Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

M&A-podcast: Profeetat laulavat kilpaa

Tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtajan Aki Kangasharjun tuore Talouden ilmestyskirja arvioi, että Suomen tulevaisuus näyttää Pohjolan surkeimmalta. Laboren johtaja Mika Maliranta puolestaan povaa valoisia aikoja ja tuottavuusloikan mahdollisuutta. Pessimisti ja optimisti ottelivat M&A:n studiossa kolme erää talouspolitiikasta ja talouden uudistuksista. Mikä on Suomen suunta? Mitä on tehtävä?

Tämän lisäksi M&A:n uusi jakso paljastaa, kuka on kaikkien aikojen suurin taloustieteilijä. Lupaamme yllätyksen!

Kuva: Laura Oja.

Kuuntele uusin M&A-jakso!

M&A Applen podcasteissa

M&A Spotifyssä

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Tuotantokausi III:

1. Tuokaa syylliset sisään!
  2. Talouspolitiikan hevoskuiskaajat
  3. Nimi piiloon, kyvyt esiin!
  4. Tuottaako etätyö tulosta vai lurjustelua
  5. Kilpajuoksu kurjuuteen
  6. Huokausten silta

Tuotantokausi II:

1. Bisnesjohtajan uudet vaatteet
  2. ”Olisko sulla vipata paria miljardia?
  3. Miksi Odysseus piti sitoa mastoon?
  4. Maasta – poistu!
  5. Sähköiskuja kotitalouksille
  6. Kymmenen lääkettä talouden kolotuksiin
  7. Valtiollisia valheita
  8. Den glider in!
  9. Meneekö kone lopullisesti ohi?
  10. "Opettaja, opettaja, täällä viitataan!
  11. Mihin katosi nuorison radikaalius?
  12. Kylmä totuus valtionvelasta
  13. Kuusi kieroa kysymystä
  14. Uusi nousu tuli salaa
  15. Mysteeri nimeltä Säätytalo
  16. Omistajan kuntotesti
  17. Ekonomisti ja journalisti valheenpaljastuskokeessa

Tuotantokausi I:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. "Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot
  8. Kylläpä muuten vituttaa
  9. Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?
  10. Palkankorotusten oikea ja väärä
  11. Usko, toivo ja IT-hankkeet

Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

M&A-podcast: Mutta sehän on Margaret Thatcher!1.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Heikolle taloudelle kova johtaja olisi monien kaipaama helppo ratkaisu vaikeaan pulmaan. Tarvitseeko Suomi Thatcherinsa, raudanlujan poliitikon, joka lopettaisi sössötykset alkuunsa. Vai kävikö niin, että hän jo ilmestyi keskuuteemme? Suomen talouspoliittisin podcast M&A kaivelee uudessa jaksossaan perussuomalaisten fiskaalista työkalupakkia. Sakset sieltä löytyvät ja professori Matti Virén, mutta onko Riikka Purran salkussa teoreettista monitoimityökalua?

Yritysten t&k-toiminnan uudistumisesta tuottavuuden nousuun?15.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Suomen yritysten panostukset tutkimukseen ja kehitystyöhön (t&k) vajosivat voimakkaasti 2010-luvun alkupuoliskolla, mutta sittemmin ovat kasvaneet näihin päiviin saakka. Samalla yritysten t&k-toiminnan rakenne on merkittävästi muuttunut. T&k on ollut vahvassa kasvussa pk-yrityksissä, nuorissa yrityksissä ja yksityisissä palveluissa. Soveltavan tutkimuksen sekä perustutkimuksen osuus on kasvanut kehittämisen kustannuksella. T&k-panostusten kehitys tarjoaa lupaavia tuottavuusnäkymiä.

Populismi voi nostaa rakennemuutoksessa päätään myös ilman taloudellisia häviäjiä14.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Tuore Labore-tutkimus osoittaa, että vaikka rakennemuutosten häviäjille kompensoitaisiin täysin taloudelliset menetykset tulonsiirtojen avulla, voi poliittinen populismi silti nostaa päätään. Tutkimuksessa osoitetaan, että vaikka 1970-luvun Suomessa pellonvarauspolitiikan ns. peltopaketit hyödyttivät tilallisten lapsia taloudellisesti pitkällä aikavälillä, niin se johti myös SMP:n vaalivoittoon.