Tasehallintahankkeen aikataulua tarkennettu: pohjoismainen mFRR-energiamarkkina käyttöön 3.12.2024

Automatisoidun pohjoismaisen mFRR-energiamarkkinan käyttöönotto on vahvistettu olevan 3.12.2024. Aikataulua on hieman aikaistettu.

Suunnittelutyötä mFRR-energiamarkkinan tarkemmasta aikataulusta on jatkettu syksyn aikana ja lopputuloksena voidaan vahvistaa mFRR-energiamarkkinan käyttöönoton päivämääräksi 3.12.2024. Aiemmin aikatauluarvio oli asetettu alkuvuoteen 2025.

Pohjoismainen mFRR-energiamarkkina on edellytys uuden pohjoismaisen tasehallintamallin toteutumiselle. Se auttaa myös edistämään yhteensopivuutta liityttäessä eurooppalaiseen mFRR-energiamarkkinaan, MARI-alustalle. Samoin se mahdollistaa vuorokausi- ja päivänsisäisten markkinoiden siirtymisen 15 minuuttiin.

Suunnitelmasta ja tarkemmista käyttöönottoon liittyvistä yksityiskohdista tullaan kertomaan lisää eri tasehallintahankkeen asiakastilaisuuksissa ja ohjeistuksissa.

Hankepäällikkö Karri Mäkelä, Fingrid Oyj, puh. 030 3955 204
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Pohjoismainen tiedote NBM-hankkeen sivuilla.

Fingrid Oyj:n tilinpäätöstiedote tammi-joulukuu 2023: Puhdas ja korkealaatuinen sähköjärjestelmä sekä historian suurimmat kantaverkkoinvestoinnit loivat edellytyksiä sähkön kulutuksen kasvulle27.2.2024 13:16:48 EET | Tiedote

Konsernitilinpäätös on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards, IFRS) mukaisesti. Ellei toisin mainita, vertailuluvut suluissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan jaksoon. Tässä katsauksessa julkaistut tiedot perustuvat tiedotteen yhteydessä julkaistuun Fingridin tilintarkastettuun 2023 tilinpäätökseen. Fingrid-konsernin liikevaihto laski alentuneen sähkönhinnan myötä. Kauden voittoa laski sähköjohdannaisten sekä investointeihin ja liiketoiminnan muihin kuluihin liittyvien valuuttajohdannaisten negatiivinen käyvän arvon muutos. Voitto ennen veroja ilman johdannaisten käyvänarvon muutoksia oli puolestaan edellisvuotta korkeampi sallitun tuoton kasvaessa. Yhtiön neljän miljardin investointiohjelma eteni suunnitelman mukaan saavuttaen yhtiön historian suurimmat vuotuiset investoinnit kantaverkkoon, mikä mahdollistaa kasvavan uusiutuvan energian tuotannon lisäämisen ja sähköjärjestelmän kasvun. Kantaverkkomaksuja jätettiin perimättä kuud

Fingrid’s Financial Statements Bulletin January–December 2023: Clean and high-quality electricity system and largest ever grid investments created conditions for electricity consumption growth27.2.2024 13:16:48 EET | Press release

Fingrid’s consolidated financial statements have been drawn up in accordance with the International Financial Reporting Standards (IFRS). Unless otherwise indicated, the figures in parentheses refer to the same period of the previous year. The information published in this report is based on Fingrid’s audited financial statements for 2023, published in connection with this bulletin. The Fingrid Group turnover fell due to the lower electricity price. The profit for the period fell due to a negative change in the fair value of electricity derivatives and currency derivatives linked to capital expenditure and other operating costs. Profit before taxes excluding changes in the fair value of derivatives was higher than in the previous year due to the increase in the allowed profit. The company’s EUR 4 million investment programme proceeded according to plan, marking the biggest annual investments in the main grid in the company’s history, which enables an increase in the production of growi