Kaupassa tulisi saada tehdä töitä turvallisesti – yrityslähestymiskieltoa kaivataan
Valitettavan moni joutuu kokemaan häirintää asiakaspalvelutyössä. Kaupan liiton ja Palvelualojen Ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyy taas, ja sen tavoitteena on herätellä kuluttajia miettimään omaa toimintaansa asiakaspalvelutilanteissa. Lidl on laatinut sitoumuksen turvallisen työpaikan puolesta.

Asiakaspalvelutyössä koettu häirintä vaikuttaa turvallisuuden tunteeseen töissä. Vaikka valtaosa kaupassa asioivista asiakkaista on asiallisia ja hyväkäytöksisiä, valitettavan moni asiakaspalvelutyötä tekevä joutuu kohtaamaan töykeää ja epäasiallista käytöstä.
Kaupan liiton ja PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanjalla pyritään herättelemään kuluttajia miettimään omaa rooliaan niin myyjien kuin muidenkin asiakaspalvelijoiden työhyvinvoinnin edistämisessä.
− Myyjätkin ovat ihmisiä ja on selvää, että kaikenlainen nimittely tai arvostelu loukkaa. Töksäyttely tai jopa huutaminen tuntuu meistä jokaisesta ikävältä, eikä se kuulu hyviin käytöstapoihin. Haluamme peräänkuuluttaa ymmärrystä siitä, että vaikka asiakas on tärkeä, huono käytös asiakaspalvelijoita kohtaan ei ole hyväksyttävää, sanoo Lidlin työsuojelupäällikkö Ossi Salonen.
Vaikka kampanjan avulla pyritään vaikuttamaan ihmisten toimintaan, muita konkreettisia työkaluja asiakkaiden epäasialliseen käytökseen puuttumiseen ei juuri ole. Siksi Kaupan liitto, PAM sekä Suomen Yrittäjät ovat jo pitkään ajaneet Suomeen yrityslähestymiskieltoa, joka sallisi yrityskohtaisesti porttikiellon antamisen toistuvasti epäasiallisesti tai häiriköivästi käyttäytyvälle asiakkaalle. Ehdotus on nyt kirjattu uuteen hallitusohjelmaan.
− Yrityslähestymiskielto olisi toivottu työkalu kaupassa tapahtuviin toistuviin häiriötilanteisiin. Asiakaskohtaamiset ovat monelle työntekijällemme se merkittävin osa työtä, ja valitettavasti ikävät tilanteet saattavat toisinaan viedä iloa myös niistä mukavista kohtaamisista. Yrityslähestymiskiellon myötä niin työntekijät kuin asiakkaatkin voisivat tuntea olonsa turvallisemmaksi kaupassa, toteaa Salonen.
Lidlissä alleviivattu turvallisen työpaikan toimintamalleja
Lidl on viime kuukausina teroittanut henkilöstölleen toimintamalleja turvallisen ja tasa-arvoisen työpaikan takaamiseksi. Olipa kyseessä sitten työyhteisön sisällä tapahtuva tai asiakkaan suunnasta tuleva epäasiallinen käytös tai häirintä, kaikkiin tapauksiin reagoidaan. Toimintatavat ja raportointikanavat on koottu yhteen ja muistutettu kaikkien työntekijöiden mieliin. Tavoitteena on turvata työntekijöiden arki, jotta työtä voidaan tehdä rauhassa ilman häirintää.
Lidlissä ei hyväksytä minkäänlaista syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua sukupuolen, etnisen alkuperän, kielen, uskonnon tai muun ominaisuuden perusteella. Lidl tukee monimuotoisuutta sekä sukupuolten tasa-arvoa edistäviä aloitteita, kuten monimuotoisuussitoumusta.
Työntekijät voivat raportoida kohtaamastaan epäasiallisesta kohtelusta luottamuksellisten ilmoituskanavien kautta. Turvallisen olon varmistamiseksi henkilöstölle kerrotaan toiminta- ja prosessiohjeista, joiden avulla myös lisätään heidän tietoisuuttaan epätasa-arvoisesta kohtelusta, kiusaamisesta ja seksuaalisen häirinnän eri muodoista.
− Meillä on käytössä nollatoleranssi työntekijöihin kohdistuvalle uhkailulle, häirinnälle ja fyysiselle väkivallalle. Siksi tutkimme huolellisesti jokaisen työntekijämme tekemän ilmoituksen epäasiallisesta kohtelusta. Haluamme viestiä selvästi, että olemme näissä asioissa aina työntekijän puolella, kertoo Salonen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme