Neoen Renewables Finland Oy:n Kankaanpäähän suunnitteleman Marjakeitaan tuulivoimapuiston ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on osittain toteuttamiskelpoinen (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Neoen Renewables Finland Oy:n Kankaanpäähän suunnittelemasta Marjakeitaan tuulivoimapuiston ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta. YVA-selostuksesta annettiin kuulemisvaiheessa yhteysviranomaiselle 20 lausuntoa ja kahdeksan yksityishenkilöiden mielipidettä.

Neoen Renewables Finland Oy suunnittelee Marjakeitaan tuulivoimapuistoa Kankaanpään kaupunkiin Honkajoen alueelle. Suunniteltujen voimaloiden yksikköteho on 5–10 MW ja kokonaiskorkeus enintään 300 metriä.

YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:

Marjakeitaan tuulivoimapuiston YVA-menettelyssä on tarkasteltu hankkeen toteuttamatta jättämistä eli ns. 0-vaihtoehtoa sekä kolmea toteutusvaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan voimaloiden määrän ja sijainnin suhteen.

Vaihtoehto VE 0: Uusia tuulivoimaloita ei toteuteta ja vastaava sähkömäärä tuotetaan muilla keinoilla.

Vaihtoehto VE1: Hankealueelle rakennetaan enintään 24 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Vaihtoehto VE 2: Hankealueelle rakennetaan enintään 18 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Vaihtoehto VE 3: Hankealueelle rakennetaan enintään 9 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Marjakeitaan sisäinen sähköasema rakennetaan hankealueen länsiosaan, jolta uusi voimajohto kulkee olemassa olevan Fingridin 400 kV voimajohdon itä- tai länsipuolella. Vaihtoehtoisesti Marjakeitaan sisäinen sähköasema rakennetaan hankealueen pohjoisosaan, jolloin uusi 400 kV:n ilmajohto kulkee uudessa johtokäytävässä.

Ympäristövaikutuksia syntyy maankäyttöön, maisemaan, luontoympäristöön, linnustoon, eläimistöön, pintavesiin sekä ihmisten elinoloihin ja virkistyskäyttöön

Hankealue rajautuu Lauhanvuoren kansallispuistoon ja vaikutusalueella on valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita ja rakennetun ympäristön kohteita, Natura-alueita ja muita herkkiä suojelualueita. Lähialueella on suuri määrä vakituista asutusta ja loma-asutusta. Vaikutusten moninaisuutta ja kertautuvia yhteisvaikutuksia lisäävät hankkeen lähialueella sijaitsevien olemassa olevien ja suunniteltujen tuulivoimahankkeiden ja sähkönsiirtohankkeiden suuri määrä.

Eläimistöön, erityisesti suuriin petolintuihin, liittyvien vaikutusten arvioinnissa on epävarmuutta, sillä eläinten liikkeet ovat vaikeasti ennustettavia ja tutkimustiedot tuulivoiman linnusto- ja eläimistövaikutuksista koskevat nykyisin suunniteltavia voimaloita huomattavasti pienempiä voimaloita.

Hankkeeseen liittyy kuitenkin myös myönteisiä työllisyysasteeseen, aluetalouteen sekä uusiutuvan energian ilmastotavoitteisiin liittyviä vaikutuksia sekä ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.

Yhteysviranomainen katsoo, että vain pienin vaihtoehto VE 3 on sellaisenaan toteuttamiskelpoinen, kun huomioidaan Lauhanvuoren kansallispuiston läheisyys sekä vaikutukset vaikutusalueella esiintyvään uhanalaiseen petolintuun, maisemaan, ihmisten elinoloihin ja virkistyskäyttöön. Lauhanvuoren kansallispuistoon rajautuvaa suurinta vaihtoehtoa VE 1 ei voida pitää toteuttamiskelpoisena eikä ainakaan ilman lisätutkimuksia myöskään vaihtoehtoa VE2.

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon internetsivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/marjakeitaantuulivoimapuistoYVA

Lisätietoja:

Sanna-Liisa Suojasto, puh. 0295 022 946
Ryhmäpäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat vastuualue
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.