Länsi-Helsingin raitiotiehanke etenee - laajan kokonaisuuden toteutusmuodoksi ehdotetaan allianssimallia
Länsi-Helsingin raitiotiehanke etenee kohti toteutusta. Hanke sisältää uuden pikaraitiolinjan keskustasta Munkkiniemen ja Haagan kautta Kannelmäkeen sekä kantakaupungin uudet raitiotieosuudet Töölössä ja Kampissa.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee 5. joulukuuta raitiotie- ja katuhankkeen käsittävää hankesuunnitelmaa, jota esitetään raitiotiehankkeen toteutuksen ohjeeksi. Hankesuunnitelmassa määritellään hankkeen laajuus, aikataulu ja toteutustapa. Hankkeen toteutusmuodoksi esitetään allianssimallia, joka on havaittu hyväksi jo muilla suurilla raitiotiehankkeilla. Allianssimallissa hankkeen tilaaja, suunnittelijat ja toteuttajat toimivat yhteistyössä parhaiden ratkaisujen vastuullisesti toteuttamiseksi.
Mikäli lautakunta päättää esityksen mukaisesti, käynnistävät Helsingin kaupunki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy vuoden 2024 kevään aikana hankintavaiheen, jossa valitaan kumppanit hankkeen suunnitteluun ja rakentamiseen. Saman vuoden kuluessa projektiorganisaatio aloittaa jatkosuunnittelun tavoitteenaan rakentamisvaiheen alkaminen vuonna 2026. Uusien raitioteiden lisäksi hankkeen puitteissa rakennetaan runsaasti kaupunkikehityksen edellyttämiä katualueita, kunnallistekniikkaa ja muuta infrastruktuuria. Arvio kokonaisuuden kustannuksista on noin 310 miljoonaa euroa.
Vuonna 2021 yleissuunnitelman käsittelyn yhteydessä kaupunginvaltuusto on hyväksynyt hankkeen toteutuksen. Hanke on osa kaupungin strategiaa, jolla vastataan kasvun ja asuntotuotannon tarpeisiin. Raitiotiehankkeen myötä Kaupunkiliikenne Oy jatkaa raitiolinjaverkoston laajentamista ja sen rinnalla suunnitellaan täydennysrakentamista ja laadukasta kaupunkiympäristöä.
Lisätietoja
Helsingin kaupunki: Anton Silvo, projektinjohtaja, p. 09 310 37489
Kaupunkiliikenne Oy: Juha Paahtio, projektinjohtaja, p. 09 310 39650
Kuvat

Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme