STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi Valtteri Mäyrälä

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Valtteri Mäyrälä. Hän edustaa STTK:n jäsenliitto Tehyä.

Janette Meriläinen, Valtteri Mäyrälä ja Maria Malmgren

Varapuheenjohtajiksi valittiin Janette Meriläinen (RIA) ja Maria Malmgren (Tehy). STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajisto valitaan aina vuodeksi kerrallaan.

Kokouksessa huolta herätti hallituksen suunnitelmat poistaa aikuiskoulutustuki vuonna 2024.
- Nuoria työnnetään yhä enemmän tekemään valintoja aikaisessa vaiheessa elämää ilman, että on aitoja mahdollisuuksia vaihtaa alaa myöhemmässä elämänvaiheessa. Aikuiskoulutustuen tilalle on luotava malli, jossa jatkuva oppiminen ei vaarannu ja jonka tuella nuoret uskaltavat opiskella ilman pelkoa valintojensa peruuttamattomuudesta, Valtteri Mäyrälä toteaa.

Hän korostaa, että esimerkiksi STTK-laisten liittojen jäsenistä suuri osa on alan vaihtajia, jotka ovat voineet edistää koulutustaan aikuiskoulutustuen turvin.
- Tuen loppuessa opiskelijat, joilla tukikuukausia on jäljellä, siirtyvät opintotuen piiriin. Tulojen pudotus voi siis yksittäisellä opiskelijalla olla satoja euroja. Aikuiskoulutustuki on elinehto monelle jo aikuiselle opiskelijalle. Erityisesti perheellinen alanvaihtaja on erittäin vaikeassa tilanteessa pelkän opintotuen turvin.

Poliittinen ohjelma vuosille 2023-2028

STTK-Opiskelijat hyväksyivät kokouksessa uuden poliittisen ohjelman vuosille 2024 - 2028. Sen teema on ”Tulevaisuus rakentuu oikeudenmukaisuudelle”.
- STTK-Opiskelijat uskovat vahvasti oikeudenmukaisuuden periaatteeseen tulevaisuutta rakennettaessa - oli sitten kyse eläkkeistä, etuuksista tai työelämälainsäädännöstä. Kestävää kehitystä on toteutettava sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta, koska siten varmistamme oikeudenmukaisen tulevaisuuden jokaiselle, Valtteri Mäyrälä sanoo.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK on tyytymätön paikallisen sopimisen lainvalmisteluun15.2.2024 16:01:27 EET | Tiedote

Hallitusohjelman paikallista sopimista koskevia kirjauksia on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön kolmikantaisessa työryhmässä. Työ päättyi 14.2. STTK ei ole tyytyväinen lainvalmisteluun ja jättää mietintöön eriävän mielipiteen. ─ Työtä on tehty tiukassa aikataulussa ja valmistelussa on ollut kiire. Hallitusohjelman tarkat kirjaukset lopputuloksesta eivät ole mahdollistaneet aitoa kolmikantaista valmistelua. Palkansaajapuolen näkemyksiä ei myöskään juurikaan ole huomioitu mietinnössä, STTK:n neuvottelija, juristi Sanna Rantala painottaa. Esitys ei kunnioita työehtosopimusosapuolten sopimusvapautta, koska työehtosopimuksessa sovitut järjestelyt voidaan ohittaa lainsäädännöllä. Mietintö ei myöskään huomioi riittävästi Kansainvälisen työjärjestö ILOn sopimuksista johtuvia velvoitteita muun muassa luottamusmiehen aseman suojelemisesta. Myöskään ammattiyhdistyksen edellytyksiä valvoa ja parantaa jäsentensä työehtoja tehokkaasti kollektiivisin sopimuksin ei huomioida riittävästi. Sopimi

STTK: Hyvinvointialueista ei ole säästöautomaatiksi – kansalaiset ansaitsevat palvelunsa13.2.2024 05:55:00 EET | Tiedote

Hyvinvointialueiden tulevaisuus puhuttaa, eikä loppua näy. Tiukka julkinen talous haastaa mahdollisuutta rahoittaa erityisesti väestön ikääntymisen seurauksena nousevia menoja. Rahapulassa myös reilua alijäämää tekeviltä hyvinvointialueilta odotetaan toimia, mutta säästökeskustelu kaipaa muistutusta todellisuudesta. ─ Hyvinvointialueet ovat olemassa, jotta kansalaiset saavat tarvitsemansa palvelut. Rahoituksen takia heikosti toimivilla tai heikosti saatavilla olevilla palveluilla on hinta, joka mitataan lopulta ihmishengissä, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola huomauttaa. STTK osallistuu hyvinvointialueiden rahoituksesta käytävään keskusteluun julkaisemalla tänään aihetta käsittelevän pamfletin ja käsittelemällä teemaa talousseminaarissaan. Suomessa palvelut suhteellisen kustannustehokkaita Hyvinvointialueiden palvelut näyttäytyvät kansainvälisessä vertailussa kustannuksiltaan kohtuullisina. Suhteessa bruttokansantuotteeseen Suomi käyttää rahaa monia Pohjoismaita vähemmän. Sen sijaan as