MTK kiirehtii EU:n itärajaohjelmaa - Itä-Suomi suojaa koko Suomea

Venäjän rajan täysi sulkeminen iskee nyt nopeasti Itä-Suomen ja rajaseutujen talouteen. MTK kiirehtii viime keväänä tekemäänsä aloitetta EU:n itäisen ulkorajan elpymis- ja kehittämisrahastosta. Suomen hallituksen on vietävä aloitetta voimallisesti eteenpäin EU-komission ja muiden jäsenmaiden suuntaan, vaati MTK:n järjestötoiminnan johtaja Perttu Pyykkönen tiistaina Joensuussa.

Ratissa
Ratissa MTK

Maa- ja metsätalouden ja samalla myös elinvoimaisen maaseudun merkitys koko Suomelle kasvaa nyt nopeasti. Ruokaturvan ja huoltovarmuuden sekä myös kokonaisturvallisuuden näkökulma korostuu tämänhetkisessä maailman myllerryksessä. Joensuussa puhunut MTK:n järjestötoiminnan johtaja Perttu Pyykkönen ihmettelee, miksi järjestön tekemä EU:n itäraja-aloite viime keväältä ei ole ottanut tulta.

”Hallituksen ja EU:n on korkea aika ryhtyä toimiin, eikä viivyttelylle ole perusteita. Myös Venäjän hybridivaikuttaminen hakee koko ajan uusia muotoja, jotka tuntuvat erityisesti rajaseuduilla”, Pyykkönen painottaa.

Itä-Suomi ja myös sen harvaan asuttu maaseutu on jo ottanut iskuja vastaan ja joutuu niitä ottamaan vastakin. Näin se toimii kilpenä muulle Suomelle ja osaltaan koko Euroopalle, muistutti Pyykkönen. Itäisen Suomen elinkeinoelämä on jo kärsinyt rajusti suhteiden katkeamisesta itään, samoin matkailu ja alueen houkuttelevuus laajemminkin. Myös tietyt turvallisuuteen liittyvät reunaehdot rajoittavat alueen yrittämis- ja ansaintamahdollisuuksia.

”Tuulivoima on tästä hyvä esimerkki. Olisi vähintäänkin kohtuullista, että tämä otettaisiin huomioon myös EU-tasolla”, Pyykkönen totesi.

Pyykkönen muistutti, että maa- ja metsätalous kohtaavat paikkaan sidotun erityisluonteensa takia toimintaympäristön muutoksen ja myös hybridivaikuttamisen uhat paljon konkreettisemmin kuin muut elinkeinot. Pyykkösen mukaan nyt on syytä arvioida ja selvittää erikseen rajaseutujen maa- ja metsätalouden roolia hybridivaikuttamiseen varautumisessa.

”Näin voitaisiin tunnistaa tarpeet ja rakentaa mahdollisia täsmätoimia elinkeinoille aiheutuvien haittojen eliminoimiseksi tai vähintäänkin lievittämiseksi”, Pyykkönen totesi.

MTK on myös omalta osaltaan kehittämässä alueellisen vaikuttamisen toimintamallejaan, Pyykkönen kertoi järjestökatsauksessaan. Pyykkönen puhui MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa.

Perttu Pyykkönen, MTK:n järjestötoiminnan johtaja, 0400 754 928

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, 050 3413 167

Matkailu maaseudulle kukoistaa lumisen talven ansiosta29.2.2024 10:40:59 EET | Tiedote

Matkailu maaseudulle on elpynyt ja kukoistaa ympäri Suomen lumipeitteen ansiosta. Talvinen taika ja ulkoilmaelämän mahdollisuudet ovat houkutelleet niin Etelä-Suomen kaupunkilaiset kuin ulkomaalaisetkin nauttimaan lumesta ja jäähän liittyvistä aktiviteeteista. Maaseudun matkailuyritysten mökkivuokraus ja talviaktiviteettien kysyntä sekä tarjonta ovat kasvaneet luoden uusia mahdollisuuksia sekä paikallisille asukkaille että vierailijoille. Itä-Suomessa on kuitenkin nähtävissä venäläisten matkailijoiden väheneminen.

MTK:n ja SLC:n luonnon monimuotoisuuden tiekartta julkaistiin – ”Tuhti paketti kohti käytännön askeleita”1.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC julkaisivat 1. helmikuuta luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartan tutkijaraporttien, jäsenkyselyiden ja järjestöjen sisäisen työn avulla MTK ja SLC jäsenineen ottavat entistä vaikuttavampia askeleita kohti maatalous- ja metsäympäristöjen monimuotoisuuden vahvistamista.