Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaali viettää toukokuussa 10-vuotisjuhliaan Savoy-teatterissa – Early Bird -liput nyt myynnissä

Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaali juhlii tulevana keväänä kymmenvuotista taivaltaan. Juhlafestivaali järjestetään 24.-25. toukokuuta Savoy-teatterissa, josta koko Helsinki Litin menestyksekäs taival vuosikymmen sitten alkoi. Edulliset Early Bird -liput ovat nyt myynnissä, aikaisen ostajan hinnat ovat voimassa 31.12. 2023 asti.

Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaali juhlii 10-vuostissyntymäpäiviään Savoy-teatterissa 24.-25. toukokuuta jälleen nimekkäiden kansainvälisten kirjailijavieraiden tähdittämänä. 10-vuotisjuhlafestivaalin graafinen desing: Ulla Donner.

Helsinki Litissä on kymmenen vuoden aikana vieraillut kymmeniä kansainvälisiä kirjalijatähtiä Nobel-voittajista Booker-, Pulitzer ja Finlandia-palkittuihin. Tänä vuonna Helsinki Lit sai vieraakseen muun muassa juuri kirjallisuuden Nobel-palkinnon voittaneen Annie Ernaux’n ja festivaalin liput myytiin ennakosta loppuun jo maaliskuun 2023 aikana.

10-vuotisjuhlavuoden koko ohjelma julkaistaan helmikuussa 2024. Mukana tulee tuttuun tapaan jälleen olemaan nimekkäitä kansainvälisiä kirjailijavieraita, joiden kanssa keskustelevat valitut kotimaiset kirjailijat, toimittajat ja vaikuttajat. Tänä vuonna luvassa on myös erityistä juhlaohjelmaa ja tunnelmakoosteita vuosien varrelta.

Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana olevat kustantajat, muut yhteistyökumppanit ja tukijat julkaistaan helmikuun ohjelmajulkistuksen yhteydessä.

Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaali

Savoy-teatteri 24.-25.5. 2024

Osta liput tästä.

www.helsinki-lit.fi

Litteraturfestivalen Helsinki Lit firar tioårsjubileum i maj på Savoyteatern – Early Bird-biljetter redan nu till salu

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas nästa år för tionde gången. Festivalen äger rum den 24-25 maj 2024, på Savoyteatern i Helsingfors, där också den första festivalen hölls 2015. Nu släpps de första Early Bird-biljetterna till ett rabatterat pris. Erbjudandet är i kraft till den sista december 2023.

Under ett decennium har festivalen fått besök av en mängd internationella stjärnor, däribland tidigare Nobelpristagare, Pulitzer-, Booker- och Finlandiavinnare. I våras gästades Helsinki Lit av den färska nobelpristagaren Annie Ernaux, och då var festivalen var utsåld redan i mars.

Programmet för nästa år publiceras i februari 2024. Även denna gång bjuder Helsinki Lit på flera stora internationella författarnamn, som intervjuas av inhemska författare och journalister. Tioårsjubileet kommer även att uppmärksammas i programmet.

Litteraturfestivalen Helsinki Lit

Savoyteatern, 24-24.2024

Köp biljetter  här.

www.helsinki-lit.fi

Kristiina Vuorelasta Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtaja25.4.2024 11:45:49 EEST | Tiedote

Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. heinäkuuta 2024 Kristiina Vuorela. Pitkän uran kotimaisen ja kansainvälisen klassisen musiikin parissa tehnyt Vuorela on aiemmin työskennellyt muun muassa musiikkivientiorganisaatio Music Finlandissa promootio- ja projektipäällikkönä, Helsingin juhlaviikoilla klassisen musiikin vastaavana tuottajana. Vuorela siirtyy uuteen työhönsä Helsingin kaupunginorkesterin hallinnosta.

Konneveden museolla pistetään heinäkuussa Helmat heilumaan –  Naisten viikon ohjelmassa luvassa täyteläinen kattaus tähtiä, tanssia ja elon hengekkeitä24.4.2024 13:40:36 EEST | Tiedote

Konneveden museo järjestää viime vuonna suuren suosion ja kävijämäärän saavuttaneen Naisten viikon jälleen tulevana kesänä 18.-23. heinäkuuta. Kattoteeman “Helmat heilumaan!” alle mahtuu monipuolisesti musiikkia, historiaa, kulttuuria, makuelämyksiä ja luentoja – ja tietenkin lauantai-illan Naistentanssit työväentalolla! Konnevedellä nähdään ja kuullaan viikon aikana alansa huippuja laajalla genreskaalalla, klassisen taitajista Anu Komsista, Pia Värristä, Suomalainen barokkiorkesteri FiBOsta ja Tuuli Lindebergistä populaarimusiikin tähtiin kuten Arja Saijonmaahan, Aili Järvelään ja Verneri Pohjolaan. Ei ole sattumaa sekään, että Naisten viikon päivät on nimetty naisten nimipäivien mukaan, ja tapahtuma alkaa ja loppuu Kaija Saariahon luottoartistien konserteilla. Naisten viikon Helmat heilumaan! -liput ovat nyt myynnissä Tiketissä.

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.