Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa

Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kehitysvaiheesta Akseli-nimisen ryhmittymän kanssa. Kreate oli ryhmittymään kuuluvan päätoteuttaja Skanskan kumppani kilpailutusvaiheessa, ja nyt solmitun kehitysvaiheen sopimuksen myötä yhteistyö saa jatkoa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erikseen päätöksen toteutusvaiheesta, johon on tarkoitus siirtyä syksyllä 2024.

– Helsingin raitioliikenteen toisen päävarikon, Koskelan varikon kehitysvaiheen sopimus on hieno onnistuminen asiantuntijoiltamme, jotka ovat määrätietoisesti tarjonneet osaamistaan ja eri ratkaisuja hankkeen parhaaksi. Olemme iloisia yhteistyön jatkumisesta Skanskan ja muiden allianssin osapuolten kanssa, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

Asiantuntijuutta rata- ja kiertotalousratkaisuihin

Kehitysvaiheessa Kreaten tehtävänä on tarjota ratarakentamisen ratkaisujen lisäksi vaihtoehtoja kiertotalouteen, kuten esimerkiksi purkuvaiheen materiaalinhallintaan. Kreaten kiertotalousosaamisen hyödyntäminen hankkeen kehitystyössä tukee tilaajan tavoitetta ympäristövastuullisten rakentamisenhankkeiden edistämisestä.

– On tärkeää päästä vaikuttamaan rata- ja kiertotalousratkaisujen suunnitteluun heti alusta asti. Yhteistyö allianssin osapuolten kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja innovatiivisella otteella olemme mukana tukemassa tilaajan tavoitteita laadun, ympäristövastuun ja kustannustehokkaan toteutuksen osalta, sanoo Kreaten ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen.

Mitä aikaisemmassa vaiheessa eri osa-alueiden osaaminen sitoutetaan projektiin, sitä varmemmin kehitysvaiheessa löydetään kustannustehokkaat ja tilaajan tavoitteita parhaiten tukevat ratkaisut.

Tämän vuoden elokuussa käynnistyneessä noin vuoden kestävässä kehitysvaiheessa allianssi määrittelee raamit hankkeen toteutukselle ja tarkentaa suunnitelmia tilaajan tavoitteita tukeviksi.

Strategiset panostukset monipuolistavat Kreaten hankkeita

Kreate on tehnyt muutaman viime vuoden aikana merkittäviä panostuksia ratarakentamisen liiketoimintaan. Osallistuminen Koskelan varikon hankkeen kilpailutus- ja kehitysvaiheisiin vahvistaa yhtiötä strategisesti myös raitiotierakentamisen ja allianssihankkeiden puolella.

– Rataliiketoimintamme strateginen kehittäminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Laajentuminen sähkörata- ja turvalaiteliiketoimintoihin on tuonut jo tärkeitä voittoja ja monipuolistanut osaamisportfoliotamme. Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen osallistuminen kasvattaa kilpailukykyämme myös tulevaisuuden rata- ja raitiotiehankkeissa, toteaa Vikström.

Rataliiketoiminnan lisäksi Kreate on kehittänyt voimakkaasti myös kiertotaloustoimintaansa muun muassa monipuolistamalla kiertotalousalueidensa toimintaa ja parantamalla hankkeidensa materiaalihallintaa.

Koskelan varikon kehitysvaihe pähkinänkuoressa:

• Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssimallisen urakan kehitysvaiheesta.
  • Hankkeen palveluntuottajana toimivaan Akseli-ryhmittymään kuuluvat päätoteuttaja Skanskan lisäksi suunnitteluosapuolina Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.
  • Kreate toimii kehitysvaiheessa ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
  • Kehitysvaihe: syksy 2023–syksy 2024, mahdollinen toteutusvaihe: syksy 2024–kevät 2028

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.

Teknisesti haastava Veturitien silta avattiin Suomen vilkkaimpiin kuuluvan rataosuuden yläpuolella – Kreate hyödynsi vanhan sillan purkubetonin Pasilan pääväylässä1.11.2023 15:53:19 EET | Tiedote

Uusittu Veturitien silta sekä levennetty Veturitie avattiin kokonaisuudessaan liikenteelle osana Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanketta Helsingissä. Varsinkin Veturitien ylikulkusilta haastoi innovoimaan rakentamisen ratkaisuja, joista keskeisimpänä oli purkusillan rakentaminen vilkkaan junaliikenteen yläpuolella. Kreaten kestävän infrarakentamisen kärkihanke toteutettiin vähäpäästöisenä työmaana, jossa hyödynnettiin tehokkaasti rakentamisessa syntyneitä materiaalivirtoja.

Suomen suurimpiin kuuluva valu-urakka ohi – Kreate urakoi 10 kuukautta ja 50 000 kuutiota betonia Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla31.10.2023 14:22:38 EET | Tiedote

Keskon logistiikkakeskus Onnela on monella tapaa ainutlaatuinen jättihanke – eikä vähiten vahvan pohjansa ansiosta. Kreaten poikkeuksellinen valu-urakka käynnistyi tämän vuoden tammikuussa, urakan suurin yksittäinen paalulaatta valettiin yli kahden vuorokauden kertavalussa toukokuussa ja viimeiset paalulaatat saivat betoninsa lokakuun lopulla. Betonia valettiin Hyvinkäällä kaikkiaan huimat 50 000 kuutiota, josta merkittävä osa on vihreää vähähiilistä betonia.

Kreate aloittaa Kuusistonsalmen sillan rakentamisen – ensimmäisessä vaiheessa liikenne varasillalle4.8.2023 10:01:55 EEST | Tiedote

Infrarakentaja Kreate käynnistää Kaarinassa sijaitsevan Kuusistonsalmen siltahankkeen elokuussa. Liikenne alueelle, matkailijoille ja saariston elinkeinoelämälle tärkeällä Mt 180 Saaristotiellä halutaan pitää sujuvana myös rakentamisen aikana. Nykyisen sillan viereen rakennetaan varasilta, joka mahdollistaa vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen entiselle paikalleen ilman häiriöitä liikenteelle. Hanke valmistuu syyskuun 2024 loppuun mennessä.