Kemianteollisuus: Uhkailulla ja vahinkoja aiheuttamalla harvemmin saavutetaan mitään rakentavaa

Teollisuusliitto, Ammattiliitto Pro ja Sähköliitto ilmoittivat uusista, vuorokauden mittaisista poliittisista työtaistelutoimista tänään. Liittojen uusien työtaistelutoimien on määrä toteutua ensi viikon torstaina 14.12. On odotettavissa, että muillakin aloilla vielä ilmoituksia nähdään.

Tänään ilmoitetut vuorokauden mittaiset työtaistelutoimet kohdistuvat Kemianteollisuuden 22 jäsenyritykseen ja niiden toimipaikkoihin ympäri Suomea. Kohteena on osa alan isoista yrityksistä sekä pk-yrityksiä.

Uusien työtaistelutoimien todellinen kohde on kuitenkin maan hallitus, vaikka vahingot lakoista kärsivät lakkojen kohteena olevat yritykset. Merkille pantavaa on, että isoa vahinkoa halutaan ainakin ammattiliittojen tuoreiden ilmoitusten mukaan aiheuttaa nimenomaan vientiteollisuuden eri toimialojen yrityksille.

"Ammattiliitot sahaavat toimillaan omaa ja jäsentensä oksaa heikentäessään yritysten toimitusvarmuutta", Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä sanoo.

Työtaistelutoimet tulevat vaikeaan taloustilanteeseen, sillä kemianteollisuuden suhdannetilanne on heikoin sitten vuosien 2008–2009 finanssikriisin. Kemianteollisuuden yritykset toimittavat tuotteitaan mm. rakentamiseen ja muuhun teollisuuteen, jossa kysyntä on nyt poikkeuksellisen vaimeaa. Lisäksi kemianteollisuuden tuotteita valmistetaan myös kuluttajille, joiden tunnelmat ovat yhtä synkät.

"Uhkailulla harvemmin saavutetaan mitään rakentavaa. Sen sijaan ilmoitetut toimet toteutuessaan osoittavat selvästi hallitusohjelmaan kirjatun työrauhajärjestelmän uudistamisen kiireellisyyden", Etu-Seppälä toteaa.

Nykyinen työrauhalainsäädäntö on vuodelta 1946. Poliittisten työtaisteluiden ajallinen rajoittaminen 24 tuntiin työrauhajärjestelmää uudistaneen työryhmän esityksen mukaisesti on tarpeen, mutta herää myös kysymys, miksi poliittisia työtaisteluja ylipäätään pitää järjestää työaikana. Niiden kohteena kun on ammattiliittojenkin mukaan poliittiset päätöksentekijät, eivät työnantajat.

Kemianteollisuus ry osallistuu marraskuun lopussa alkaneisiin, Suomen työmarkkinamallia käsitteleviin keskusteluihin, joita jatketaan huomenna perjantaina. Keskusteluja käydään työministeri Arto Satosen toimeksiannon mukaisesti. Toimeksiantona oli luoda työmarkkinamalli, jolla vahvistetaan kansantaloutta ja edistetään työllisyyttä.

Tilaa uutiskirje

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa.

Poliittisten lakkojen jatkamisella vaarannetaan yritysten toiminta Suomessa – "On selviä viitteitä siitä, että lomautukset tulevat lakkojen takia lisääntymään"2.2.2024 17:10:03 EET | Tiedote

Ei ole ehtinyt lakkoliivi tipahtaa edellisestä poliittisesta lakosta, jonka kohteena olivat 53 kemianteollisuuden yritystä ja sitä suurempi määrä toimipaikkoja, kun Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat tänään perjantaina uusista lakkotoimista 14.–16. helmikuuta väliselle ajalle. Toimet kohdistuvat yli 40:een kemianteollisuuden yritykseen ja lukuisille niiden toimipaikoille. Poliittisia lakkoja ilmoitettiin osin samoihin yrityksiin, jotka ovat juuri parhaillaan lakon kohteena.

Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron tuoreet ilmoitukset työtaisteluista osoittavat ammattiliitoilta täyttä vastuuttomuutta28.12.2023 12:28:15 EET | Tiedote

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat torstaina 28. joulukuuta, että ne kohdistavat seuraavat poliittiset työtaistelutoimet Porvoon Kilpilahden ja Kokkolan Industrial Parkin teollisuusaluille 1.–2.2.2024 väliseksi ajaksi. Nämä alueet ovat kemianteollisuuden suurimpia keskittymiä Suomessa, ja niissä työskentelee kymmeniä tuhansia alan työntekijöitä ja useita merkittäviä alan yrityksiä. Työtaistelutoimet kohdistuvat 13:een kemianteollisuuden yritykseen ja useaan toimipaikkaan. Nämä ovat myös prosessiteollisuuden laitoksia.

Kutsu: Kemianteollisuuden suhdannenäkymät jatkuvat poikkeuksellisen heikkoina - joka neljäs yritys ennakoi lomautuksia, infotilaisuus keskiviikkona 20.12.2023 kello 9–10 (Teams)18.12.2023 14:51:46 EET | Kutsu

Kemianteollisuus ry:n jäsenyritysten liikevaihto on laskenut kesästä 2022 lähtien ja peräti 47 prosenttia vastanneista jäsenistä arvioi tuoreimmassa jäsenpulssikyselyssä yrityksen tilanteen tällä hetkellä huonoksi. Yli joka neljäs jäsenyritys ennakoi lomautuksia. Kemianteollisuus ry:n toimialakatsauksessa kerrotaan myös ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta.