Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Utredning: Utsläppsbegränsningar skulle påskynda elektrifieringen av Helsingfors bilbestånd

Dela

För att målet om koldioxidneutralitet i Helsingfors ska uppnås krävs det nya effektiva åtgärder. Enligt en ny utredning skulle områden för trafik utan CO2-utsläpp vara ett effektivt sätt att minska utsläppen från trafiken i Helsingfors. En tillräckligt lång övergångsperiod är ett krav för att detta ska lyckas.

Bild: Roni Rekomaa

Trafikutsläppen är en av de största utmaningarna för Helsingfors mål om koldioxidneutralitet som stadsfullmäktige ställde upp för år 2030. Därför har Helsingfors preliminärt utrett hur man kunde minska trafikutsläppen.

En av de mest effektiva åtgärderna i det utbud av metoder som staden utredde är miljözoner som skulle införas stegvis. Med tanke på utsläppsminskningar skulle det även vara effektivt om man i Helsingfors beslutade att helt avstå från användningen av personbilar som ger upphov till koldioxidutsläpp från och med år 2035.

Helsingfors stad har låtit Aalto-universitetets ekonomivetenskapliga forskningsgrupp göra en utredning om hur zoner med utsläppsbegränsningar och ett förbud mot bilar som orsakar klimatutsläpp skulle påverka olika bilägare.

”Elektrifieringen av bilbeståndet har accelererat i Helsingfors. Trots att bara omkring tre procent av bilbeståndet utgörs av elbilar kan andelen med nuvarande takt öka till över 40 procent fram till år 2030, och år 2035 kan andelen vara 65 procent. Enligt utredningen kan begränsningar och annan stark styrning som genomförs av staden avsevärt påskynda den pågående utvecklingen”, säger Ville Lehmuskoski, sektorchef för stadsmiljösektorn.

Enligt Aalto-universitetets utredning kunde miljözoner och ett beslut om övergång till personbilstrafik utan CO2-utsläpp fram till 2035 vara styrmedel som kunde ge invånare och företag tillräckligt med tid att anpassa sig till minskningen av trafikutsläpp. För att denna ändring ska lyckas är det viktigt att staden till exempel främjar utvecklingen av laddningsinfrastrukturen och i god tid förbinder sig till ändringen. Detta skulle uppmuntra konsumenter att gå över till elbilar.

”En lång övergångsperiod skulle ge invånare och företag tid att förbereda sig inför ändringen och även möjliggöra marknadens anpassning”, säger professor Matti Liski vid Aalto-universitetet.

Helsingfors bjuder invånare och företag in för att bedöma lösningar

Aalto-universitetets utredning är den första bedömningen av effekterna av eventuella åtgärder för att minska trafikutsläpp, och det är inte ännu möjligt att utifrån den bedöma ifall åtgärderna som helhet är genomförbara. Staden kommer att fortsätta att bedöma dem bland annat med tanke på tillgänglighet, miljö, näringsliv och invånargrupper våren 2024. De slutsatser som uppstår till följd av tjänstemannaberedningen färdigställs och presenteras för politiska beslutsfattare under år 2024.

Utöver utsläppsbegränsningar för bilar granskas även andra åtgärder, bland annat elektrifiering av kollektivtrafiken, främjande av gång och cykling samt utveckling av parkering och gatunätet.

Trängselavgifter och andra motsvarande regionala lösningar är inte en aktiv del av utredningen, eftersom beslut om dem inte omfattas av Helsingfors egen beslutanderätt och det behövs snabba åtgärder. Det är dock uppenbart att ju mer utsläpp minskas med regionala och nationella metoder, desto mindre behövs separata åtgärder i Helsingfors.

Staden är öppen även för andra idéer. Både invånarnas och näringslivets åsikter kommer att kartläggas.

”Alla idéer för att minska trafikutsläpp är nu välkomna. Det är dock ett faktum att de enklaste metoderna redan har tillämpats. Det är viktigt för staden att man vid planeringen och genomförandet av åtgärderna beaktar att övergången är så rättvis som möjligt för olika Helsingforsbor”, säger Ville Lehmuskoski.

Kontakter

Ville Lehmuskoski, sektorchef (Helsingfors stadsmiljösektor)
tfn 09 310 37100
ville.lehmuskoski@hel.fi

Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering
tfn 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi

Matti Liski, professor i ekonomi
Aalto-universitetet
tfn 040 353 8173
matti.liski@aalto.fi

Bilder

Dokument

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye