Akvatek Oy

Rottia viemärissä? - Näillä vinkeillä pääset niistä eroon

Huuhteletko ruoantähteet viemäriin tai kaadatko keitonloput alas WC-istuimesta? Saatat tietämättäsi ruokkia viemärissäsi viihtyviä kutsumattomia vieraita. Viemärirotta kykenee kasvattamaan ruoantähteiden avulla viemäriverkostoon kokonaisen populaation. Taitavana sukeltajana ja kiipeilijänä rotta voi nousta ylös viemärikanavaa pitkin jopa kerrostaloasunnoissa.

Rotta voi päästä viemäriverkostoon esimerkiksi sadevesikaivojen kautta.
Rotta voi päästä viemäriverkostoon esimerkiksi sadevesikaivojen kautta. Kuva: Denitsa Kireva

WC-istuimen kautta alas huuhdeltu ruokajäte sekä viemäriin kaadettu rasva houkuttelevat rottia viemäreihin. Taitavana sukeltajana rotta ei hätkähdä edes putkistossa kulkevaa vettä. Rotta on myös hyvä kiipeämään, joten rotat pääsevät ylös viemäreitä pitkin jopa kerrostalojen ylempiin kerroksiin. Viemäristä rotalla on pääsy myös sisälle asuinhuoneisiin.

- Rotta pääsee kulkemaan viemäristössä todella helposti, eivätkä sitä pysäytä välttämättä edes WC-istuimen tai lattiakaivon vesilukot. Viemäreissä on tullut vastaan niin eläviä kuin kuolleitakin yksilöitä, kertoo Akvatekin toimitusjohtaja Ville Hyry.

Erityisesti kaupunkiolosuhteissa viihtyvistä, alati lisääntyvistä rottapopulaatioista raportoidaan jatkuvasti. Ville Hyryn mukaan ennaltaehkäisy on paras keino rottien torjuntaan. Hän muistuttaa, ettei WC-istuin ole aamupuuron tai lihakeiton jäämien komposti eikä viemäriin tulisi laittaa lainkaan ruoantähteitä. Ne houkuttelevat tuholaisia ja tukkivat viemärit herkästi.

- Jos ruoka sisältää nestettä, kattilankannen avulla enimmät nesteet voi kaataa pois ja loput laittaa biojäteastiaan tai sen puutteessa sekajätteeseen, Hyry ohjeistaa.

Vaikka tarinat WC-istuimesta esiin pilkistävistä rotista kammoksuttavat, on Hyryn mukaan todennäköisempää, että rotta työntyy ihmisten ilmoille lattiakaivon kautta.

- Lattiakaivoon voi asentaa tuholaisten varalle erikoisvesilukon, joka estää rotan pääsyn huoneistoon. Hyry sanoo.

Rasva tukkii putket ja houkuttelee tuholaisia

Erityisesti rasvan kanssa kannattaa olla tarkkana. Tonnikalapurkin öljy tai kinkun paistosta jäänyt rasva tulisi viemäriin kaatamisen sijasta imeyttää esimerkiksi talouspaperiin. Samoin talouspaperin avulla olisi syytä puhdistaa myös rasvainen paistinpannu ennen käsintiskausta. Puhdas rasva on rotille suurta herkkua, mutta rasva aiheuttaa viemärissä myös muita ongelmia.

- Lämmin rasva jähmettyy nopeasti viileässä viemärissä ja jää kiinni viemärin pintaan aiheuttanen tukoksia, Ville Hyry kertoo.

Hyryn mukaan ihmisillä on hyvin tiedossa se, ettei rasvaa tulisi missään muodossa kaataa viemäriin, mutta toisinaan rasvaa päätyy putkistoon.

- Jos näin käy, perään kannataa heti laskea niin kuumaa vettä kuin hanasta vain tulee useamman minuutin ajan. Sillä voi välttää akuutin tukoksen, Ville Hyry vinkkaa.

Linkit

Akvatek on jätevesiviemäreiden kuvauksiin, huoltoihin ja sukituksiin erikoistunut yritys. Palvelemme omakotitaloja, taloyhtiöitä, kaupunkeja, kuntia ja muita kiinteistönomistajia viemäriasioissa ympäri Suomen. Tavoitteenamme on ennaltaehkäistä viemäreissä tapahtuvia vahinkoja ja varmistaa toimivat viemärit jokaisessa kiinteisössä.