Tietomurto Lomarenkaan varausjärjestelmään

Palveluntuottajien tietoja vääriin käsiin

Lomarenkaan varausjärjestelmään kohdistui tietomurto maanantaina 4.12.2023 klo 18.15. Tietomurto tehtiin kirjautumalla Lomarenkaan varausjärjestelmään ilmeisesti laittomin keinoin saadulla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Tietomurto havaittiin maanantaina klo 20, jonka jälkeen pääsy varausjärjestelmään estettiin ja verkkokauppa suljettiin. Järjestelmät avattiin uudelleen tiistaina 5.12.2023 klo 19.00, jolloin se voitiin tehdä turvallisesti.

Lomarenkaan asiakkaiden henkilö- ja varaustiedot ovat turvassa. Murtautuja teki ilkivaltaa tuhoamalla muita järjestelmän tietoja. Lisäksi tunkeutuja oli saanut haltuunsa Lomarenkaan palveluntuottajien nimiä, osoitteita, puhelinnumeroita, sähköpostiosoitteita, yritysten nimiä ja y-tunnuksia. Järjestelmään tunkeutunut taho oli saanut haltuunsa myös 45 palveluntuottajan henkilötunnukset. Lomarengas on jo viestinyt asiasta kaikille asianosaisille.

Toimenpiteisiin ryhdyttiin heti

Lomarenkaan varausjärjestelmä ja verkkokauppa suljettiin heti kun tietomurto havaittiin. Kaikkien käyttäjien salasanat vaihdettiin välittömästi. Tuhotut tiedostot palautettiin onnistuneesti.

Palveluntuottajille kerrottiin tietomurrosta tiistaina ja keskiviikkona sähköpostitiedotteilla. Niihin palveluntuottajiin, joiden henkilötunnukset ovat vuotaneet, on oltu suoraan yhteydessä ja annettu ohjeet, miten toimia vahinkojen estämiseksi.

Lomarengas on ilmoittanut tietomurrosta sekä tietosuojavaltuutetun toimistoon että Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle. Myös poliisille on tehty rikosilmoitus.

Lomarenkaan verkkokaupan ja varausjärjestelmän käyttäminen on turvallista. Tietomurron tutkiminen jatkuu Lomarenkaan ja viranomaisten yhteistyönä.

Eva Kohonen
eva.kohonen@lomarengas.fi

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna yli 4000 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu. Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät.

Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä tytäryhtiö Ylläksen Matkailu Oy. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2022 noin 45 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 40.