Kumpula-Natri: Uhka pientalojen omistajille ja kesämökeille vältetty - tuki korvaa pakolliset remontointivaatimukset

null

Vuonna 2021 Euroopan komissio esitti ehdotuksia päivitetyiksi säännöiksi rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi Euroopassa. Ehdotus on tärkeä kotitalouksien energialaskujen vähentämiseksi ja Euroopan riippuvuuden vähentämiseksi venäläisestä kaasusta.

Ehdotus on saanut voimakasta kritiikkiä siitä, että se sisältää pakollisia remontointivaatimuksia taloille, joilla on matala energiatehokkuus. Tämä on saanut monet pientalojen ja kesämökkien omistajat miettimään, mitä tämä merkitsisi heille ja mitä kustannuksia siitä koituisi. Suomelle on myös ollut huolenaihe, että ehdotuksessa alun perin sisällytettiin myös kesämökit remontointivaatimusten piiriin. Suurinta osaa kesämökeistä ei käytetä talvella, joten energiatehokkuuden lisäämisestä ei olisi niiden kohdalla hyötyä.

Neuvottelijat pääsivät torstai-illan (7.12.) aikana alustavaan ratkaisuun lain osalta. Neuvottelijat ilmoittivat, että lakiehdotuksesta on poistettu pakollisia remontteja koskevat vaatimukset. Sen sijaan EU-maiden on tuettava niitä, jotka haluavat remontoida, mutta joilla ei siihen ole varaa. Tämän lisäksi kesämökkien kohdalle tehtiin poikkeus, eli kesämökeille, joita käytetään alle neljä kuukautta vuodessa (tai joiden odotettu energiankäyttö olisi alle 25% ympärivuotisesta käytöstä), ei tule energiatodistuspakkoa eikä niitä otettaisi pakollisten remontointivaatimusten piiriin. Lopullista lainsäädäntötekstiä ei ole vielä julkaistu, joten yksityiskohdat tarkentuvat pian.

”Pakollisten remontointivaatimusten sijaan ehdotetaan, että Euroopan hallitusten tulisi tukea niitä, jotka haluavat lisäeristystä, vaihtaa ikkunoita tai asentaa ilmalämpöpumpun, mutta ei siihen ole varaa. Tämä on hyvä edistysaskel. On myös hienoa, että poikkeus kesämökeille on saatu takaisin. Tämä on suomalaisille todella tärkeä asia, erityisesti korkean energianhinnan ja korkeiden korkotasojen aikana”, sanoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.)

”Pientalojen ja kesämökkien omistajat voivat nyt hengähtää helpotuksesta. Pakollisten remonttivaatimusten poistaminen on suuri neuvottelumenestys suomalaisten etujen kannalta”, Kumpula-Natri jatkaa.

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.

Kumpula-Natri: EU tekee kaikkensa Ukrainan tukemiseksi mutta sanktioita on kiristettävä24.2.2024 05:03:00 EET | Tiedote

Kahden vuoden ajan Ukraina on taistellut urhoollisesti Venäjän häikäilemätöntä hyökkäyssotaa vastaan. Näiden huolentäytteisten vuosien aikana länsimaat ovat tukeneet Ukrainaa: puolustusmateriaalit, humanitaarinen apu, Venäjän vastaiset sanktiot sekä taloudellinen tuki ovat toimia, jotka ovat auttaneet Ukrainaa puolustautumaan Venäjää vastaan. Poliittinen tuki on vankkumaton demokratian puolella autoritarismia vastaan ja Ukraina voi aloittaa myös valmistautumisen EU jäsenmaaksi