Kreate Group Oyj

Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa

Jaa

Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.

Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.
Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kehitysvaiheesta Akseli-nimisen ryhmittymän kanssa. Kreate oli ryhmittymään kuuluvan päätoteuttaja Skanskan kumppani kilpailutusvaiheessa, ja nyt solmitun kehitysvaiheen sopimuksen myötä yhteistyö saa jatkoa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erikseen päätöksen toteutusvaiheesta, johon on tarkoitus siirtyä syksyllä 2024.

– Helsingin raitioliikenteen toisen päävarikon, Koskelan varikon kehitysvaiheen sopimus on hieno onnistuminen asiantuntijoiltamme, jotka ovat määrätietoisesti tarjonneet osaamistaan ja eri ratkaisuja hankkeen parhaaksi. Olemme iloisia yhteistyön jatkumisesta Skanskan ja muiden allianssin osapuolten kanssa, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

Asiantuntijuutta rata- ja kiertotalousratkaisuihin

Kehitysvaiheessa Kreaten tehtävänä on tarjota ratarakentamisen ratkaisujen lisäksi vaihtoehtoja kiertotalouteen, kuten esimerkiksi purkuvaiheen materiaalinhallintaan. Kreaten kiertotalousosaamisen hyödyntäminen hankkeen kehitystyössä tukee tilaajan tavoitetta ympäristövastuullisten rakentamisenhankkeiden edistämisestä.

– On tärkeää päästä vaikuttamaan rata- ja kiertotalousratkaisujen suunnitteluun heti alusta asti. Yhteistyö allianssin osapuolten kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja innovatiivisella otteella olemme mukana tukemassa tilaajan tavoitteita laadun, ympäristövastuun ja kustannustehokkaan toteutuksen osalta, sanoo Kreaten ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen.

Mitä aikaisemmassa vaiheessa eri osa-alueiden osaaminen sitoutetaan projektiin, sitä varmemmin kehitysvaiheessa löydetään kustannustehokkaat ja tilaajan tavoitteita parhaiten tukevat ratkaisut.

Tämän vuoden elokuussa käynnistyneessä noin vuoden kestävässä kehitysvaiheessa allianssi määrittelee raamit hankkeen toteutukselle ja tarkentaa suunnitelmia tilaajan tavoitteita tukeviksi.

Strategiset panostukset monipuolistavat Kreaten hankkeita

Kreate on tehnyt muutaman viime vuoden aikana merkittäviä panostuksia ratarakentamisen liiketoimintaan. Osallistuminen Koskelan varikon hankkeen kilpailutus- ja kehitysvaiheisiin vahvistaa yhtiötä strategisesti myös raitiotierakentamisen ja allianssihankkeiden puolella.

– Rataliiketoimintamme strateginen kehittäminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Laajentuminen sähkörata- ja turvalaiteliiketoimintoihin on tuonut jo tärkeitä voittoja ja monipuolistanut osaamisportfoliotamme. Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen osallistuminen kasvattaa kilpailukykyämme myös tulevaisuuden rata- ja raitiotiehankkeissa, toteaa Vikström.

Rataliiketoiminnan lisäksi Kreate on kehittänyt voimakkaasti myös kiertotaloustoimintaansa muun muassa monipuolistamalla kiertotalousalueidensa toimintaa ja parantamalla hankkeidensa materiaalihallintaa.

Koskelan varikon kehitysvaihe pähkinänkuoressa:

  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssimallisen urakan kehitysvaiheesta. 
  • Hankkeen palveluntuottajana toimivaan Akseli-ryhmittymään kuuluvat päätoteuttaja Skanskan lisäksi suunnitteluosapuolina Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy. 
  • Kreate toimii kehitysvaiheessa ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
  • Kehitysvaihe: syksy 2023–syksy 2024, mahdollinen toteutusvaihe: syksy 2024–kevät 2028

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.

Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote

Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye