Tampereen Kirjafestareilla lähes 7 000 kävijää – tapahtuma järjestetään myös ensi vuonna

Kolmatta kertaa järjestettyjä Tampereen Kirjafestareita vietettiin Tampere-talossa 2.–3.12.2023. Pirkanmaan suurimman kirjallisuustapahtuman lisäksi Lumiukko-lastenkonsertit ja Jarkko Tamminen Show houkuttelivat ihmisiä Tampere-taloon. Yhteensä Tampere-talon tapahtumissa vieraili viikonlopun aikana lähes 10 000 asiakasta, joista 6 750 nautti Tampereen Kirjafestareiden monipuolisesta ohjelmasta. Tampereen Kirjafestarit järjestetään ensi vuonna 30.11.–1.12.2024.

Presidenttiehdokkaiden Elämäni kirja -paneelikeskustelu houkutteli Pienen salin ääriään myöten täyteen sunnuntaina 3. joulukuuta. Ehdokkaita tenttasi toimittaja ja kirjailija Matti Mörttinen. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tampereen Kirjafestareilla vieraili tänä vuonna 6 750 kirjallisuuden ystävää. Viime vuoden kävijämäärä oli 4 500, joten Pirkanmaan suurin kirjallisuustapahtuma on löytänyt yleisönsä ja vakiinnuttanut paikkansa loppuvuoden kulttuuritapahtumien joukossa. Kaiken kaikkiaan Tampere-talossa vieraili tapahtumaviikonloppuna lähes 10 000 asiakasta. Konserttitarjonnasta yleisöä kiinnostivat eniten Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin tarjoilemat Lumiukko-lastenkonsertit lauantaina sekä imitaattori Jarkko Tammisen esitys sunnuntaina.

Tampereen Kirjafestareilla esitettiin kaiken kaikkiaan noin 250 erilaista esitystä, puheenvuoroa ja paneelia. Ohjelma esitteli syksyn kärkinimiä, pienkustantamoiden kirjailijoita, ajankohtaisia keskusteluita sekä palkinnonjakotilaisuuksia. Tapahtuma sai kiitosta erillisistä kokous- ja auditoriotiloista, jotka tarjosivat häiriöttömän ympäristön puheenvuoroille. Lisäksi kävijäpalautteissa Tampereen Kirjafestareita luonnehdittiin tunnelmalliseksi ja viihtyisäksi tapahtumaksi.

Lauantain ohjelmassa huomionarvoisia hetkiä olivat Tulenkantaja-palkinnon jako Katja Raunion romaanille Viime ajat (Teos) ja Finlandia-voittajat 2023 -keskustelu, jossa olivat mukana kaunokirjallisuuden Finlandia-palkittu Sirpa Kähkönen, tietokirjallisuuspalkinnon voittaja Antti Järvi sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden voittaja Magdalena Hai. Lauantaina lavoilla nähtiin myös muita odotettuja esiintyjiä, kuten Katja Kettu, Kjell Westö ja Rosa Meriläinen yhdessä Kari Häkämiehen kanssa.

Sunnuntain ohjelmanumeroista kiinnostavin oli Pienen salin ääriään myöten täyttänyt Elämäni kirja -paneelikeskustelu, joka kokosi lavalle presidenttiehdokkaat Mika Aaltolan, Sari Essayahin, Pekka Haaviston, Jussi Halla-ahon, Harry Harkimon, Olli Rehnin ja Alexander Stubbin. Keskustelua pääsi myös seuraamaan Aamulehden live-lähetyksen kautta kahteen eri tilaan, että kaikki kiinnostuneet pääsivät kuulolle. Sunnuntain esiintyjiin kuuluivat myös Maija Vilkkumaa, Herra Ylppö, Sirpa Kähkönen, Katja Raunio sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat Aleksi ja Meri Korpela. Lasten- ja nuorten kirjallisuuden Onnimanni-palkinto luovutettiin TikTok-sovelluksessa toimivalle, Tarinannuppuja-nimimerkkiä käyttävälle Ulla Lehtiselle

Tapahtumaan osallistui lähes 70 näytteilleasettajaa ensimmäisen kerroksen Kirjatorilla ja toisen kerroksen uudella Joulutorilla. Lisäksi festarit tarjosivat paljon muuta oheisohjelmaa, kuten Lohikäärmeprinsessa Tuulispään ja Hauskiksen Musiikillisen joulushow’n, Suomen kirjainstituutin pakohuonepelin, Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin askartelupajan ja Suomen Kennelliiton suloiset lukukoirat. Lisäksi sunnuntaina niin lapsia kuin vanhempiakin ilahdutti itse joulupukki. Viiniä NÄÄS! -viinitapahtuma keräsi viinin ystävät Tampere-talon toiseen kerrokseen ja lauantaina järjestetyt suositut pop-up-viinitastingit johdattelivat niin juhlakauden kuohuvien kuin joulupöydän viinien pariin.  Tampere-talon ulkopuolella järjestettiin myös opastettuja kävelykierroksia Kalevankankaalla, sekä Telakka kuplii! -sarjakuvatapahtuma.

"Tampereen Kirjafestareille iso plussa muihin kirjamessutapahtumiin verrattuna ohjelmien jakamisesta pienempiin tiloihin. Ympäröivä messuhälinä ei haitannut keskittymistä ohjelmaan, ja saleissa sai hetken hengähtää kaiken vilinän välissä", kiitti susannameusel-kirjagrammaaja.

"Olipa taas ihanaa! Todella mukava, toimiva ja lämminhenkinen tapahtuma", mainitsi puolestaan Kukkia kirjan välissä -kirjagrammaaja.

"Tämän vuoden tapahtuma oli kerrassaan mahtava! Odotamme innolla jo ensi vuoden Kirjafestareita, joille haluamme tuoda vieläkin enemmän unohtumatonta iloa ja kulttuurin lumoa”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Tanja Järvensivu iloitsee ja kertoo, että kävijäpalaute vahvistaa, että tapahtumalle on kysyntää Pirkanmaan kulttuuritarjonnassa:

”Ensi vuoden suunnittelutyö on jo käynnistynyt, ja tavoitteenamme on kehittää tapahtumaa ja sisältöä entisestään ottaen huomioon sekä yleisön että tapahtumakumppaneiden toiveet. Panostamme erityisesti käytännön järjestelyihin, jotta jokainen vierailija voi nauttia tapahtumasta täysin siemauksin. On hienoa, että tapahtuma on nyt selkeästi vakiinnuttanut paikkansa."

Tampereen Kirjafestarit järjestetään Tampere-talossa seuraavan kerran viikonloppuna 30.11.–1.12.2024.

Tampereen Kirjafestarit tarjosi toiminnallista ohjelmaa myös lapsille ja nuorille. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.

Iskelmä Gaalan voittajat paljastuvat tänään Nokia Arenalla – ensi vuoden Blind Bird -liput nyt myynnissä16.2.2024 12:35:00 EET | Tiedote

Iskelmä Gaalaa juhlitaan tänään perjantaina 16. helmikuuta Tampereen Nokia Arenalla. Lavalle nousevat BEHM, Juha Tapio, Elastinen, KUUMAA, Anna Puu, Olli Halonen, VIIVI, Portion Boys, Suvi Teräsniska, Vesterinen Yhtyeineen, Erika Vikman ja Sara Siipola. Gaalassa palkitaan vuoden iskelmä, albumi, artisti, yhtye, tulokas ja viihdyttäjä. Yleisön äänestämien palkintojen lisäksi gaalassa jaetaan Teoston vuoden musiikintekijä -palkinto sekä Iskelmän toimituksen raadin valitsema Pro Iskelmä -palkinto. Ensi vuoden gaalaliput ovat nyt myynnissä.

Riihimäen Voimalan kehittämisestä aiesopimus – Tampere-talo-konserni ja Akun Tehdas mukana kehitystyössä25.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Riihimäen kaupunki, Tampere-talo-konserniin kuuluva tapahtumayhtiö Talo Events Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku´s Factory Ltd ovat solmimassa aiesopimusta Voimalan kehittämisestä. Tavoitteena on kehittää Riihimäen rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta Voimalasta ainutlaatuinen tapahtuma- ja kulttuurikeskus. Sopimuksen voimaantulo edellyttää Riihimäen kaupunginhallituksen käsittelyä ja hyväksyntää tiistaina 30. tammikuuta 2024.