Näitä suomalaisia elintarvikkeita päätyy tänä jouluna saksalaisten ruokakoreihin
Saksan suurin päivittäistavarakauppaketju Edeka on löytänyt Business Finlandin avulla suomalaiset elintarvikkeet. Joulun alla Suomi-brändi näkyy vahvasti Pohjois-Saksan Edekan yli 50 myymälässä. Suomi-viikot valikoiduissa myymälöissä ovat 30.11.–15.12., joissakin aina jouluun saakka.

Business Finlandin Food from Finland -ohjelman toteuttaman Suomi-kampanjan aikana tuotteet on aseteltu houkuttelevasti asiakkaiden nähtäväksi. Jos tuotteet saavat kampanjan aikana hyvää palautetta, ne voivat jäädä myymälöiden pysyvään valikoimaan. Koska monet tuotteet ovat kauppiaille ennalta tuntemattomia, otetaan myyntiin vain erä kerrallaan.
– Kauppiaat eivät halunneet aluksi esimerkiksi ottaa loimulohta palvelutiskin myyntiin, koska eivät tunteneet tuotetta. Testin ja kuluttajapalautteen jälkeen lohi oli loppuunmyyty kahdessa päivässä. Tämän jälkeen kauppiaat ottivat lohta kymmenkertaisen määrän myyntiin, sanoo Lili Lehtovuori. Hän työskentelee Business Finlandissa ja vastaa Food from Finland -ohjelman aktiviteeteista Saksassa.
– Suomalainen kala, ja varsinkin loimulohi on erittäin kysyttyä, jatkaa Johanna Pfeiffer, FinDe Business Consultingista. Hän työskentelee Saksassa Food from Finland -ohjelman kumppanina ja on saanut promottua Suomi-viikkoja Edekan lisäksi myös toiseen vahvaan saksalaiseen kauppaketjuun Reween. Seuraavaksi suomalaiset tuotteet esitellään kaikille Edeka Nordin 700 myymälälle.
Kauppiaat suosittelevat tuotteita toinen toisilleen
Suomalaiset yritykset ovat päässeet Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla eteenpäin. Yksi keino herättää kauppiaiden kiinnostus ja motivaatio on tuoda kaupan edustajat Suomeen, jotta he saavat oman Suomi-kokemuksen. Tänä vuonna Business Finlandin Food from Finland -ohjelma järjesti kaksi suurta tapahtumaa Suomessa, joihin osallistui 12 Saksan kaupan edustajaa.
Saksalaisia ostajia saapui Pohjoismaiden Michelin-tähtien julkistamistilaisuuden yhteydessä järjestettyihin oheistapahtumiin sekä erilliseen Lounais- ja Etelä-Suomeen suuntautuneeseen ruokamatkaan. Vierailijat tutustuivat muun muassa suomalaisten City-Marketien tarjontaan sekä suomalaisiin elintarvikeyrityksiin. Tapaamisissa esittäytyneet yritykset ovat nyt esillä Edekan Suomi-viikoilla, näitä ovat:
Antsun sinappi, Atrian lihatuotteet, Birkkalan tilan spelttituotteet, Deliverden salaatinkastikkeet, Finnish Plantin ruusun terälehtihillo, Kouvolan lakritsi, Laitilan Kukon gluteeniton olut, Lignell & Piispasen alkoholijuomat, MeEat Food Techin kasviproteiinituotteet, Moodfoodin gluteeniton luomumysli ja Nordqvistin tee.
– Kauppiaat jakavat keskenään tietoa hyvistä tuotteista ja sitä kautta kiinnostus suomalaisia tuotteita kohtaan on noussut kuin pullataikina, kertoo Lili Lehtovuori.
Food from Finland -ohjelma edisti suomalaisen ruoan ja juoman tunnettuutta Saksassa
Suomalaisten elintarvikkeiden ja juomien vienti Saksaan kasvoi Food from Finland -ohjelman aikana peräti 135 %, eli 64 miljoonasta eurosta (2014) 150 miljoonaan euroon (2022).. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on toiminut merkittävänä ovenavaajana suomalaisille elintarvikeyrityksille Saksan haastavalla päivittäistavaramarkkinalla. Ohjelmabrändin turvin on päästy pitkälle, sillä isot ketjut ja tukut luottavat uskottaviin tahoihin.
Food from Finland -ohjelman rakentamia toimivia konsepteja ovat olleet muun muassa ostajatapahtumat, messujen Suomi-paviljongit, Suomi-viikot myymälöissä ja Amazon FBA Light -ohjelma. Vuonna 2014 alkanut Food from Finland päättyy 2023 lopussa.
Miten saada myynti vauhtiin Saksassa
Lehtovuori ja Pfeiffer listaavat asioita, joita Saksaan suuntaavien elintarvikeyritysten kannattaa huomioida.
- Saksan kulttuurin ja kaupan tuntemus.
- Tuotteiden pakkausmerkinnät, kieli ja ilme on syytä lokalisoida, jotta myyntikanavat saadaan avattua.
- Suomen kaukainen sijainti suhteessa Keski-Eurooppaan on kannustanut yritykset yhteistyöhön muun muassa logistiikassa.
- Vienti edellyttää systemaattisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
- Suomalaisille laadukkaille ja puhtaille tuotteille on kysyntää Saksassa, mutta yritysten tulee myös muistaa verkostojen ja henkilökohtaisten suhteiden luonnin merkitys. Lopulta kauppaa kuitenkin tehdään ihmiseltä ihmiselle.
Kauppias Jens Bockelmann, Edeka Putlitz ja Wittenberge, kertoo mitä Suomi-viikoilla oli tarjolla vuonna 2022. Tuotevalikoima kasvoi vuoden aikana kuudella brändillä ja joulukuun alussa alkavilla Suomi-viikoilla mukana on jo yksitoista suomalaista brändiä. Katso video: https://mediabank.businessfinland.fi/l/PQCH2xhdzmsj
Yhteyshenkilöt
Business Finland
Lili Lehtovuori
Global Opportunity Leader
lili.lehtovuori@businessfinland.fi
+43 664 254 5289
Esa Wrang
Head of Food from Finland Program
esa.wrang@businessfinland.fi
Tel: + 358 400 243076
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913
Kuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita26.6.2025 07:44:30 EEST | Tiedote
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Finnish health businesses seek new market in Japan23.6.2025 08:29:00 EEST | Press release
Business Finland is holding a comprehensive presentation of Finland’s health sector during Japan’s World Expo in Osaka, Kyoto and Tokyo. Japan faces challenges like a low birth rate, an ageing population and labor shortages in the care sector, which are an opportunity for Finnish skills exports. In 2024, health exports to Japan stood at to €67 million.
Suomalaiset terveysalan yritykset hakevat uutta markkinaa Japanista23.6.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää Japanin maailmannäyttelyn ympärillä kattavan suomalaisen terveysalan esittelyn Osakassa, Kiotossa ja Tokiossa. Japanin haasteet, kuten alhainen syntyvyys, ikääntyvä väestö ja työvoimapula hoiva-alalla ovat mahdollisuus suomalaiselle viennille. Viime vuonna terveysalan vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa.
Business Finlandilta poikkeuksellisen mittava rahoituspäätös – ICEYE käynnistää yli 250 miljoonan euron investointiohjelman19.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Business Finland on myöntänyt avaruus- ja puolustusteknologiayhtiö ICEYElle yhden historiansa suurimmista yksittäisistä rahoituksista. Runsaan 41 miljoonan euron rahoitus nopeuttaa merkittävästi yrityksen tuotekehitystoimintaa ja vahvistaa Suomen asemaa Euroopan avaruusteknologian edelläkävijämaana. Rahoituksen avulla ICEYE käynnistää laajan yli 250 miljoonan euron investointiohjelman.
Suomi ehkäisee matkailun haittavaikutuksia jo ennakolta17.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Visit Finland on julkaissut Kestävän matkailun tila 2024 -raportin, joka nostaa esiin tarpeen määritellä matkailun vaikutusten rajat ennen kuin ongelmia syntyy. Ilman kantokyvyn tunnistamista vaarana on, että matkailu alkaa kuluttaa juuri niitä vetovoimatekijöitä, joiden vuoksi Suomeen tullaan, kuten luontoa ja hiljaisuutta. Suomessa rakennetaan järjestelmällisesti mittareita, joiden avulla matkailun kasvu voidaan ohjata kestävään suuntaan jo ennakoivasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme