Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Utredning: Utsläppsbegränsningar skulle påskynda elektrifieringen av Helsingfors bilbestånd

Dela

För att målet om koldioxidneutralitet i Helsingfors ska uppnås krävs det nya effektiva åtgärder. Enligt en ny utredning skulle områden för trafik utan CO2-utsläpp vara ett effektivt sätt att minska utsläppen från trafiken i Helsingfors. En tillräckligt lång övergångsperiod är ett krav för att detta ska lyckas.

Bild: Roni Rekomaa

Trafikutsläppen är en av de största utmaningarna för Helsingfors mål om koldioxidneutralitet som stadsfullmäktige ställde upp för år 2030. Därför har Helsingfors preliminärt utrett hur man kunde minska trafikutsläppen.

En av de mest effektiva åtgärderna i det utbud av metoder som staden utredde är miljözoner som skulle införas stegvis. Med tanke på utsläppsminskningar skulle det även vara effektivt om man i Helsingfors beslutade att helt avstå från användningen av personbilar som ger upphov till koldioxidutsläpp från och med år 2035.

Helsingfors stad har låtit Aalto-universitetets ekonomivetenskapliga forskningsgrupp göra en utredning om hur zoner med utsläppsbegränsningar och ett förbud mot bilar som orsakar klimatutsläpp skulle påverka olika bilägare.

”Elektrifieringen av bilbeståndet har accelererat i Helsingfors. Trots att bara omkring tre procent av bilbeståndet utgörs av elbilar kan andelen med nuvarande takt öka till över 40 procent fram till år 2030, och år 2035 kan andelen vara 65 procent. Enligt utredningen kan begränsningar och annan stark styrning som genomförs av staden avsevärt påskynda den pågående utvecklingen”, säger Ville Lehmuskoski, sektorchef för stadsmiljösektorn.

Enligt Aalto-universitetets utredning kunde miljözoner och ett beslut om övergång till personbilstrafik utan CO2-utsläpp fram till 2035 vara styrmedel som kunde ge invånare och företag tillräckligt med tid att anpassa sig till minskningen av trafikutsläpp. För att denna ändring ska lyckas är det viktigt att staden till exempel främjar utvecklingen av laddningsinfrastrukturen och i god tid förbinder sig till ändringen. Detta skulle uppmuntra konsumenter att gå över till elbilar.

”En lång övergångsperiod skulle ge invånare och företag tid att förbereda sig inför ändringen och även möjliggöra marknadens anpassning”, säger professor Matti Liski vid Aalto-universitetet.

Helsingfors bjuder invånare och företag in för att bedöma lösningar

Aalto-universitetets utredning är den första bedömningen av effekterna av eventuella åtgärder för att minska trafikutsläpp, och det är inte ännu möjligt att utifrån den bedöma ifall åtgärderna som helhet är genomförbara. Staden kommer att fortsätta att bedöma dem bland annat med tanke på tillgänglighet, miljö, näringsliv och invånargrupper våren 2024. De slutsatser som uppstår till följd av tjänstemannaberedningen färdigställs och presenteras för politiska beslutsfattare under år 2024.

Utöver utsläppsbegränsningar för bilar granskas även andra åtgärder, bland annat elektrifiering av kollektivtrafiken, främjande av gång och cykling samt utveckling av parkering och gatunätet.

Trängselavgifter och andra motsvarande regionala lösningar är inte en aktiv del av utredningen, eftersom beslut om dem inte omfattas av Helsingfors egen beslutanderätt och det behövs snabba åtgärder. Det är dock uppenbart att ju mer utsläpp minskas med regionala och nationella metoder, desto mindre behövs separata åtgärder i Helsingfors.

Staden är öppen även för andra idéer. Både invånarnas och näringslivets åsikter kommer att kartläggas.

”Alla idéer för att minska trafikutsläpp är nu välkomna. Det är dock ett faktum att de enklaste metoderna redan har tillämpats. Det är viktigt för staden att man vid planeringen och genomförandet av åtgärderna beaktar att övergången är så rättvis som möjligt för olika Helsingforsbor”, säger Ville Lehmuskoski.

Kontakter

Ville Lehmuskoski, sektorchef (Helsingfors stadsmiljösektor)
tfn 09 310 37100
ville.lehmuskoski@hel.fi

Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering
tfn 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi

Matti Liski, professor i ekonomi
Aalto-universitetet
tfn 040 353 8173
matti.liski@aalto.fi

Bilder

Dokument

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Matkultur, evenemang och en arena med upp till 17 000 åskådarplatser? Helsingfors planerar framtidens Partitorget17.5.2024 11:36:08 EEST | Tiedote

Helsingfors stad planerar omfattande renoveringar i området kring Partitorget med ambitionen att stegvis genomföra planerna på 2030-talet. Enligt de riktgivande visionerna kunde området vara ett större centrum för matkultur och evenemang än idag, kantat av bostadshus. Utöver dessa har man på Partitorget preliminärt fogat in en evenemangsarena med upp till 17 000 åskådarplatser. Avsikten är också att partiverksamheten ska fortsätta.

Ruokakulttuuria, tapahtumia ja jopa 17 000-paikkainen areena? Helsinki suunnittelee tulevaisuuden Tukkutoria17.5.2024 11:36:08 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunki suunnittelee Tukkutorin alueelle merkittäviä uudistuksia, jotka toteutuisivat vaiheittain 2030-luvulla. Suuntaa antavissa visioissa alue voisi olla nykyistä suurempi ruokakulttuurin ja tapahtumien keskus, jota reunustaisivat uudet asuinrakennukset. Näiden lisäksi Tukkutorille on alustavasti soviteltu jopa 17 000-paikkaista tapahtuma-areenaa. Myös tukkutoiminnan on tarkoitus jatkua. Kaupunkilaiset pääsevät kommentoimaan suunnitteluperiaatteita myöhemmin tänä vuonna.

Food culture, events and an arena for up to 17,000 spectators? Helsinki is planning the future of Wholesale Market17.5.2024 11:36:08 EEST | Press release

The City of Helsinki is planning significant redevelopment for the Wholesale Market area to be carried out gradually in the 2030s. According to preliminary visions, the area could become a larger centre for food culture and events, bordered by new residential buildings. In addition to these, preliminary plans include the construction of an event arena with up to 17,000 seats at the Wholesale Market. Wholesale operations in the area are also planned to continue.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 16.5.202416.5.2024 18:03:31 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 16.5.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 30.5.2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye