Insinööriliitto julistaa työnseisauksen energia-alalla

Insinööriliitto ja neljä muuta ammattiliittoa järjestävät 14. joulukuuta energia-alalla vuorokauden mittaisen poliittisen työnseisauksen vastalauseena hallituksen työelämäheikennyksille. Lakkoon kuuluu energia-alan toimipisteitä pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa ja Pietarsaaressa.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo
Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo Insinööriliitto

– Tämä Insinööriliiton osalta sekä hätähuuto että varoitus, jatkoa eilen teknologiateollisuudessa ilmoitetuille painostustoimille. Hallituksen työelämäheikennykset ja uudistukset ovat mittaluokaltaan ja vaikutuksiltaan liian rajuja. Emme halua Suomesta työelämän eurooppalaista kehitysmaata ja olemme valmiita ryhtymään tiukempiin otteisiin, puheenjohtaja Samu Salo sanoo.

Työnseisaus koskee Vantaan Energian jätevoimalaa sekä Martinlaakson ja Järvenpään voimalaitosta, Fortumin Suomenojan CHP-laitosta, Turun Seudun Energiatuotannon Naantalin voimalaitosta, Tampereen Energian ja Tampereen Veran kaikkia toimipaikkoja sekä Alholmens Kraftin Pietarsaaren voimalaitosta.

Lakossa ovat Insinööriliiton jäsenten lisäksi Ammattiliitto PROn, Julkisten ja hyvinvointialojen JHL:n, Suomen Konepäällystöliiton ja Sähköalojen Ammattiliiton jäsenet.

– Insinööriliitolle on luontevaa osallistua toimeen yhdessä muiden alan ammattiliittojen kanssa. Huoli työelämän heikkenemisestä ja sopimusjärjestelmän tulevaisuudesta on yhteinen ja se yhdistää kaikkia palkansaajia, Salo sanoo.

Hänen mukaansa hallitus on lähtenyt muuttamaan työelämää varsin yksipuolisella ja peruuttamattomalla tavalla. Salon mielestä Insinööriliitto ei voi vain katsoa sivusta, kun suomalaisen työelämän kelloa käännetään taaksepäin.

– Työmarkkinoilla asioita tehdään yhdessä neuvotellen ja sopien. Työelämää ja sopimusjärjestelmää voidaan kyllä muuttaa, mutta yhteistyöllä. Yhteistyön henkeä ja halua kaivataan myös hallitukselta.

Salon mielestä elinkeinoelämä, työnantajaliitot ja yritykset eivät ole hallituksen ja palkansaajaliikkeen välisessä kiistassa viattomia sivustakatsojia, vaikka ne mielellään sellaista roolia yrittävät ottaa itselleen. Työnantajajärjestöillä on ollut vahva ote hallitusohjelman kirjoitusvaiheessa, mikä myös näkyy lopputuloksessa.

– Työnantajien tavoitteet ja toiveet löytyvät aika kattavasti hallitusohjelmasta, mutta menestyäkseen yritykset tarvitsevat myös vakaata toimintaympäristöä. Nyt se vaarantuu pitkäksi aikaa, kiitos hallituksen jääräpäisen toiminnan ja työnantajien halun selkävoittoon, Salo sanoo.

puheenjohtaja Samu Salo 040 184 2290

Insinööriliitto on akavalainen ammattijärjestö, johon kuuluu jäsenjärjestöjen kautta 75 000 jäsentä. Jäsenet ovat insinöörejä ja muita tekniikan asiantuntijoita sekä insinööriopiskelijoita. Insinööriliitto tekee työtä parempien työpäivien puolesta.