Neoen Renewables Finland Oy:n Kankaanpäähän suunnitteleman Marjakeitaan tuulivoimapuiston ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on osittain toteuttamiskelpoinen (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Neoen Renewables Finland Oy:n Kankaanpäähän suunnittelemasta Marjakeitaan tuulivoimapuiston ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta. YVA-selostuksesta annettiin kuulemisvaiheessa yhteysviranomaiselle 20 lausuntoa ja kahdeksan yksityishenkilöiden mielipidettä.

Neoen Renewables Finland Oy suunnittelee Marjakeitaan tuulivoimapuistoa Kankaanpään kaupunkiin Honkajoen alueelle. Suunniteltujen voimaloiden yksikköteho on 5–10 MW ja kokonaiskorkeus enintään 300 metriä.

YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:

Marjakeitaan tuulivoimapuiston YVA-menettelyssä on tarkasteltu hankkeen toteuttamatta jättämistä eli ns. 0-vaihtoehtoa sekä kolmea toteutusvaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan voimaloiden määrän ja sijainnin suhteen.

Vaihtoehto VE 0: Uusia tuulivoimaloita ei toteuteta ja vastaava sähkömäärä tuotetaan muilla keinoilla.

Vaihtoehto VE1: Hankealueelle rakennetaan enintään 24 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Vaihtoehto VE 2: Hankealueelle rakennetaan enintään 18 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Vaihtoehto VE 3: Hankealueelle rakennetaan enintään 9 yksikköteholtaan 5–10 MW tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Marjakeitaan sisäinen sähköasema rakennetaan hankealueen länsiosaan, jolta uusi voimajohto kulkee olemassa olevan Fingridin 400 kV voimajohdon itä- tai länsipuolella. Vaihtoehtoisesti Marjakeitaan sisäinen sähköasema rakennetaan hankealueen pohjoisosaan, jolloin uusi 400 kV:n ilmajohto kulkee uudessa johtokäytävässä.

Ympäristövaikutuksia syntyy maankäyttöön, maisemaan, luontoympäristöön, linnustoon, eläimistöön, pintavesiin sekä ihmisten elinoloihin ja virkistyskäyttöön

Hankealue rajautuu Lauhanvuoren kansallispuistoon ja vaikutusalueella on valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita ja rakennetun ympäristön kohteita, Natura-alueita ja muita herkkiä suojelualueita. Lähialueella on suuri määrä vakituista asutusta ja loma-asutusta. Vaikutusten moninaisuutta ja kertautuvia yhteisvaikutuksia lisäävät hankkeen lähialueella sijaitsevien olemassa olevien ja suunniteltujen tuulivoimahankkeiden ja sähkönsiirtohankkeiden suuri määrä.

Eläimistöön, erityisesti suuriin petolintuihin, liittyvien vaikutusten arvioinnissa on epävarmuutta, sillä eläinten liikkeet ovat vaikeasti ennustettavia ja tutkimustiedot tuulivoiman linnusto- ja eläimistövaikutuksista koskevat nykyisin suunniteltavia voimaloita huomattavasti pienempiä voimaloita.

Hankkeeseen liittyy kuitenkin myös myönteisiä työllisyysasteeseen, aluetalouteen sekä uusiutuvan energian ilmastotavoitteisiin liittyviä vaikutuksia sekä ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.

Yhteysviranomainen katsoo, että vain pienin vaihtoehto VE 3 on sellaisenaan toteuttamiskelpoinen, kun huomioidaan Lauhanvuoren kansallispuiston läheisyys sekä vaikutukset vaikutusalueella esiintyvään uhanalaiseen petolintuun, maisemaan, ihmisten elinoloihin ja virkistyskäyttöön. Lauhanvuoren kansallispuistoon rajautuvaa suurinta vaihtoehtoa VE 1 ei voida pitää toteuttamiskelpoisena eikä ainakaan ilman lisätutkimuksia myöskään vaihtoehtoa VE2.

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon internetsivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/marjakeitaantuulivoimapuistoYVA

Lisätietoja:

Sanna-Liisa Suojasto, puh. 0295 022 946
Ryhmäpäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat vastuualue
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Hur mår våra havsområden?23.2.2024 12:18:49 EET | Tiedote

Under senhösten 2023 slutfördes uppdateringen av den statliga bedömningen av Finlands marina område "Havsmiljöns tillstånd i Finland 2024". Detta är en omfattande bedömning av experter av vad som är känt om det nuvarande tillståndet i våra havsområden. Detta informationspaket kan ses och vid behov kommenteras under knappt en månad, fram till 15 mars 2024. På hemsidan kan du enkelt sätta dig in i hela tillståndsbedömningen, från övergödning till miljögifter och från sjöfåglar till näringsvävarnas tillstånd.

Miten merialueemme voivat?23.2.2024 12:18:49 EET | Tiedote

Loppusyksyllä 2023 valmistui Suomen merialueen tila-arvion päivitys “Suomen meriympäristön tila 2024”. Tämä on laaja asiantuntijoiden laatima arvio siitä, mitä kaikkea merialueidemme tämänhetkisestä kunnosta tiedetään. Tutustu Meriympäristön tila -tietopakettiin ja kommentoi tarpeen mukaan 15.3.2024 mennessä. Verkkopalvelussa voit helposti tutustua itse tila-arvioon, rehevöitymisestä ympäristömyrkkyihin ja merilinnuista ravintoverkkojen tilaan.