Kumpula-Natri Euroopan parlamentin kansainvälisen kaupan valiokunnan täysjäseneksi

null

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri on nimitetty Euroopan parlamentin kansainvälisen kaupan valiokunnan täysjäseneksi. Samalla Kumpula-Natri nimitettiin valiokunnan alaisen Venäjän seurantaryhmän puheenjohtajaksi.

”Euroopan unionilla on huomattava rooli kansainvälisen kaupan edistämisessä, se on EU:n yksinomaista toimivaltaa, jonka parlamentaarinen vastuu tapahtuu kauppavaliokunnan kautta. Valiokunnassa käsitellään valtavaa kirjoa asioita eri maiden kauppasopimuksista myös kaupan alan lainsäädäntöön (kuten standardiessentiaalipatentteihin)”, Kumpula-Natri kommentoi.

Kauppavaliokunnan alainen Venäjän kaupan seurantaryhmä kutsuu koolle asiantuntijoita ja kuulee Euroopan komission neuvottelijoiden katsauksia. Kauppapolitiikassa komissio on raportointivelvollinen Euroopan parlamentille ja työtä tehdään kauppavaliokunnan seurantaryhmien kautta.

”Venäjän seurantaryhmän puheenjohtajuuteni osuu erityisen merkitykselliseen aikaan EU:n ja Venäjän suhteissa. Kauppaa EU:n ja Venäjän välillä ei juurikaan käydä eikä ainakaan edistetä. Sen sijaan pyritään tehostamaan pakotteiden vaikuttavuutta. On tärkeää, että Venäjän vastaisia pakotteita ei pystytä kiertämään ja että pakotteiden avulla varmistamme, että Euroopasta ei rahoiteta Ukrainan vastaista sotaa”, linjaa Kumpula-Natri.

”Toisena tavoitteena pyrin työlläni hakemaan analyysiä ja työkaluja pohjustamaan EU:n tukea niille raja-alueille, joihin pakotteet ja kaupan tyrehtyminen vaikuttavat eniten. Pidän Itä-Suomen tilanteen vaikeutumista ja solidaarisuuden puutetta EU:n epäonnistumisena”, Kumpula-Natri sanoo.

Kumpula-Natri jatkaa myös WTO:n yhteydessä käytävän sähköisen kaupan ja digitaalisten neuvotteluiden pysyvänä raportoijana. Jos neuvottelutulos onnistutaan saavuttamaan, pysyvä raportoija valmistelee Euroopan parlamentin kannanotot sopimuksen hyväksymiseksi.

Kumpula-Natri on edelleen myös Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan täysjäsen, parlamentin Yhdysvaltain valtuuskunnan varapuheenjohtaja, perussopimus-, työjärjestys- ja toimielinasioiden valiokunnan varajäsen sekä parlamentin Japanin valtuuskunnan varajäsen.

Viime viikon lopulla Kumpula-Natri matkusti jälleen Washingtoniin Yhdysvaltain delegaation varapuheenjohtajana, jossa mepeillä oli tärkeitä poliittisia tapaamisia kongressissa, joiden pääaiheena oli Ukrainan tuen jatko, geopolitiikka, EU-Yhdysvallat -kauppa ja teknologiayhteistyö, ml. tekoäly, sekä ruokaturva.

Kumpula-Natri neuvottelee mikromuovisaasteen estämistä koskevaa lainsäädäntöä18.1.2024 11:18:15 EET | Tiedote

Ympäristölle haitallisten mikromuovien leviämiseen on välttämätöntä puuttua lainsäädännöllä. Mikromuovit ovat paitsi haitallisia ympäristölle, myös kulkeutuvat ihmiskehoon. Yksi suurimmista tahattomista mikromuovin aiheuttajista ovat muoviteollisuuden käyttämät muovipelletit. Niitä päätyy ympäristöön suurimmaksi osaksi virheellisen käsittelyn johdosta, esimerkiksi kuljetuksessa tai tuotannossa.