The AKT executive committee decided on sympathy actions for Tesla

In the meeting 7th of December Finnish Transport Workers´ Union AKT´s executive committee decided that AKT also joins with other unions to support Tesla workers. Blockade of Tesla vehicles starts in all the ports 20th December. That means Tesla vehicles or components destined to Swedish markets are not loaded by dockers.

AKT has been following developments on Tesla strike in Sweden. Our sympathies have all along been on the side of Tesla workers and the unions. It is obviously important to have a collective agreement for all workers.

- IF Metall and Swedish workers have AKT´s full support. It is a crucial part of the Nordic labour market model that we have collective agreements and unions support each other, says Ismo Kokko the president of Finnish Transport Workers´ Union AKT.

Swedish trade union IF Metall has been trying for a long time to get a collective agreement for workers on Tesla workshops. The situation escalated to strike several weeks ago. Tesla and Elon Musk have an international anti-union policy in all the Tesla workplaces. Tesla has refused to sign collective agreements for its workers also in Sweden. That is against the whole Swedish labour market system.

Tesla strike has got support from several other unions in Sweden including transport unions in Sweden (Svenska Transportareförbundet). They have joined forces in solidarity to force Tesla to respect workers´ rights and Swedish legislation.

The Nordic transport unions stand united in this matter. Ismo Kokko is also the president of Nordic Transport Workers´ Federation. IF Metall has asked for support from other Nordic transport unions.

Danish Union 3F and Norwegian Fellesforbundet have already announced support to IF Metall. AKT from Finland now also joins the action.
In the meeting 7th of December AKT´s executive committee decided that AKT also joins the other unions to support Tesla workers.

AKT:n puheenjohtaja
Lataa

AKT:n linja-autonkuljettajat ja ahtaajat mukaan lakkoihin12.2.2024 09:55:28 EET | Tiedote

AKT:n ahtaajat osallistuvat kolmipäiväiseen lakkoon 14.-16.2. AKT:n linja-autonkuljettajat sekä huoltokorjaamojen henkilökunta lakkoilevat keskiviikkona ja torstaina 14.-15.2. Lakko vaikuttaa linja-autoliikenteeseen ja sulkee satamat. Kokonaisuudessaan AKT:n lakko koskettaa noin 10 000 työntekijää. Lakkojen syynä ovat hallituksen mittavat työelämäheikennykset. Nyt vedotaan hallitukseen: kunnon neuvottelut on aloitettava.

Keitele Group tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta24.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 alkanut tapaus Keiteleen hakemasta turvaamistoimesta ja uhkasakosta on lopulta saatu päätökseen. Helsingin käräjäoikeuden päätöksen mukaan Keitele Group tytäryhtiöineen tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta. Keiteleen AKT:lle hakema turvaamistoimi miljoonan euron uhkasakon nojalla oli perusteeton. Yksipuoleinen käräjäoikeuden päätös sai vuoden 2024 alussa lainvoiman, kun Keitele ei hakenut takaisinsaantia.