Suomen luontokato voidaan pysäyttää lisätoimilla – toimenpidekuilun kiinni kurominen vaatii resursseja ja pitkäjänteistä politiikkaa
Luonnon monimuotoisuus on suomalaisten hyvinvoinnin ja kestävän talouden perusta. Nykytoimet eivät kuitenkaan riitä luontokadon pysäyttämiseksi, osoittaa Suomen Luontopaneelin tuore raportti, joka luo kokonaiskuvaa Suomen luonnon heikentymisestä 2000-luvulla ja arvioi erilaisten skenaarioiden avulla, miten luonnon monimuotoisuus voidaan kääntää elpyvälle uralle. Luontotavoitteiden ja nykytoimenpiteiden välinen kuilu voidaan kuroa umpeen määrätietoisilla lisätoimilla. Ilman jatkuvien haittojen hillitsemistä luonnon tilaa ei saada elpymään pysyvästi. Siksi tarvitaan nykyistä pitkäjänteisempää luontopolitiikkaa.
Suomen hallitusohjelman tavoitteisiin on kirjattu luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttäminen ja yhteiskunnan toiminnan kääntäminen luontopositiiviseksi. Suomi on sitoutunut kansainvälisiin tavoitteisiin luontokadon pysäyttämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Kansallista luonnon monimuotoisuusstrategiaa ja toimenpideohjelmaa tavoitteiden toteuttamiseksi valmistellaan parhaillaan.
”Emme voi pysäyttää luontokatoa ilman määrällisiä tavoitteita, joiden saavuttamista voidaan mitata ja seurata. Ilmastopolitiikassa tarkastelun kohteena ovat jo pitkään olleet hiilidioksidipäästöt sekä kuilu, joka vallitsee nykyisen päästökehityksen ja tavoitteiden kuten hiilineutraaliuden välillä. Luontopaneelin raportti pyrkii vastaavalla tavalla tuottamaan päättäjille kokonaiskuvaa Suomen luonnon tilasta ja työkaluja luontokadon mittaamiseen ja seurantaan ”, sanoo Suomen Luontopaneelin puheenjohtaja, professori Janne Kotiaho.
Luontopaneelin raportti tarkastelee Suomen luonnon tilan kehitystä vuosina 2000–2018 sekä arvioi kolmen erilaisen skenaarion avulla luonnon tilaa parantavien toimien vaikutuksia vuosina 2020–2035. Tarkastelu osoittaa, että luontotavoitteiden ja niiden saavuttamiseksi toimeenpantujen nykyisten toimenpiteiden välillä on merkittävä kuilu. Sen kiinni kurominen vaatii määrätietoisia ja pitkäjänteisiä lisätoimia.
Raportissa tarkastellaan Suomen maaluontotyyppejä – sisävedet ja merialueet eivät ole tarkastelussa mukana. Metsät ja puustoiset suoluontotyypit kattavat 77 prosenttia Suomen maapinta-alasta, joten analyysi ja tulokset painottuvat niihin. Merten rannikkoalueiden luonnon monimuotoisuuden muutoksista on valmistumassa erillinen Luontopaneelin selvitys keväällä 2024.
Suomen luonnon heikentyminen on jatkunut 2000-luvulla
Suomen luontotyypit – etenkin metsäiset luontotyypit – ovat edelleen heikentyneet 2000-luvulla. Heikkenemisen syynä ovat sekä metsäisten alueiden laadun heikentäminen että metsäkato, jota syntyy, kun metsää raivataan esimerkiksi rakentamisen ja maatalouden käyttöön. Myös tunturiluonnon heikentyminen on jatkunut 2000-luvulla muun muassa ylilaidunnuksen vuoksi. Laidunnuspaineeseen vaikuttaa porojen määrän lisäksi se, että metsätalous ja muu maankäyttö on vähentänyt ja pirstonut laidunalueita.
”Mitä pidempään luonnon heikentyminen jatkuu, sitä suuremmaksi kasvatamme sukupuuttovelkaa ja sitä vaikeampaa meidän on pysäyttää uhanalaistumiskehitys. Myös ennallistamisen kustannukset nousevat, mitä pidemmälle luontokadon annetaan jatkua”, sanoo Kotiaho.
Luontotavoitteet voidaan saavuttaa merkittävillä lisätoimilla
Skenaariotarkastelu osoittaa, että merkittävillä lisätoimilla Suomen metsä- ja suoluontotyyppien tila voidaan saada paranemaan ja tavoitteet luontokadon pysäyttämisestä ja luonnon elpymisestä vuoteen 2035 mennessä saavuttaa. Arvioidut lisätoimet koskevat metsien ja soiden lisäsuojelua sekä ennallistamista, talousmetsien luonnonhoidon tason nostoa sekä metsitystä. Skenaariossa esitetyt lisätoimet pohjautuvat EU:n biodiversiteettistrategian, EU:n ennallistamisasetuksen ja maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman tavoitteisiin sekä nykyisten sertifiointikriteerien tavoitetason nostamiseen.
”Toiveikkuutta herättää, että lisätoimilla kehitys voitaisiin todella saada kääntymään niin, että luonnon monimuotoisuus alkaisi elpyä vuoteen 2035 mennessä. Tarvittavat lisätoimenpiteet esimerkiksi metsien ja soiden luonnon tukemiseksi ovat jo tiedossamme ja osin käytössä – niiden toteuttamista tulisi vain merkittävästi laajentaa”, Kotiaho sanoo.
Tarvittavien lisätoimien toteuttaminen vaatii luonnonsuojelun ja muiden toimien rahoituksen merkittävää lisäämistä. Luontotavoitteet voidaan saavuttaa erilaisilla toimenpiteiden yhdistelmillä ja toimenpiteiden toteutustapa vaikuttaa kustannuksiin merkittävästi, joten tarkkaa arviota kokonaiskustannuksista on vaikea laskea. Raportissa esitetty karkea laskelma lisätoimenpiteiden kustannuksista on linjassa muissa selvityksissä esitettyjen arvioiden kanssa ja osoittaa, että rahoituskuilu luontotavoitteiden ja toimenpiteisiin tällä hetkellä osoitettujen varojen välillä on suuri.
“Luontotavoitteiden saavuttamiseen tarvittavien toimien kustannusten ohella tulisi arvioida myös toimimattomuuden kustannuksia ja luontokadon etenemisestä aiheutuvia ekologisia, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia, Kotiaho huomauttaa.
Luontokadon selättämiseen tarvitaan pitkäjänteistä politiikkaa – haittojen aiheuttajat tulisi velvoittaa hyvittämään luontohaitat
Muutokset lajistossa ja luonnon tilassa ovat hitaita. Luontopaneeli ehdottaa, että Suomessa asetettaisiin riippumaton tutkijaryhmä, joka laatisi pitkän aikavälin suunnitelman luontokadon torjumiseksi. Työn täytyy olla pitkäjänteistä, ja suunnitelma voisi ulottua jopa vuoteen 2070. Ilmastolakia vastaava luontolaki vahvistaisi luontopolitiikan pitkäjänteisyyttä sekä eri ministeriöiden ja toimialojen tavoitteellisuutta ja toimien johdonmukaisuutta luontohaittojen minimoimiseksi. Luontopolitiikan seurantaa toteuttamaan voitaisiin perustaa luontopolitiikan arviointineuvosto, jonka toiminta ei olisi sidottua hallituskausiin.
Ilman jatkuvien luontohaittojen hillitsemistä merkittävätkään lisätoimet eivät riitä pysyvästi kääntämään luonnon tilaa elpyväksi. Luontohaittamaksulla, maankäytön muutosmaksulla tai rakentamista ja muuta maankäyttöä koskevalla velvoittavalla ekologisella kompensaatiolla voitaisiin toteuttaa aiheuttaja maksaa -periaatetta, hillitä luontohaittojen syntymistä ja siirtää maankäytön luontovaikutuksista syntyvää kustannusrasitusta niille toimijoille, jotka ovat vastuussa luonnon tilan heikentämisestä.
Luonto tarvitsee elpyäkseen ennen kaikkea elintilaa. Metso- ja Helmi-ohjelmien suojelu- ja ennallistamistavoitteita tulisi laajentaa huolehtien resurssien riittävyydestä tavoitteiden saavuttamiseksi. Metso-ohjelman toimeenpanon nopeuttamiseksi voisi selvittää vapaaehtoisen osamaksumallin sopivuutta.
”Metso- ja Helmi -ohjelmat nauttivat vahvaa kansalaisten hyväksyntää ja niiden avulla voidaan turvata oikeudenmukainen luonnonsuojelu ja ennallistaminen yksityismailla. Osamaksumalli mahdollistaisi suojelupinta-alan kasvattamisen nopeammassa aikataulussa, mutta jakaisi kulut pidemmälle aikavälille helpottaen valtion taloutta”, sanoo Kotiaho.
Lisätietoja
- Raportin yhteydessä julkaistavaan yhteenvetoon on koottu Luontopaneelin suositukset luontokadon pysäyttämiseksi ja luonnon tilan parantamiseksi.
- Raportin yhteenveto: Suomen luonnon tila ja tulevaisuus – Toimenpidekuilun analyysi ja ratkaisuja luontokadon pysäyttämiseksi(pdf). Suomen Luontopaneelin julkaisuja 4A/2023.
- Raportti: Suomen luonnon tila ja tulevaisuus – skenaariotarkastelu luontokadon pysäyttämiseksi vaadittavista toimista (pdf). Suomen Luontopaneelin julkaisuja 4B/2023.
- Janne Kotiaho, Suomen Luontopaneelin puheenjohtaja ja Jyväskylän yliopiston ekologian professori, puh. 050 594 6881, janne.kotiaho@jyu.fi
- Sanna Autere, Suomen Luontopaneelin viestinnän asiantuntija, puh. 050 532 9301, sanna.autere@helsinki.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna AutereViestinnän asiantuntijaSuomen Luontopaneeli
Puh:0505329301sanna.autere@helsinki.fiKuvat
Suomen Luontopaneeli on riippumaton asiantuntijaelin, joka tukee luontopolitiikan suunnittelua ja päätöksentekoa. Luontopaneelin kannanotot ja raportit perustuvat tieteelliseen näyttöön ja monialaiseen asiantuntemukseen. Luontopaneeli antaa tutkimuksen pohjalta suosituksia luonnon monimuotoisuuteen liittyvään päätöksentekoon. Paneelin rooli ja tehtävät on kirjattu luonnonsuojelulakiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Luontopaneeli
Monimuotoinen luonto maatalousalueilla turvaa kestävän ruoantuotannon edellytykset – luontokatoa voi torjua yksinkertaisilla toimilla14.6.2024 00:57:12 EEST | Tiedote
Maatalousalueiden luonnon monimuotoisuus on jatkanut köyhtymistään 2000-luvun Suomessa. Monimuotoisuutta voidaan parantaa suhteellisen yksinkertaisilla toimilla, kuten lisäämällä niittyjä ja viljelemättömiä alueita sekä edistämällä luomutuotantoa, kertoo Suomen Luontopaneelin tuore raportti. Monimuotoisuustoimet edistävät usein myös maaperän kasvukuntoa, vesiensuojelua ja ilmastotavoitteiden saavuttamista. Luontokatoa voidaan torjua kotimaista ruoantuotantoa vaarantamatta – päin vastoin, monimuotoinen maatalousluonto auttaa turvaamaan kestävän ruoantuotannon edellytykset.
Vedenalainen rannikkoluonto köyhtyy kaikilla Suomen merialueilla – luontokadon pysäyttäminen vaatii tehokkaita toimia ja riittäviä resursseja22.3.2024 01:00:08 EET | Tiedote
Suomen rannikkoalueilla etenevä luontokato ilmenee monin eri tavoin. Vedenalaisen rannikkoluonnon monimuotoisuuden heikkenemistä tapahtuu kaikilla Suomen merialueilla, ja luontokato kohdistuu lähes kaikkiin rantavyöhykkeen vedenalaisiin luontotyyppeihin ja eliöryhmiin, kertoo Luontopaneelin tuore raportti. Rehevöityminen ja ilmastonmuutos ovat merkittävimmät luontokadon aiheuttajat. Kehityksen kääntäminen elpymisuralle vaatii tehokkaita toimia ja riittäviä resursseja sekä ihmistoiminnan aiheuttamien ympäristöpaineiden hillitsemistä.
Luontokato jatkuu ilman merkittävää suojelupinta-alan lisäystä – Suomen luontotavoitteisiin tarvitaan konkretiaa ja selkeät mittarit7.11.2023 10:01:10 EET | Tiedote
Suomi on sitoutunut kansainvälisiin tavoitteisiin luontokadon pysäyttämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Toimenpiteisiin tavoitteiden saavuttamiseksi on ryhdyttävä heti. Luontopaneelin tuore mietintö tarjoaa eväitä valmisteilla olevan kansallisen luonnon monimuotoisuusstrategian sekä sen osana laadittavan luonnon monimuotoisuuden turvaamisen toimintaohjelman kehittämiseen. Mittarien valintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota, jotta tavoitteiden toteutumista ja toimenpiteiden vaikuttavuutta voidaan arvioida.
Haitalliset vieraslajit uhkaavat luonnon monimuotoisuutta – niiden torjuminen vaatii toimialarajat ylittävää kansainvälistä yhteistyötä 4.9.2023 14:59:00 EEST | Tiedote
Haitalliset vieraslajit ovat yksi keskeisistä luontokadon aiheuttajista. Vieraslajit leviävät ihmisen toimien seurauksena ennennäkemättömän nopeasti, ja niiden haittojen hillitsemiseksi tarvitaan määrätietoisia toimenpiteitä, kertoo hallitustenvälisen luontopaneelin IPBESin arviointiraportti. Suomen Luontopaneelin tuore julkaisu esittää, miten IPBESin raportin keskeisiä havaintoja voidaan hyödyntää haitallisten vieraslajien torjumisessa Suomessa.
Suomen Luontopaneelin asiantuntijat median käytettävissä IPBESin kokouksen ja raporttien julkaisun yhteydessä24.8.2023 12:10:50 EEST | Kutsu
Suomen Luontopaneelin jäsenet seuraavat hallitustenvälisen luontopaneelin IPBESin kymmenettä täysistuntoa (IPBES 10) Saksan Bonnissa 28.8.–2.9.2023, ja ovat median käytettävissä kokouksen aikana. IPBES julkaisee maanantaina 4.9. laajan vieraslajeja koskevan arviointiraportin ja Suomen Luontopaneeli julkaisee samana päivänä mietinnön IPBESin raportin keskeisistä näkökulmista Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme