Utredning: Utsläppsbegränsningar skulle påskynda elektrifieringen av Helsingfors bilbestånd
För att målet om koldioxidneutralitet i Helsingfors ska uppnås krävs det nya effektiva åtgärder. Enligt en ny utredning skulle områden för trafik utan CO2-utsläpp vara ett effektivt sätt att minska utsläppen från trafiken i Helsingfors. En tillräckligt lång övergångsperiod är ett krav för att detta ska lyckas.
![](/data/images/public/60577852/70071669/e1f17022-57aa-41b8-a9c6-5952f9d84c17-w_720.jpg)
Trafikutsläppen är en av de största utmaningarna för Helsingfors mål om koldioxidneutralitet som stadsfullmäktige ställde upp för år 2030. Därför har Helsingfors preliminärt utrett hur man kunde minska trafikutsläppen.
En av de mest effektiva åtgärderna i det utbud av metoder som staden utredde är miljözoner som skulle införas stegvis. Med tanke på utsläppsminskningar skulle det även vara effektivt om man i Helsingfors beslutade att helt avstå från användningen av personbilar som ger upphov till koldioxidutsläpp från och med år 2035.
Helsingfors stad har låtit Aalto-universitetets ekonomivetenskapliga forskningsgrupp göra en utredning om hur zoner med utsläppsbegränsningar och ett förbud mot bilar som orsakar klimatutsläpp skulle påverka olika bilägare.
”Elektrifieringen av bilbeståndet har accelererat i Helsingfors. Trots att bara omkring tre procent av bilbeståndet utgörs av elbilar kan andelen med nuvarande takt öka till över 40 procent fram till år 2030, och år 2035 kan andelen vara 65 procent. Enligt utredningen kan begränsningar och annan stark styrning som genomförs av staden avsevärt påskynda den pågående utvecklingen”, säger Ville Lehmuskoski, sektorchef för stadsmiljösektorn.
Enligt Aalto-universitetets utredning kunde miljözoner och ett beslut om övergång till personbilstrafik utan CO2-utsläpp fram till 2035 vara styrmedel som kunde ge invånare och företag tillräckligt med tid att anpassa sig till minskningen av trafikutsläpp. För att denna ändring ska lyckas är det viktigt att staden till exempel främjar utvecklingen av laddningsinfrastrukturen och i god tid förbinder sig till ändringen. Detta skulle uppmuntra konsumenter att gå över till elbilar.
”En lång övergångsperiod skulle ge invånare och företag tid att förbereda sig inför ändringen och även möjliggöra marknadens anpassning”, säger professor Matti Liski vid Aalto-universitetet.
Helsingfors bjuder invånare och företag in för att bedöma lösningar
Aalto-universitetets utredning är den första bedömningen av effekterna av eventuella åtgärder för att minska trafikutsläpp, och det är inte ännu möjligt att utifrån den bedöma ifall åtgärderna som helhet är genomförbara. Staden kommer att fortsätta att bedöma dem bland annat med tanke på tillgänglighet, miljö, näringsliv och invånargrupper våren 2024. De slutsatser som uppstår till följd av tjänstemannaberedningen färdigställs och presenteras för politiska beslutsfattare under år 2024.
Utöver utsläppsbegränsningar för bilar granskas även andra åtgärder, bland annat elektrifiering av kollektivtrafiken, främjande av gång och cykling samt utveckling av parkering och gatunätet.
Trängselavgifter och andra motsvarande regionala lösningar är inte en aktiv del av utredningen, eftersom beslut om dem inte omfattas av Helsingfors egen beslutanderätt och det behövs snabba åtgärder. Det är dock uppenbart att ju mer utsläpp minskas med regionala och nationella metoder, desto mindre behövs separata åtgärder i Helsingfors.
Staden är öppen även för andra idéer. Både invånarnas och näringslivets åsikter kommer att kartläggas.
”Alla idéer för att minska trafikutsläpp är nu välkomna. Det är dock ett faktum att de enklaste metoderna redan har tillämpats. Det är viktigt för staden att man vid planeringen och genomförandet av åtgärderna beaktar att övergången är så rättvis som möjligt för olika Helsingforsbor”, säger Ville Lehmuskoski.
Kontakter
Ville Lehmuskoski, sektorchef (Helsingfors stadsmiljösektor)
tfn 09 310 37100
ville.lehmuskoski@hel.fi
Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering
tfn 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Matti Liski, professor i ekonomi
Aalto-universitetet
tfn 040 353 8173
matti.liski@aalto.fi
Bilder
Dokument
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Mustikkamaalla rakennetaan uutta ulkokuntosalia24.7.2024 14:56:35 EEST | Tiedote
Helsingin Mustikkamaalla alkoi heinäkuun alkupuolella Mustikkamaan liikuntapuiston perusparannusurakka. Urakan ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan ulkoliikuntasali. Myöhemmin uusitaan myös jalkapallokenttä.
Helsinki palauttaa koripallotelineitä kaupunkilaisten käyttöön23.7.2024 16:19:03 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki avaa Haagassa suljetut koripallokorit jälleen pelaamiselle. Pohjois-Haagan ala-asteen sekä Haagan peruskoulun pihoilla sijaitsevien koripallotelineiden sukat suljettiin pelaamisesta aiheutuneen melun vuoksi.
Saukonkanavan rakennustyöt etenevät Jätkäsaaressa23.7.2024 09:43:15 EEST | Tiedote
Urakassa siirrytään rakentamaan Saukonkanavan pohjoisen puolen tukimuuria ja paalulaattoja sekä Bermudan sillan kansirakennetta. Hanke mahdollistaa Jätkäsaaren rakentamisen tulevaisuudessa.
Helsinki poisti hylättyjä veneitä Kivinokasta – huonokuntoiset veneet päätyivät kaatopaikalle19.7.2024 14:38:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki tiedotti keväällä puuttuvansa luvattomaan maankäyttöön hylättyjen veneiden osalta. Ensimmäisenä poistettiin 17 hylättyä venettä Kivinokasta.
Töölönlahden kesäpuisto avautuu kaupunkilaisten käyttöön17.7.2024 16:06:41 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on uudistanut Töölönlahden puistoaluetta. Helsingin keskustan ja sen kulttuurirakennusten reunustama puistoalue on nyt entistä viihtyisämpi ja tarjoaa mahdollisuudet monipuoliseen harrastamiseen ja oleiluun.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum