SDP Uusimaa

SDP sai tavoitteitaan läpi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioneuvotteluissa

Länsi-Uudenmaan SDP:n aluevaltuustoryhmä iloitsee siitä, että inhimillisyys päätöksenteossa voitti. Enemmistö ryhmistä kannatti vaihtoehtoa, joka säilyttää päivätoiminnan ennallaan sekä vähentää omaishoidon tukeen, lastensuojeluun ja järjestöavustuksiin kohdistuvia leikkauksia.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioneuvottelut on saatu päätökseen. Budjettisovussa ovat SDP:n lisäksi mukana RKP, Vihreät, Vasemmistoliitto ja Keskusta. Kokoomus jättäytyi pois neuvotteluista viime metreillä.

Hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn esitteli talousarvioesityksensä 27.10. ja poliittisten ryhmien väliset neuvottelut käynnistyivät marraskuun alussa. Neuvotteluja veti Länsi-Uudenmaan sosialidemokraattisen aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Joona Räsänen.

– Meidän tavoitteenamme oli, että hyvinvointialueella ei tehtäisi ylimitoitettuja ja hätiköityjä säästötoimenpiteitä, aluevaltuustoryhmän 1. varapuheenjohtaja Helena Marttila sanoo.

– Esimerkiksi vuodeosastojen lakkauttaminen ennen kuin liikkuvat palvelut aidosti toimivat koko hyvinvointialueella olisivat olleet juuri tällaisia, tulevaisuus- ja kehittämislautakunnan puheenjohtaja Eeva Hiila jatkaa.

Syy valtaviin säästöpaineisiin johtuu lain asettamasta aikaikkunasta. Hyvinvointialueiden tulee kattaa alijäämänsä vuoden 2026 loppuun mennessä.

– Vaikka säästötoimia kohtuullistettiin, taloutta tasapainotetaan ensi vuonnakin yli 50 miljoonalla. Uskomme, että nyt tehdyt panostukset palveluketjujen toimivuuteen ja uusiin toimintatapoihin näkyvät säästöinä tulevina vuosina, Marttila arvioi.

Samoilla linjoilla on myös aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Maria Guzenina.

– On tärkeää, että huolimatta hyvinvointialueiden vaikeasta taloudellisesta tilanteesta, ei tehdä sellaisia hölmöjä säästöjä, jotka kasvattavat kustannuksia myöhemmin. Leikkausten torppaaminen ikääntyneiden päivätoiminnasta oli välttämätöntä niin inhimillisesti kuin taloudellisesti arvioituna. Omaishoitajien työn arvostaminen myös rahallisen korvauksen ja vapaiden pitämisellä nykyisellä tasolla oli mielestäni välttämätöntä, aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Guzenina painottaa.

– Iloitsemme myös siitä, että lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskeminen torpattiin yksimielisesti. Yksin ongelmiensa kanssa painimaan jätetyt nuoret ovat suuressa syrjäytymisriskissä. Sellainen vasta kalliiksi tulisi, Guzenina lisää.

Järjestöt tekevät tärkeää, ennaltaehkäisevää työtä. Niillä on merkittävä rooli esimerkiksi yksinäisyyden ja syrjäytymisen torjunnassa sekä vertaistuen tarjoajina. Siksi SDP korosti järjestöavustuksiin suunniteltujen leikkauksien kohtuuttomuutta.

– On erittäin hienoa, että järjestöjen toimintaa halutaan tukea. Järjestöt tekevät tärkeää työtä, joka tukee sote-ammattilaisten toimintaa ja asukkaiden hyvinvointia. Lisäksi hyvinvointialueen ja alueella olevien kuntien on huolehdittava nykyistä paremmassa yhteistyössä järjestöjen toimintamahdollisuuksista, aluehallituksen jäsen Johanna Värmälä toteaa.

Talousarvioesitys etenee seuraavaksi aluehallitukseen ja virallisesti päätöksen talousarvion hyväksymisestä tekee Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto vuoden viimeisessä kokouksessaan 12.12.

Lisätietoja antavat:

Helena Marttila, aluevaltuustoryhmän 1. varapuheenjohtaja (sd.), puh. 050 4790 935

Maria Guzenina, aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja (sd.), puh. 050 5122 282

Johanna Värmälä, aluehallituksen jäsen (sd.), puh. 050 5927 619

Eeva Hiila, tulevaisuus- ja kehittämislautakunnan puheenjohtaja (sd.), puh. 040 5622 083

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta SDP Uusimaa

SDP:n presidenttiehdokas Jutta Urpilainen kiertää Länsi-Uudenmaan alueella11.1.2024 09:32:40 EET | Kutsu

Tiedote medialle 11.1.2024 SDP:n presidenttiehdokas Jutta Urpilainen kiertää presidentinvaalikampanjan tiimoilta Länsi-Uudenmaan alueella sunnuntaina 14.1. kolmessa kaupungissa. Jutta Urpilainen paikalla: 15.30 Kirkkonummi, kunnantalo, Ervastintie 2 Tapahtuma alkaa klo 14.00 17.00 Lohja, Työväentalo, Kalevankatu 1 Tapahtuma alkaa klo 16.30 18.30 Raasepori, kulttuuritalo Fokus, Laaksokatu 4 Karjaa Tapahtuma alkaa klo 18.00 Median edustajat tervetuloa vaalitilaisuuksiin paikalle. Jos median edustajat ovat kiinnostuneita haastatteluista niistä tulisi sopia etukäteen.

Kokoomuksen toiminta hyvinvointialueella aiheutti kummastusta13.12.2023 09:31:17 EET | Tiedote

Kokoomuksen toiminta hyvinvointialueella aiheutti kummastusta Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto kokoontui tiistaina 12.12. päättämään vuoden 2024 talousarvioesityksestä. Kokouksen aikana kokoomuksen valtuustoryhmä teki muutosesityksen, jolla talousarvioon lisättäisiin 0,3 miljoonaa euroa Tapiolan ja Espoon keskusten ikäihmisten palvelukeskusten toiminnan jatkon turvaamiseen. Vastaavan summan kokoomus esitti säästettäväksi lakkauttamalla Hangon vuodeosastopaikkoja. - Voi perustellusti ihmetellä, miksi kokoomus haluaa asettaa alueen ikäihmiset vastakkain. Aluevaltuuston tulisi keskittyä kehittämään koko aluetta. Meille demareille oli selvää, että Hangon vuodeosastopaikkoja ei voi leikata kokoomuksen ehdotuksen mukaisesti. Sen sijaan Tapiolan ja Espoon keskuksen ikäihmisten palvelutoiminnan halusimme turvata ja näin myös teimme, aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Maria Guzenina. Vastaesityksen kokoomuksen esitykselle teki Sdp:n aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja ja talousarvioneuvottelujen v