EU:n tekoälysäädös viime metreillä

Tiedote 05.12.2023

Miapetra Kumpula-Natri, Euroopan parlamentin jäsen, S&D

Paljon puhuttu ja odotettu Euroopan unionin tekoälyasetus (AI Act) alkaa olla valmis. Kun juhlimme keskiviikkona kuudes joulukuuta Suomen itsenäisyyttä, Euroopan parlamentin, jäsenmaiden hallitusten neuvoston ja komission edustajat kokoontuvat neuvotteluun tavoitteena saada asetus valmiiksi.

Parlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on toiminut Euroopan parlamentin tekoälystä vastaavan erityisvaliokunnan (AIDA) varanpuheenjohtajana sekä ryhmänsä edustajana tekoälyasetuksen neuvotteluissa teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa.

” Pidän tärkeänä, että toisin kuin komission alkuperäisessä esityksessä, tekoälyasetus laajennetaan koskettamaan perustemalleja ja generatiivista tekoälyä (kuten OpenAI:n GPT-4). Tämän muotoilu lakipykäliin on pöydällä vielä viimeisissä neuvotteluissa. Toivon, että neuvottelijat pääsevät sopuun tekoälyn hallintamalleista ja ennen kaikkea kiistanalaisesta kiellosta käyttää tekoälyä reaaliaikaisessa biometrisessä tunnistamisessa (remote biometric identification RBI, kuten kasvojentunninstustekniikka) ”, Kumpula-Natri sanoo.

Nämä ovatkin neuvottelujen viimeisimpiä ja vaikeimpia asioita.

Kumpula-Natri korostaa myös sen tärkeyttä, ettei EU jää yksin tekoälyn sääntelyssä.

” Olen pitänyt tekoälyasetuksen alusta asti tärkeänä keskusteluyhteyttä EU:n ja Yhdysvaltojen välillä. Viime viikolla olin työmatkalla Washington DC:ssä tapaamassa kongressiedustajia. Havaintoni oli, että EU:n tekoälyasetus tunnetaan siellä hyvin ja sitä seurataan tarkoin” Kumpula-Natri toteaa. Presidentti Biden julkaisikin lokakuussa toimeenpanomääräyksen (executive order) tekoälystä, joka velvoittaa korkean riskin järjestelmien testausten raportoimisen. Määräys sisältää saman riskiperusteisen lähestymistavan tekoälyn sääntelyyn kuin EU:n tekoälyasetus

EU:n tekoälyasetuksen viimeiset kolmikantaneuvottelut pidetään 6.12.2023

Kumpula-Natri: Pakkausjäteasetus vähentää muovijätettä ja vahvistaa biotaloutta24.4.2024 16:45:38 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään pakkaus- ja pakkausjäteasetuksen (niin sanottu PPWR-asetus) neuvottelusovusta. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (SDP) teki kovasti töitä sen eteen, että asetusehdotuksessa esitetyt kertakäyttöpakkauksissa kielletyt uusiutuvat materiaalit, kartonki-, kuitu- ja komposiittituotteet sallitaan jatkossakin sekä mahdollistetaan niiden kierrättäminen materiaaliksi ja keskitytään kertäkäyttömuovin kieltämiseen.