Insinööriliitto aloittaa suorat painostustoimet

Insinööriliitto julistaa vuorokauden mittaisen työnseisauksen 14. joulukuuta valikoidussa teknologiateollisuuden yrityksissä vastalauseena hallituksen työelämäheikennyksille. Lakko koskee tuhansia liiton jäseniä.

­– Olemme eri tavoin yrittäneet viestittää hallitukselle, että sen ajamat työelämän heikennykset ja osa uudistuksista ovat mittaluokaltaan ja vaikutuksiltaan liian suuria. Olemme ilmaisseet halumme neuvotella asioista, mutta viestimme on mennyt kuuroille korville. Emme voi vain katsoa sivusta, kun suomalaisen työelämän kalenteria käännetään menneeseen, puheenjohtaja Samu Salo sanoo.

Insinööriliiton painostustoimet kohdistuvat osin samoihin yrityksiin, jotka ovat Teollisuusliiton ilmoittaman työnseisauksen piirissä 14. joulukuuta. Tarkka lista painostustoimien kohteena olevista yrityksistä on julkaistu Insinööriliiton verkkosivuilla.

­– Huoli työelämän heikkenemisestä ja sopimusjärjestelmän tulevaisuudesta on yhteinen. Me teemme yhteistyötä eri liittojen kanssa omista lähtökohdistamme tilanteen mukaan, Salo sanoo.

Tänään ilmoitettu työnseisaus on ensimmäinen Insinööriliiton ilmoittama suora painostustoimi. Insinööriliiton puheenjohtajan mukaan liitto on valmis myös kiristämään painostusruuvia, jos tarvetta ilmenee.

­– Eihän tämä ole sellainen tilanne, jota haluaisimme, mutta vaihtoehdot ovat vähissä. Hallituksen työelämäuudistukset kohtelevat kaltoin tuhansia ja taas tuhansia liiton jäseniä ja synkentävät työmarkkinasopimisen tulevaisuuden. Työmarkkinoilla asioita tehdään yhdessä neuvotellen ja sopien, ei yksipuolisesti sanellen.

Salon mukaan elinkeinoelämä, työnantajaliitot ja yritykset ovat yrittäneet ottaa hallituksen ja palkansaajaliikkeen välisessä mittelössä viattoman sivustakatsojan roolia. Hänen mielestään niiden on korkea aika myöntää olevansa tulehtuneeseen tilanteeseen syyllisiä huomattavasti enemmän kuin antavat ymmärtää.

Hänen mielestään työnantajien kannattaa myös kertoa maan hallitukselle, että tämän kaltainen toiminta ei ole edes työnantajien etu, puhumattakaan kansalaisista ja sitä myötä suomalaisesta yhteiskunnasta.

­– Työantajajärjestöjen toiveet ja kynänjälki näkyvät Orpon hallituksen ohjelmassa. Sinne on kerätty lähes kaikki, mitä työnantajajärjestöissä on kehdattu pyytää. Mutta sen hinnaksi on muodostumassa jäsenyritysten toimintaympäristön vakauden vakava ja pitkäaikainen vaarantuminen, kiitos hallituksen jääräpäisyyden ja työnantajien halun selkävoittoon, Salo sanoo.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo

Insinööriliitto on akavalainen ammattijärjestö, johon kuuluu jäsenjärjestöjen kautta 75 000 jäsentä. Jäsenet ovat insinöörejä ja muita tekniikan asiantuntijoita sekä insinööriopiskelijoita. Insinööriliitto tekee työtä parempien työpäivien puolesta.