Tuomaan Markkinat keräsi ensimmäisellä viikolla lähes 135 000 kävijää

Tuomaan Markkinat käynnistyi vilkkaasti viime viikon perjantaina. Ravintolapihan myyntivalteiksi ovat nousseet perinteiseen tapaan terästetty glögi ja joulupuuro. Lauantaina 10. joulukuuta Britannian maavoimien sotilassoittokunta British Army Band Sandhurst esittää perinteisiä joululauluja.

Kuvassa Senaatintorin iltahämärässä kuvattuna Tuomiokirkon portailta. Tuomaan Markkinoiden valot loistavat myyntimökeissä ja juolukuusessa.
Tuomaan Markkinoilla kävi eilen Suomen itsenäisyyspäivänä lähes 35 000 kävijää nauttimassa joulun tunnelmasta. Vessi Hämäläinen

Joulunodotuksen tunnelmointi Tuomaan Markkinoilla on lähtenyt käyntiin vilkkaasti ylittäen tapahtumajärjestäjän odotukset jälleen. Paikoin kireäkin pakkanen ei ole vähentänyt helsinkiläisten ja turistien joulutunnelmasta nauttimista, ja ihmiset ovat hyödyntäneet aktiivisesti mahdollisuutta tehdä vastuullisia lahja- ja koristehankintoja talvisessa toriympäristössä. Tapahtumallisuudellaan, tunnelmallaan sekä laadukkaalla tuote- ja ruokavalikoimallaan houkutteleva Tuomaan Markkinat kestää kokonaisuudessaan kolme viikkoa eli 22. joulukuuta asti, ja sille odotetaan yhteensä noin 350 000 kävijää.

Tuomaan Markkinoiden suosittuihin myyjiin lukeutuvan Haapasalon Hatsapurin höyryävä georgialainen juustoleipä on lämmittänyt joulutorin kävijöitä. “Avajaisviikonloppuna (1.–3.12.) myynti kävi huomattavan vilkkaana. Myimme ensimmäisenä lauantaina lähes 650 kuppia terästettyä glögiä ja ruokatuotteista perinteinen hatsapuri teki erityisesti kauppansa”, iloitsi myyntipisteen asiakaspalvelusta vastaava Noora Luukkanen.

Torilta on varattu useampi myyntipaikka viikoittain vaihtuville myyjille. Tuomaan Markkinoiden kävijät voivat näin löytää jotain uutta jokaisella käyntikerrallaan. Ensi viikon (9.–15.12.) viikkopaikkamyyjinä torilta löytää vastuullisesti pientuotantona Kokkolassa valmistettuja heijastintuotteita tarjovan Suojelus Designin, sotaa Suomeen paenneiden ukrainalaisten käsityötuotteita myyvän Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:n, aineettomia lahjoja tarjoavan Luonnonperintösäätiön, suomalaisesta koivuviilusta ja ekologisesta puuvillasta sisustustuotteita valmistavan Merilä Art Designin sekä kotimaisista marjoista, yrteistä ja kukista ruokatuotteita tekevän Poikain Parhaat.

British Army Band Sandhurst esittää perinteisiä joululauluja sunnuntaina

Tuomaan Markkinoiden monipuolinen ohjelmakattaus tuo joulutorille muun muassa British Army Band Sandhurstin eli Britannian maavoimien 16-henkisen sotilassoittokunnan, joka esittää perinteisiä joululauluja sunnuntaina 10. joulukuuta klo 12 ja 14.

Perheen pienimpiä viihdyttää joulupukin ja -muorin vierailujen lisäksi joulutorin sydämenä toimiva puuhevoskaruselli, jossa on pyörinyt ensimmäisen markkinaviikon aikana jo lähes 9 500 lasta ja lapsenmielistä.

Tuomaan Markkinoiden koko ohjelma luettavissa osoitteessa tuomaanmarkkinat.fi.

Tuomaan Markkinat on avoinna Helsingin Senaatintorilla pe 22.12.2023 asti, su–to klo 11–19 ja pe–la klo 11–20. Markkinoille on vapaa pääsy. Lucia-kulkue lähtee torilta illalla 13.12.

​​Tuomaan Markkinoiden yhteistyökumppaneita ovat Paulig ja Aito Iskelmä.

Viestintäpäällikkö Anna Mäkelä, anna.makela@eventshelsinki.fi, puh. 050 581 4153

Vastaava tuottaja Saara Vanhala, saara.vanhala@eventshelsinki.fi, puh. 050 549 6355

Kuvassa joulupukki ja joulutorin kävijöitä Tuomaan Markkinoilla.
Joulupukki vierailee Tuomaan Markkinoillla vielä 9.,16. ja 22.12. klo 12–17 .
Kuvassa Tuomaan Markkinoiden kävijöitä myyntimökillä tekemässä ostoksia.
Anna-Liisa Sahranto myy Tuomaan Markkinoilla luonnonmateriaaleista valmistettuja joulukransseja ja joulukoristeita.