Transnäyttelijä Elliot Pagen omaelämäkerta on avoin ja rehellinen kuvaus elämästä konservatiivisessa Hollywoodissa

Vuonna 2020 julkisuuteen transmiehenä tullut kanadalaisnäyttelijä Elliot Page kertoo kirjassaan Valokeilan vankina (Bazar) siitä, millaista on irrottautua muiden odotuksista ja aloittaa uusi elämä sellaisena kuin todella on.

Vuonna 2007 ensi-iltansa saanut Juno-elokuva teki Elliot Pagesta yhdessä yössä elokuvamaailman juhlitun tähden. Elokuvan tuoma Oscar-ehdokkuus olisi ollut kenelle tahansa nuorelle näyttelijälle unelmien täyttymys, mutta Pagelle se merkitsi myös ennennäkemättömien paineiden alkua: hänen piti julkisuudessa esittää nuoren naistähden roolia, vaikka sisimmässään hän ei sellaiseksi itseään tuntenut. Vuonna 2020, 33-vuotiaana, Page oli valmis tulemaan julkisuuteen transmiehenä.

Kirjassaan Valokeilan vankina Page kertoo matkastaan Kanadan Nova Scotiasta Hollywoodiin. Page kuvaa ristiriitaisten rooliensa aiheuttamaa traumaa ja sitä, millaista on kasvaa aikuiseksi elokuvakulissien keskellä. Hän kertoo myös kamppailustaan mielenterveyden kanssa, sukupuolensa vuoksi kokemastaan vihasta, hyväksikäytöstä ja Hollywoodin pakkomielteestä perinteiseen kaksijakoiseen käsitykseen sukupuolesta.

Elliot Page (s. 1987) on palkittu kanadalainen näyttelijä ja tuottaja. Hän on tunnettu mm. rooleistaan elokuvissa Juno, Roller Girl, Inception ja X-men: Days of Future Past. Valokeilan vankina on hänen esikoiskirjansa.

Elliot Page: Valokeilan vankina
Alkuteos Pageboy
Suomentanut Pasi Rakas Jääskeläinen
Painettu kirja ilmestyy 8.12., ääni- ja e-kirjana saatavana 15.12.

Arvostelukappaletilaukset ja lisätiedot: viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä, minttu@bazarkustannus.fi, 040 736 1313

Kirjan kansikuva (painokelpoinen)
Elliot Page (kuva: Catherine Opie)

Bazar ­– Parasta lukemista Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 90 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Kale Puontille Vuoden johtolanka -palkinto ja Rebekka Härköselle Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja6.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote

Kale Puontin suositun Pasilan Myrkky -dekkarisarjan viides osa, Fadi (Bazar 2023), on voittanut Vuoden johtolanka -palkinnon, joka jaetaan aina edellisen vuoden parhaalle kotimaiselle jännityskirjalle. Rebekka Härkösen Prinsessamekko (Bazar 2023) on valittu viime vuoden parhaaksi esikoisdekkariksi ja palkittu Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjalla. Suomen dekkariseura jakoi maamme merkittävimmät jännityskirjallisuuden palkinnot tänään 6.2. Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa.

Bazarin kevään 2024 uutuuskirjojen luettelo on julkaistu6.11.2023 09:19:00 EET | Tiedote

Ensi keväänä Bazar Kustannus julkaisee runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Kevään uutuuksiin kuuluu muun muassa kaksi suomalaisista naistaitelijoista kertovaa elämäkertaromaania, kulttimaineeseen nousseen japanilaisen Toshikazu Kawaguchin kirjasarjan aloitusosa sekä yhteensä kymmenen kotimaista ja suomennettua hyvän mielen romaania. Tietokirjoissa tutustutaan saksalaiseen jalkapalloon, saadaan vinkkejä varttuneen kehon ja mielen hoitamiseen ja perehdytään rikostutkinnan menetelmiin. Tietokirjallisuuden valikoimaa täydentävät Hidasta elämää -kirjasarjan kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat uutuudet. Bazarin kevään 2024 julkaisuluettelo kattaa tammi–kesäkuussa ilmestyvät uutuuskirjat.