AKT:n hallitus päätti tukitoimista Teslalle

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n hallitus päätti kokouksessaan 7.12. tukilakkotoimista Teslan työntekijöille. Teslan Ruotsiin suuntautuvien kuljetusten saarto alkaa satamissa 20. joulukuuta. Saarto merkitsee, että AKT:n ahtaajat eivät lastaa tai pura Ruotsiin kuljetettavia Tesloja tai niiden komponentteja.

AKT on seurannut tarkasti Teslan lakkoa ja sen laajenemista Ruotsissa useiden viikkojen ajan. Liiton tuki on ollut alusta alkaen Teslan työntekijöiden ja ammattiliittojen puolella. On ilman muuta tärkeää, että kaikki työntekijät saavat työehtosopimuksen.

-    IF Metallilla ja sen ruotsalaisilla työntekijöillä on AKT:n täysi tuki. On olennainen osa pohjoismaista työmarkkinajärjestelmää, että meillä on kattavat työehtosopimukset ja liitot tukevat toisiaan, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Ruotsin IF Metall on pidemmän aikaa yrittänyt saada sovittua työehtosopimuksen Teslan korjaamojen työntekijöille. Tilanne kärjistyi lakoksi muutamia viikkoja sitten. Tesla ja Elon Musk vastustavat ammattiliittoja ja ovat järjestelmällisesti kieltäytyneet solmimasta työehtosopimuksia työntekijöilleen missään päin maailmaa. Tesla on kieltäytynyt allekirjoittamasta sopimuksia myös Ruotsissa. Tämä on vastoin kaikkia Ruotsin työmarkkinoiden yleisiä periaatteita.

Teslan lakko on saanut tukea useilta ammattiliitoilta Ruotsissa mukaan lukien maan kuljetusliitot eli Svenska Transportareförbundet. Liitot ovat yhdistäneet voimansa solidaarisuudesta. Niiden tavoite on pakottaa Tesla kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia Ruotsissa samoin kuin maan lainsäädäntöä ja työmarkkinajärjestelmää.

Pohjoismaiset kuljetusliitot ovat myös yhtenäisesti mukana tukemassa Teslan lakkoilijoita. Ismo Kokko on paitsi AKT:n myös pohjoismaisten kuljetusliittojen eli Nordic Transport Workers´Federation NTF:n puheenjohtaja. IF Metall on pyytänyt tukea myös muilta pohjoismaisilta kuljetusliitoilta.

Tanskan kuljetusliitto 3F sekä norjalainen Fellesforbundet ovat jo ilmoittaneet tukevansa IF Metallia. AKT liittyy nyt samaan rintamaan.

Kokouksessaan 7. joulukuuta AKT:n hallitus päätti yksimielisesti, että AKT lähtee muiden kuljetusliittojen mukana tukemaan Teslan työntekijöitä. Saartotoimet satamissa alkavat joulun alla 20. joulukuuta alkaen.

AKT:n puheenjohtaja
Lataa

AKT:n linja-autonkuljettajat ja ahtaajat mukaan lakkoihin12.2.2024 09:55:28 EET | Tiedote

AKT:n ahtaajat osallistuvat kolmipäiväiseen lakkoon 14.-16.2. AKT:n linja-autonkuljettajat sekä huoltokorjaamojen henkilökunta lakkoilevat keskiviikkona ja torstaina 14.-15.2. Lakko vaikuttaa linja-autoliikenteeseen ja sulkee satamat. Kokonaisuudessaan AKT:n lakko koskettaa noin 10 000 työntekijää. Lakkojen syynä ovat hallituksen mittavat työelämäheikennykset. Nyt vedotaan hallitukseen: kunnon neuvottelut on aloitettava.

Keitele Group tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta24.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 alkanut tapaus Keiteleen hakemasta turvaamistoimesta ja uhkasakosta on lopulta saatu päätökseen. Helsingin käräjäoikeuden päätöksen mukaan Keitele Group tytäryhtiöineen tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta. Keiteleen AKT:lle hakema turvaamistoimi miljoonan euron uhkasakon nojalla oli perusteeton. Yksipuoleinen käräjäoikeuden päätös sai vuoden 2024 alussa lainvoiman, kun Keitele ei hakenut takaisinsaantia.