EHYT ry:n ja A-klinikkasäätiön Lahjoita lämpöä -kampanjaan lahjoitettiin arviolta yli 7000 paria villasukkia, lapasia ja muita neuloksia

Lahjoita Lämpöä -kampanjan tarkoituksena on kerätä neuloksia ja lahjoittaa ne apua tarvitseville. Monet ihmiset tykkäävät neuloa lapasia ja sukkia läpi vuoden, joten kampanja tarjoaa neulojille yksinkertaisen tavan osoittaa välittämistä.

Kampanjan keräyspisteinä toimivat tuttuun tapaan kirjastot ja yhdistykset ympäri Suomen. Vuonna 2023 keräyspisteitä oli 127 eri puolilla Suomea. Niihin toimitettiin arviolta yli 7000 neulosta: määrä on sama kuin vuoden 2022 keräyksessä.

“Keräyspisteiden määrä näyttää vakiintuneen. Lähes kaikki vuonna 2022 mukana olleet keräyspisteet osallistuivat tänäkin vuonna ja joitakin uusia saatiin mukaan”, kertoo asiantuntija Jesse Keskinen Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Neulosten jakaminen aloitettiin jo kampanjan aikana lokakuussa.

"Tänä vuonna kylmät ilmat saapuivat Etelä-Suomeen tavallista aikaisemmin, joten mm. Asunnottomien yössä jakamamme lahjoitukset ovat jo ehtineet tuomaan lämpöä lukuisille kaduilla kohdatuille ihmisille", A-klinikkasäätiön Kohtaavan työn yksikön päällikkö Annuska Dal Maso kertoo.

Kampanja toi myös neulojille uusia tuttavuuksia

Keräyspisteille lähetettiin kysely, jolla kartoitetaan kokemuksia kampanjasta ja keräysmääristä. Kyselyssä pyysimme keräyspisteitä jakamaan tarinoita kampanjaan liittyvistä kohtaamisista.

Lahjoita Lämpöä -kampanja on tuonut yhteen ihmisiä eri taustoista ja ikäryhmistä. Esimerkiksi eräs osallistuja kertoi tutustuneensa kampanjan kautta neulomista harrastavaan eläkeläiseen. Heidän yhteinen halunsa auttaa toi heidät yhteen, ja he ovat nyt ystäviä, jotka nauttivat toistensa seurasta ja kahvittelusta.

Lahjoittajien itse neulomat lapaset ja villasukat ovat herättäneet tänäkin vuonna tunteita niiden saajissa.  Dal Maso kertoo, että kaduilla kohdatut asiakkaat ovat pyytäneet kiittämään neulojia auttamisesta. Kampanjaa on toteutettu jo vuodesta 2017 saakka.

Kampanjan aikana 1.9.–30.11.2023 kerättyjä neuloksia jaetaan vielä joulukuun puolella, mutta uusia lahjoituksia ei enää oteta vastaan.

EHYT ry ja A-klinikkasäätiö toivottavat lämpimät kiitokset kaikille kampanjaan osallistuneille, neulojille ja keräyspisteille!

Lisätietoja:

Keskinen Jesse
Asiantuntija, Länsi-Suomi
EHYT ry
jesse.keskinen@ehyt.fi

Annuska Dal Maso
Kohtaava työ -yksikön päällikkö
A-klinikkasäätiö

annuska.dalmaso@a-klinikkasaatio.fi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.

Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote

Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.

EHYT vaatii kokonaisarviota alkoholipolitiikan muutosten vaikutuksista kansanterveyteen ja -talouteen21.2.2024 08:55:21 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT on pettynyt tapaan, jossa hallitusohjelmaan kirjattuja alkoholipoliittisia muutoksia käsitellään yksittäisinä toimenpiteinä ilman yhteisvaikutuksien arviointia terveyteen, hyvinvointiin ja kansantalouteen. Ilman kokonaiskuvaa päädytään tilanteeseen, joka lisää alkoholin aiheuttamia haittoja ja on kansalaisten toiveiden vastainen.

Rahapeliuudistuksessa on selvitettävä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat vaikutukset30.1.2024 08:22:00 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset vetoavat, että rahapelijärjestelmän uudistus on valmisteltava huolellisesti ja hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti. Lapsia ja nuoria aikuisia (18–24-vuotiaat) on myös uudessa järjestelmässä suojeltava rahapelihaitoilta. Oleellinen osa valmistelua on lapsivaikutusten arviointi, jonka tulokset on otettava huomioon lain sisällössä ja toimeenpanossa.