Hypon Asuntomarkkinakatsaus perjantaina 8.12. klo 0:01

Ennakkotiedote Hypon Asuntomarkkinakatsauksesta: Julkistamme vuoden neljännen ajankohtaiskatsauksen perjantaina 8. joulukuuta klo 0:01.

Hypo-talo Helsingin Bulevardilla on asuntomarkkinoiden erikoisosaajien kotipesä. Hypo

Asuntomarkkinakatsauksessa mukana tavanomaisesti tiiviit ja valistuneet näkemykset markkinoiden tilasta nyt ja kurkistus tulevaan. Annamme myös pohditut vinkit remonttia miettiville taloyhtiöille ja kansalaisille.

Suomen Hypoteekkiyhdistys

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä hallinnoima keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Tilinpäätöstiedotteen 1.1.–30.9.2023 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,5 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 14,0 %, luottokanta 2,8 miljardia euroa, talletukset 1,5 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,1 % ja liikevoitto 7,3 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 23 000

Edessä asuntomarkkinoiden nollavuosi8.12.2023 00:05:00 EET | Tiedote

Korot, väestönkasvu ja hallituksen varainsiirtoveromuutokset määräävät nyt asuntomarkkinoiden suunnan. Ensi vuonna 2024 kaupankäynti viriää selvästi, mutta hinnat kääntyvät selkeämpään nousuun vasta loppuvuodesta. ”Kaupungit kasvavat nyt nopeammin kuin koskaan, mutta uusien asuntojen aloitukset on pantu jäihin. Rakennusyhtiöiden myyntivarastot tyhjenevät kysynnän kasvaessa ja samaan aikaan uusia asuntoja valmistuu kasvukolmioon vähiten 10 vuoteen. Tuloksena se, että hintojen nopeampi kirivaihe ajoittuu vuoteen 2025”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen kertoo.

Ostajat odottavat korkokäännettä, tarjousketjut jumittavat asuntokauppaa6.10.2023 00:01:00 EEST | Tiedote

Hypon Asuntoluottoluokitus ja Hypon Asuntomarkkinakatsaus no. 86, lokakuussa 2023: Hypo ennustaa ensi vuodelle asuntojen hintoihin loivaa nousua, koska uusien asuntojen tarjonta hyytyy ja samaan aikaan muuttoliike tuo kasvukeskuksiin uutta väkeä. Päivitettyjen lukujen mukaan hintaennuste tälle vuodelle on -6,0 % ja ensi vuodelle +1,5 %, pääkaupunkiseudulla vastaavat luvut ovat -7,5 % (2023) ja +2,5 % (2024). Hypon Asuntoindeksi hiipuu pääkaupunkiseudulla ja Turussa edelleen, mutta tuli jo pieni muutos Tampereella. Hypo-indeksin ennustevoima katsoo tulevaan ja tämän hetken tietojen mukaan hinnat kääntyvät ensimmäisenä ensi vuonna juuri Tampereella.