluamme antaa vuosittaisen kunniamaininnan, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tiivistää.

Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininta jaettiin tänään STTK:n Vaikuttajafoorumin yhteydessä.

Lisätietoja STTK:ssa:
järjestöpäällikkö Juska Kivioja, puhelin 050 581 4372

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK on tyytymätön paikallisen sopimisen lainvalmisteluun15.2.2024 16:01:27 EET | Tiedote

Hallitusohjelman paikallista sopimista koskevia kirjauksia on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön kolmikantaisessa työryhmässä. Työ päättyi 14.2. STTK ei ole tyytyväinen lainvalmisteluun ja jättää mietintöön eriävän mielipiteen. ─ Työtä on tehty tiukassa aikataulussa ja valmistelussa on ollut kiire. Hallitusohjelman tarkat kirjaukset lopputuloksesta eivät ole mahdollistaneet aitoa kolmikantaista valmistelua. Palkansaajapuolen näkemyksiä ei myöskään juurikaan ole huomioitu mietinnössä, STTK:n neuvottelija, juristi Sanna Rantala painottaa. Esitys ei kunnioita työehtosopimusosapuolten sopimusvapautta, koska työehtosopimuksessa sovitut järjestelyt voidaan ohittaa lainsäädännöllä. Mietintö ei myöskään huomioi riittävästi Kansainvälisen työjärjestö ILOn sopimuksista johtuvia velvoitteita muun muassa luottamusmiehen aseman suojelemisesta. Myöskään ammattiyhdistyksen edellytyksiä valvoa ja parantaa jäsentensä työehtoja tehokkaasti kollektiivisin sopimuksin ei huomioida riittävästi. Sopimi

STTK: Hyvinvointialueista ei ole säästöautomaatiksi – kansalaiset ansaitsevat palvelunsa13.2.2024 05:55:00 EET | Tiedote

Hyvinvointialueiden tulevaisuus puhuttaa, eikä loppua näy. Tiukka julkinen talous haastaa mahdollisuutta rahoittaa erityisesti väestön ikääntymisen seurauksena nousevia menoja. Rahapulassa myös reilua alijäämää tekeviltä hyvinvointialueilta odotetaan toimia, mutta säästökeskustelu kaipaa muistutusta todellisuudesta. ─ Hyvinvointialueet ovat olemassa, jotta kansalaiset saavat tarvitsemansa palvelut. Rahoituksen takia heikosti toimivilla tai heikosti saatavilla olevilla palveluilla on hinta, joka mitataan lopulta ihmishengissä, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola huomauttaa. STTK osallistuu hyvinvointialueiden rahoituksesta käytävään keskusteluun julkaisemalla tänään aihetta käsittelevän pamfletin ja käsittelemällä teemaa talousseminaarissaan. Suomessa palvelut suhteellisen kustannustehokkaita Hyvinvointialueiden palvelut näyttäytyvät kansainvälisessä vertailussa kustannuksiltaan kohtuullisina. Suhteessa bruttokansantuotteeseen Suomi käyttää rahaa monia Pohjoismaita vähemmän. Sen sijaan as