Kokoomuksen Heinonen: Salaako demarit katastrofaaliset työllisyyslukunsa?

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Timo Heinonen on pöyristynyt SDP:n linjasta salata vaihtoehtobudjettinsa vaikutusarviot. Eduskuntaryhmät on tavallisesti pyytäneet eduskunnan tietopalvelulta laskelmat vaihtoehtobudjettiensa vaikutuksista muun muassa työllisyyteen, mutta SDP on kieltäytynyt toimittamasta laskelmiaan julkisuuteen.

Timo Heinonen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

”SDP peruu vaihtoehdossaan käytännössä kaikki hallituksen työllisyystoimet. Perumiset tulisivat johtamaan huomattavasti heikompaan työllisyyteen. Salaako SDP tarkoituksella vaihtoehtonsa katastrofaaliset työllisyysvaikutukset?” Heinonen kysyy

Eduskunnan tietopalvelun laatimat arviot vaihtoehtobudjettien vaikutuksista eivät ole julkisia, ellei puolueet niihin viittaa. Vasemmistoliitto ja Vihreät ovat hyvän tavan mukaisesti julkaisseet vaihtoehtojensa vaikutukset. Heinonen pitää SDP:n piilottelua törkeänä.

”SDP julistaa suureen ääneen miten heidän vaihtoehtonsa muka vähentäisi velkaantumista, mutta piilottelevat arviota todellisista vaikutuksista. Äänestäjillä on oikeus tietää millaiseen velkakierteeseen SDP:n vaihtoehto oikeasti johtaisi”, Heinonen sanoo.

Heinonen lyttää myös SDP:n vaihtoehtobudjetissaan esittämät menosäästöt.

”Siinä on puoli miljardia mielikuvitussäästöjä. Kerrotaan kauniita tavoitteita mutta todelliset keinot puuttuu”, Heinonen sanoo.

”Kun höttöiset menosäästöt ja karmeat työllisyysvaikutukset siivoaa vaihtoehtobudjetista pois, jäljelle jää vain velkaa ja lähes miljardin veronkiristyspaketti. Yrittämisen lisäveroilla ei Suomea kasvuun saada”, Heinonen sanoo.

”Kokonaisuus tiivistääkin hyvin SDP:n nykyisen talouspolitiikan linjan: velkaa ja veronkorotuksia. Tällä kurjistumisen reseptillä emme hyvinvointiyhteiskuntaa pelasta”, Heinonen päättää.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.