Ruokatieto Yhdistys ry

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan

Jaa

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja mikä oleellisinta, kotimaisista raaka-aineista. Joulukuun 16. päivä tulee kuluneeksi 30 vuotta Hyvää Suomesta -merkin julkistuksesta. Merkin synty vaati tuhansia ajokilometrejä ja paljon puhetta, jotta koko ruokaketju saatiin mukaan kotimaisen alkuperän asialle.

Hyvää Suomesta -alkuperämerkki syntyi Suomen EU-jäsenyyden kynnyksellä, kun tiedettiin, että ruokamarkkinat vapautuvat ja Suomeen alkaa virrata tuontiruokaa. Tuolloin mietittiin, miten suomalaiset voisivat helposti saada ruokakaupassa tietoonsa, mitkä tuotteet ovat kotimaisia.

Ensimmäinen Hyvää Suomesta merkitty tuote oli Atrian lenkkimakkara. Kovan työn tuloksena ensimmäisenä vuotena Hyvää Suomesta-merkkiin saatiin mukaan 2500 elintarviketta. Tänä päivänä Hyvää Suomesta -tuotteita on kaupoissa tarjolla lähes 13 000, ja merkinkäyttäjinä on noin 350 elintarvikealan yritystä ja tuottajaa. Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat keskenään erilaisia ja usein myös kilpailijoita keskenään, mutta yhteistä kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on yhteinen sitoutuminen kotimaiseen raaka-aineeseen ja työhön. 

Alusta asti merkillä on ollut tiukat kriteerit ja niiden noudattamista valvotaan ulkopuolisten tarkastajien toimesta. Vilunkipeliä ei juurikaan ole esiintynyt, ja poikkeamat valvonnoissa johtuvat yleensä inhimillisistä erehdyksistä.

Koko kansakunnan talkoot

Heti alussa ymmärrettiin, että alkuperämerkki menestyy vain, jos sen taakse saadaan niin tuottajat, teollisuus, kauppa, valtakunnan korkein johto kuin kuluttajatkin. Kyseessä oli koko kansakunnan talkoot, ja siinä onnistuttiin. Tällä hetkellä Hyvää Suomesta -merkki on kuluttajien silmissä Suomen arvostetuin alkuperästä kertova merkki.

Myös sinivalkoinen pakkausmerkki on kestänyt hienosti aikaa. Merkin suunnittelija graafikko Kyösti Varis valitsi merkin tunnukseksi joutsenen.

"Padat ja kattilat ovat eri puolilla maailmaa samanlaisia. Kyse on enemmän siitä, miltä alkulähteiltä ruoka on peräisin. Tätä kautta löytyi aineksia puhtaasta luonnosta ja joutsenesta.”

"Kotimainen ruoka oli meille suomalaisille sydämen asia 30 vuotta sitten, kun Hyvää Suomesta -merkki perustettiin. Se on sitä edelleen, ja oman maan ruoka ja omissa käsissämme oleva ruoantuotanto koetaan tässä ajassa yhä tärkeämpänä. Puhdas luonto ja osaava ruokaketju ovat edelleen ne tekijät, joista voimme olla onnellisia, ja joista Hyvää Suomesta -merkki kertoo", toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Liitteenä Riitta Mustosen kirjoittama artikkeli Joutsenlippu lähti liitoon, jossa kerrotaan, kuinka Hyvää Suomesta -merkki sai alkunsa 30 vuotta sitten. Artikkelissa haastatellaan Matti Niemelää, joka oli suurimmassa roolissa merkin synnyssä. Artikkeli on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä ja julkaistavissa. Lisäksi liitteenä valokuva artikkelissa haastatellusta Matti Niemelästä. Kuvaaja on Vilja Tamminen.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, puh. 050 511 8909

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Matti Niemelä ilahtuu joka kerta nähdessään ruokapakkauksessa Hyvää Suomesta -merkin.
Matti Niemelä ilahtuu joka kerta nähdessään ruokapakkauksessa Hyvää Suomesta -merkin.
Lataa
Ensimmäinen tuote, johon ilmestyi Hyvää Suomesta -merkki, oli Atrian punainen lenkki.
Ensimmäinen tuote, johon ilmestyi Hyvää Suomesta -merkki, oli Atrian punainen lenkki.
Lataa

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry

Tervetuloa ruokakasvatuksen superpäivään Ruoka2024 -messuille!3.4.2024 07:45:00 EEST | Kutsu

Messujen ohjelmalavan valtaa 19.4. suuren ruokakilpailun tuntu, kun Ruokavisan taitavat nuoret finalistit kilpailevat ruokaan liittyvissä tiedoissa ja taidoissa. Ruokavisa on perinteikäs yläkoululaisille suunnattu ruoan vastuullisuuteen perehdyttävä valtakunnallinen osaamiskilpailu. Samana päivänä palkitaan myös Vuoden ruokakasvattaja, joka tänä vuonna on ansioitunut erityisesti koulu- ja päiväkotiruokailun myönteisen mielikuvan sekä lasten ja nuorten osallisuuden ja ruokailuun osallistumisen kehittämisessä ruokailoa unohtamatta.

Suomalaisten ruokaan liittyvä vastuullisuusymmärrys odotettua laajempaa26.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen teettämän Ruoka ja vastuullisuus -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat ruoan vastuullisuutta yllättävän laaja-alaisesti. Vastuullisuusajattelussa korostuvat erityisesti ruoantuotannon merkitys aluetaloudelle, eläinten hyvinvointi, ruoan turvallisuus ja ympäristöasiat. Kokonaisuudessaan suomalaiset näkevät ruokaketjun merkittävänä osana Suomen taloutta. Suomalaiset kantavat huolta erityisesti maanviljelijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta, ja suuri osa vastaajista luottaa viljelijöiden ilmastotoimiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye