Uraa uurtavat ilmastoratkaisut keskiössä Suomen COP28-paviljongin avauksessa

Suomi avasi ensimmäisen maapaviljonkinsa YK:n ilmastokokous COP28:ssa Dubaissa 1.12.2023. Pääministeri Petteri Orpo toivotti paviljongin kumppaniyritykset, Suomen ilmastoneuvottelijat ja kansainvälisen yleisön tervetulleiksi paviljonkiin. Paviljonki esittelee kahden viikon ajan suomalaisten yritysten panosta ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun ja kutsuu kansainvälisiä vieraita lavalleen keskustelemaan keskeisistä ilmastoratkaisuista, kuten hiilen hinnoittelusta, sääntelyn roolista sekä tarvittavista teknologiaratkaisuista.

Petteri Orpo COP28 avajaispäivänä
Petteri Orpo COP28 avajaispäivänä Business Finland

Ensimmäisten päivien aikana Suomen paviljongin keskusteluihin ovat osallistuneet esimerkiksi Maailman kauppajärjestö WTO:n pääjohtaja Ngozi Okonjo-Iweala, Kansainvälisen kauppakamarin pääsihteeri John W.H. Denton AO, Maailmanpankin kehityspolitiikasta ja kumppanuuksista vastaava johtaja Axel van Trotsenburg, Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n vero-osaston apulaisjohtaja Ruud de Mooij ja teollisuusmaiden järjestö OECD:n ympäristöosaston johtaja Jo Tyndall.

Ilmastokysymyksiin erikoistunut London School of Economicsin taloustieteen professori, lordi Nicholas Stern kiitti keskustelussaan pääministeri Orpon kanssa Suomea uraauurtavasta työstä valtiovarainministerien ilmastokoalition perustamisessa.

Pääministeri Orpo painotti avajaispuheessaan Suomen sitoutumista hiilineutraaliuden saavuttamiseen vuoteen 2035 mennessä ja kehotti tekoihin, ei vain sanoihin.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomella on kansallinen paviljonki COP:ssa. Tässä paviljongissa haluamme jakaa Suomen matkan. Haluamme korostaa, mitä voimme saavuttaa, kun teot puhuvat enemmän kuin sanat.

Suomi korostaa paviljongissaan yritysten myönteisiä vaikutuksia kestävämmän tulevaisuuden luomisessa. Suomi on vähentänyt hiilidioksidipäästöjään 36 prosenttia vuodesta 1990 ja tuottaa jo 95 prosenttia sähköstään uusiutuvilla ja puhtailla energialähteillä. Tavoitteena on puhtaan sähkön tuotannon kaksinkertaistaminen. COP28:n aikana Suomen paviljongin 26 kumppania, mukaan lukien 23 suomalaisyritystä, jakavat näkemyksiään toimista, joilla ne auttavat saavuttamaan paitsi Suomen myös maailman tavoitteet.

Orpo korosti puheessaan julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön merkitystä puhtaassa siirtymässä. Suomalainen osaaminen eri sektoreilla on tehnyt Suomesta houkuttelevan sijoituskohteen, ja Suomeen suunnitellut vihreät investoinnit ylittävät 200 miljardia euroa – yli 70 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.

– Ympäristö- ja ilmastopolitiikkamme tavoitteet ovat selkeät ja korostavat sitoutumistamme puhtaisiin ja uusiutuviin energiaratkaisuihin. Panostamme voimakkaasti puhtaisiin teknologioihin, kestävään biotalouteen ja kiertotalouden käytäntöihin. Vuoteen 2030 mennessä tavoitteenamme on kohdentaa 4 prosenttia vuotuisesta bruttokansantuotteestamme tutkimukseen ja innovaatioihin, pääministeri Orpo sanoi.

Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola painotti, että Suomen maapaviljonki ja sen kattava ohjelma osoittavat omalta osaltaan Suomen sitoutumisen hiilineutraaliuteen ja kansainvälisen yhteistyön edistämiseen.

– Business Finland yhteistyössä Climate Leadership Coalitionin, EK:n ja Keskuskauppakamarin kanssa sekä suomalaiset kumppaniyritykset ovat tehneet valtavan työn paviljongin ohjelman rakentamiseksi ja on ollut hienoa nähdä, miten hyvät tulokset kovalla työllä on saavutettu. Odotamme innostuneina ja ylpeinä paviljonkiin vieraita kaikkialta maailmasta keskustelemaan lisää suomalaisista innovaatioista ja maailmanluokan osaamisesta.

Avajaistilaisuudessa puhuivat myös Climate Leadership Coalitionin toimitusjohtaja Tuuli Kaskinen, Nokian viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Melissa Schoeb sekä Outokummun vastuullisuusjohtaja Heidi Peltonen. Tilaisuuden moderoi Business Finlandin COP28 Finland -paviljongin johtaja Severi Keinälä.

Leena Mäenpää-Wirtz
Head of Communications / Deputy Director, COP28 Finland Pavilion
leena.maenpaa-wirtz@businessfinland.fi
+358 50 577 1915

Severi Keinälä
Director, COP28 Finland Pavilion
severi.keinala@businessfinland.fi

COP28 avajaispäivä
Tuuli Kaskinen, CEO at Climate Leadership Coalition, Melissa Schoeb, Chief Corporate Affairs Officer at Nokia, Finland’s Prime Minister Petteri Orpo, Heidi Peltonen, Vice President Sustainability at Outokumpu, & Severi Keinälä, Director, COP28 Finland Pavilion at Business Finland
COP28 avajaispäivä
Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola

New leading companies: Kempower, Patria, Valio and Wärtsilä16.2.2024 07:58:00 EET | Press release

Business Finland has made positive funding decisions for four companies, which commit to significantly increase their own and their partners' research, development and innovation (RDI) investments in Finland. The companies that won the challenge competition for leading companies (Veturi in Finnish) are drivers of change in their own industries, i.e. in the electrification of traffic, defense technology, food system renewal and energy production.

Uusia veturiyrityksiä valittu: Kempower, Patria, Valio ja Wärtsilä16.2.2024 07:57:00 EET | Tiedote

Business Finland on päättänyt rahoittaa neljää yritystä, jotka sitoutuvat veturiyrityksinä kasvattamaan merkittävästi omia ja kumppaniensa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) investointeja Suomessa. Vetureiden haastekilpailun voittaneet yritykset ovat muutoksen ajureita omilla toimialoillaan eli liikenteen sähköistämisessä, puolustusteknologiassa sekä ruokajärjestelmän uudistamisessa ja energiantuotannossa.

Saksalaiset haluavat tuntea tuhansien järvien maan läpikotaisin14.2.2024 07:43:20 EET | Tiedote

Viime vuonna saksalaiset olivat suurin kansainvälinen matkailijoiden ryhmä Suomessa yöpymisillä mitattuna. Land der tausend Seen (tuhansien järvien maa) on lähes sata vuotta jatkuneen Suomi-markkinoinnin seurauksena iskostunut Suomen tunnetuimmaksi asiaksi Saksaksi. Nykyään saksalaisia matkailijoita houkuttaa Suomeen järvien lisäksi paikallinen elämäntapa ja onnellisuus. Nousevia trendejä ovat uniikit majoitukset, suomalaisen dekkarikirjallisuuden buumi sekä työn ja loman yhdistäminen yleistyneiden etätyömahdollisuuksien myötä.