STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi Valtteri Mäyrälä

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Valtteri Mäyrälä. Hän edustaa STTK:n jäsenliitto Tehyä.

Janette Meriläinen, Valtteri Mäyrälä ja Maria Malmgren

Varapuheenjohtajiksi valittiin Janette Meriläinen (RIA) ja Maria Malmgren (Tehy). STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajisto valitaan aina vuodeksi kerrallaan.

Kokouksessa huolta herätti hallituksen suunnitelmat poistaa aikuiskoulutustuki vuonna 2024.
- Nuoria työnnetään yhä enemmän tekemään valintoja aikaisessa vaiheessa elämää ilman, että on aitoja mahdollisuuksia vaihtaa alaa myöhemmässä elämänvaiheessa. Aikuiskoulutustuen tilalle on luotava malli, jossa jatkuva oppiminen ei vaarannu ja jonka tuella nuoret uskaltavat opiskella ilman pelkoa valintojensa peruuttamattomuudesta, Valtteri Mäyrälä toteaa.

Hän korostaa, että esimerkiksi STTK-laisten liittojen jäsenistä suuri osa on alan vaihtajia, jotka ovat voineet edistää koulutustaan aikuiskoulutustuen turvin.
- Tuen loppuessa opiskelijat, joilla tukikuukausia on jäljellä, siirtyvät opintotuen piiriin. Tulojen pudotus voi siis yksittäisellä opiskelijalla olla satoja euroja. Aikuiskoulutustuki on elinehto monelle jo aikuiselle opiskelijalle. Erityisesti perheellinen alanvaihtaja on erittäin vaikeassa tilanteessa pelkän opintotuen turvin.

Poliittinen ohjelma vuosille 2023-2028

STTK-Opiskelijat hyväksyivät kokouksessa uuden poliittisen ohjelman vuosille 2024 - 2028. Sen teema on ”Tulevaisuus rakentuu oikeudenmukaisuudelle”.
- STTK-Opiskelijat uskovat vahvasti oikeudenmukaisuuden periaatteeseen tulevaisuutta rakennettaessa - oli sitten kyse eläkkeistä, etuuksista tai työelämälainsäädännöstä. Kestävää kehitystä on toteutettava sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, koska siten varmistamme oikeudenmukaisen tulevaisuuden jokaiselle, Valtteri Mäyrälä sanoo.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Työtaisteluoikeutta rajoitetaan ilman hyväksyttäviä syitä ja poikkeuksellisen vajavaisella lainvalmistelulla29.2.2024 15:11:05 EET | Tiedote

Hallituksen esitys työrauhalainsäädännön muutoksista siirtyy tänään eduskuntakäsittelyyn. Muutoksilla muun muassa rajataan oikeutta tukilakkoihin ja poliittisiin työtaisteluihin, säädetään niille ennakkoilmoitusvelvollisuus sekä korotetaan hyvityssakkojen määrää työrauhavelvoitteen vastaisista työtaisteluista. Uuden sääntelyn on tarkoitus astua voimaan heinäkuun alussa. STTK ei hyväksy muutoksia. - Hallituksen esitykseen sisällytetyille työtaisteluoikeuden rajoituksille ei ole perusoikeuksien ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten näkökulmasta hyväksyttäviä syitä, johtaja Minna Ahtiainen korostaa. STTK:n mielestä hallitusohjelman tarkat kirjaukset työtaisteluoikeuden rajoittamiseksi eivät antaneet sijaa aidolle kolmikantaiselle lainvalmistelulle. - Valmisteluaika oli epärealistisen lyhyt, eikä se mahdollistanut huolellista lainvalmistelua. Palkansaajapuolen edustajille varattiin työryhmässä mahdollisuus esittää näkemyksiään valmistelun kohteena olevasta sääntelystä, mutta näkemykset

STTK laski Fat Cat Day:n: Johdon ansiot kasvavat Suomessa nopeasti suhteessa talouskasvuun28.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Palkansaaja on tänään (28.2.2024) tienannut pörssiyhtiön toimitusjohtajan yhden päivän palkan. Tilastokeskuksen yksityisen sektorin palkansaajan mediaanipalkkaa on verrattu vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien mediaanipalkkoihin. Toimitusjohtajien palkkatiedot perustuvat yhtiöiden palkitsemisraportteihin. Vertailun perusteella palkansaaja tienaa pörssiyhtiön toimitusjohtajan päiväpalkan 42 päivässä. STTK on useita vuosia laskenut niin sanotun Fat Cat Day´n. Viime vuonna vastaava luku oli 44 päivää. Tänä vuonna laskennassa oli toista vuotta käytössä menetelmä, jossa mukaan otetaan OMX Helsinki 25 -indeksin yhtiöiden toimitusjohtajien palkat. Laskennassa huomioidaan sekä varsinaiset palkat että erilaiset palkitsemisjärjestelyt ja johtajien palkansaajaa pidempi työaika. Toimitusjohtajien palkitseminen koostuu usein peruspalkasta ja erilaisista tulospalkkausjärjestelmistä. Ansiot laskevat esimerkiksi toimitusjohtajan vaihtuessa ja heikompien talous- ja tulostilanteiden takia. O