Opiskelijat juhlivat itsenäisyyspäivänä perinteisessä soihtukulkueessa

Pääkaupunkiseudun opiskelijat juhlivat 106-vuotiasta Suomea perinteisessä opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkueessa 6.12.2023.

Lippulinna ja HYYn lippu matkalla Sankariristille.
Opiskelijoiden soihtukulkuetta edeltää muistohetki Hietaniemen Sankariristin äärellä. HYY, Vilma Viertola

Opiskelijoiden itsenäisyyspäivän soihtukulkue lähtee liikkeelle Hietaniemen hautausmaalta ja päättyy Senaatintorille kansanjuhlaan. Kulkueen järjestävät pääkaupunkiseudun ylioppilas- ja opiskelijakunnat yhdessä.

”Opiskelijoiden soihtukulkue kokoaa meidät pääkaupunkiseudun opiskelijat vuodesta toiseen yhteen. Itsenäisyyden juhlistamisen lisäksi muistamme meidän edellä kulkeneita opiskelijoita, jotka ovat raivanneet meille tietä”, kertoo Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Nea Hakala.

Soihtukulkueen juhlallisuudet alkavat klo 16 Hietaniemen hautausmaan Sankariristillä, jonne lasketaan seppeleet. Itse juhlakulkue lähtee liikkeelle Hietaniemen hautausmaan kappelilta noin klo 17 ja kulkee reittiä Hietaniemenkatu – Arkadiankatu – Pohjoisesplanadi – Presidentinlinna – Mariankatu – Aleksanterinkatu – Senaatintori. Liikenne suljetaan kaduilta kulkueen aikana. Presidentinlinnalla kulkue tervehtii tasavallan presidenttiä perinteiseen tapaan.

Senaatintorilla vietetään kansalaisjuhlaa noin klo 17.55–18.15. Ohjelmassa on muun muassa kuorolaulua, Helsingin pormestari Juhana Vartiaisen puhe sekä ylioppilas- ja opiskelijakuntien puheita.

”Soihtukulkueessa me opiskelijat jatkamme pitkää ja juhlavaa perinnettä”, tuumaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen jäsen Mikaela Lindberg.

Tänä vuonna tapahtumaa ovat järjestämässä Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY), Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (AYY), Svenska Handelshögskolans Studentkår (SHS), Taideyliopiston ylioppilaskunta (TaiYO) sekä Arcada studerandekår ASK, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Helga, Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Laureamko ja Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA yhdessä Kadettitoverikunnan kanssa.

Lippulinna ja HYYn lippu matkalla Sankariristille.
Opiskelijoita soihtukulkueessa.
Soihtukulkue kulkee reittiä Hietaniemenkatu – Arkadiankatu – Pohjoisesplanadi – Presidentinlinna – Mariankatu – Aleksanterinkatu – Senaatintori.